Tapptorn
Är inne på att eventuellt köpa ett tapptorn, vad ska man tänka på? Är lite inne på att köpa en med dubbla kranar typ den billigaste på öltappen.se. Alla synpunkter är välkomna! /erik
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Tapptorn
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Är inne på att eventuellt köpa ett tapptorn, vad ska man tänka på? Är lite inne på att köpa en med dubbla kranar typ den billigaste på öltappen.se. Alla synpunkter är välkomna! /erik
Satsa på perlick-kranar med shank och tail piece i rostfritt.
Dina barnbarn kommer att tacka dig när dom ärver kranarna ![]()
Billiga kranar är inte roliga.
Sämre mekanik och mindre hygieniska om man räknar med sporadiskt bruk. (ngt glas i veckan)
Skippa tornet o satsa dom pengarna på bättre kranar som du monterar i kylskåpsdörren direkt. Då minskar du dess utom mängden slang och öl som står varmt och inkuberar.
Hur hade du tänkt att montera tornet?
Tack för synpunkterna Thomas, fick mig att tänka om lite.
Tanken från början var ju att kunna ha en ganska mobil anläggning, ha ett förkylt fat, kolsyra plus ett tapptorn att bara ta med om man ska till en fest eller ha festen hemma. Att bygga en fatanläggning hemma är jag lite kluven till, känns som jag inte riktigt har plats till ett kylskåp till i min lägenhet, fult att ha det vardagsrummet osv.
Klarar man att trycka in fat i ett sånt där lågt kylskåp på 80cm?
Der beror på vad för typ av fat du önskar använda. Vanligaste faten som används inom hembryggning har en höjd på 570 mm (18 liters) och 340 mm (9 liters) man behöver även någon centimeter extra för att få plats med kopplingar. Begagnade fat är något högre, tror de på är runt 65 cm höga. Har inte inte koll på kommersiella fat men har för mig att de brukar ligga på 30L och är något lägre men bredare.
När det gäller kranar kan jag bara instämma med Thomas, satsa på kvalité. Vill du hålla ner kostnaden och inte har bråttom så håll utkik på blocket och tradera.
Jag hittade ett kobratorn (3 tappar) inkl. tappar, tryckmätare, märkbrickor och slangar för 2000:-.
Med lite finsnickeri går det att få fint nog till vardagsrummet, tråd att hämta inspiration från: http://www.homebrewtalk.com/f35/show-us … tor-29053/
Instämmer med Thomas, dom billiga kranarna är inte mycket att ha.
Sen så är det bra mycket billigare att beställa kranar/tapptorn eller vad man nu vill ha från andra sidan atlanten, priserna hemma är skyhöga.
Var inne å kikade på homebrewstuff precis, man blir ju ruggigt sugen på att beställa därifrån. Löjlig prisskillnad. Har någon erfarenhet att beställa från USA, hört att det ska vara lite kinkigt med tullar osv. Beställde nyligen en reflektometer från hong kong för 200 kr med Frakt som funkar kanon.
lotteri med tullen. Åkte på Tullavgift och "post?" avgift som tillsammans var dyrare än gasfördelaren jag köpte.
Däremot slapp jag på de 2 kranar med bakstycken jag tagit hem. Priset för frakten är juh dock oftast nästan lika mycket som själva produkten men man tjänar ändå på det så länge man inte åker på de där tullavgifterna.
Man ska normalt sett betala tull och moms på allt som importeras utifrån EU och det är paketsleverantören som är skylldig att kräva in dessa. Men posten gör ju bara det om de fått ett värde på varan från varuleverantören. Stora butiker som t.ex morebeer gör allt enligt manualen, medans minde leverantörer struntar i att deklarera varan och skickar det som en gåva. Det fins alltid en minimal risk att tullen öppnar sådana paket och då åker man ändå på att betala. Jag har själv beställt ett antal klockor från kina, knivar från japan och så klart bryggprylar usa pluss en massa elektronik från hongkong. Jag har aldrig fått något öppnat.
Däremot så tycker jag inte skillnaden mot humlegården är så stor utan moms så det blir nästan bara saker som inte går att få tag på här.
Läste något på Tullverket att varor av ett mindre värde än 1400 som tas in utanför EU är tullfritt?
Jag har gjort ett antal beställningar från homebrewstuff.com och lyckats klara mig undan moms och tull hittills, men som sagt det är lite av ett lotteri.
Saxat från tullverket.se
-------
Hur mycket är tullsatsen?Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1400 kronor behöver du inte betala någon tull. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd.Hur mycket är momsen? Momsen är 25 % på alla varor utom för livsmedel som är 12 % och för exempelvis tidningar är den 6 %. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Utländska periodiska publikationer med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriade från moms.
------
Men som sagt tidigare är det lite av ett lotteri.
wtf! Då borde jag inte behöft betala för tullavgiften på min gaskoppling?
Några rader att läsa om tullavgifter.
Gränsen för att slippa betala tull för gåva är 500:-. Jag beställde några prylar från www.dealextreme.com och dom skrev värdet av varorna på paketet och skrev att det var en gåva :-)
Det var inte moms och postens administrativa avgift du åkte på?
Edit: Såg att det redan var besvarat ovan ![]()
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → Tapptorn