Slutat bubbla efter 4 Dagar?dåligt?
Hej jag kokade och satte en ny satts i lördags just nu är de inget bubbel i jäsröret, är de något dåligt eller kan de va så att den tar en pause eller hur är de med de? ska jag göra nåtgot?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Slutat bubbla efter 4 Dagar?dåligt?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej jag kokade och satte en ny satts i lördags just nu är de inget bubbel i jäsröret, är de något dåligt eller kan de va så att den tar en pause eller hur är de med de? ska jag göra nåtgot?
Mät SG så ser du om det jäst klart.
Har du jäst varmt och det är anledningen till den snabba jäsningen så är det oftast något negativt då det produceras mer felsmaker vid högre jästemp.
Har det inte jäst klart så kan du testa att ställa jäshinken varmare för att få en bättre utjäsning. I värsta fall kanske du behöver pitcha ny jäst, vilket inte är en garanti för att det skall börja jäsa igen.
Kollade temp nu å ölet hade 21 grader är de för hög temp eller?
Det beror på vilken jäst du har använt.
Generellt sett tycker jag 21 grader är för varmt att jäsa i för de flesta öltyper och jäster. Jag brukar försöka hålla mig runt 17-18 grader (bortsett från underjästa öl).
Märks framför allt skillnad i öl där jästen har en mer framträdande roll t.ex. weissbier.
21 grader är inte jättevarmt så det är absolut ingen katastrof, snarare finlir för att få till det lilla extra.
Okej s-005 kan den hetat så? Ja brygger apa den bubblar fortfarande har ja märkt men kanske 4gånger i timmen. De recept jag fick tycker dom att den ska stå 2 veckor kärlet och sen ner i flaska, är de inte så att när den jäst klart så har den jäst klart? Eller är de mer för lagringens skull man jäser den 1 vecka extra i kärlet?
Ta det lugnt och följ receptet.
Låt jäskärlet stå i lugn och ro i de rekommenderade 2 veckorna
Spring inte och lyft på locket.
glöm helt enkelt kärlet till den dagen du skall tappa på flaska enligt receptet
Tålamod är din bästa vän vid bryggning ![]()
:-) haha okej tack för bra svar från alla:-)
Känner igen det receptet. Min är två veckor på söndag och började klarna efter en och en halv vecka. Det ska också ingå i tiden. Ta de lugnt!
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Slutat bubbla efter 4 Dagar?dåligt?