Nordisk gårdsöl

Är inte det en någorlunda väldefinierad öltyp?
Sahti, Gotlandsdricke och norsk gårdsöl påminner till viss del om varandra.
Samtliga använder enbär/ris. Gotlandsdricke och norsk gårdsöl använder rökmalt, medan Sahti använder lite allt möjligt. (Bröd!?)
Humlingen bör vara ganska låg.

Vilka likheter finns i övrigt?
Hur bör ett någorlunda historiskt korrekt Nordiskt (humlat) gårdsöl bryggas.
Har ni några idéer?

Sv: Nordisk gårdsöl

Inget direkt svar på din fråga, men jag hittade ett gammalt recept på sahti i en riktigt gammal receptbok morsan hade(finsk). Tanken då var att man skulle använda halm och enris som filter i botten på ett stort trätråg, det skulle ge smak och filtrera bort maltbaggel. Enligt min finske far så var Sahti något som enbart bryggdes för att ens gäster skulle ha något att bli fulla på om man inte hade råd med starksprit vid tex bröllop. En förfärlig smak med uppemot 10% i styrka. Eftersom de använder både vete,råg,havre och korn i ganska lika delar så jäser den ut massor, därav styrkan. Jag minns att det var humle i ,men inte hur mycket och när. Berätta gärna om du brygger något liknande! Talihooooo / Tom

Sv: Nordisk gårdsöl

Låter ju riktigt smaskens! Hehe! nu är det sällan jag bjuder hem folk på starksprit, men frågan är hur glada de skulle bli om jag drog fram det där istället... Fast oas. Öl i gamla tider var säkert inte mycket att lita på heller. Så jag säger kör!