Temperaturdiff

Håller på med ett litet Logtemp-experiment. Jäser vanligen på källargolvet eftersom tesen är att temperaturen är stabil där och den stora termiska massan i betonggolvet "motar" jäsningens egna värmeutveckling. Så här års ligger temperaturen i norrhörnet på källargolvet stabilt på 17 grader.

Tänkte att jag skulle undersöka detta och tejpade sålunda på en 1-wire-sensor på hinken med gårdagskvällens weiss som sådär 8 timmar efter pitch kommit igång att bubbla fint och tejpade på en bit rörisolering utanpå och tänkte att jag skulle se hur temperaturen rör sig under de kommande dygnen.

Frågan då: Är det någon som har en uppfattning om vilken temperaturskillnad det är mellan 15 cm upp på utsidan på en hink med 21l vört och mitt inne i?

Sv: Temperaturdiff

bjolu340 skrev:

Håller på med ett litet Logtemp-experiment. Jäser vanligen på källargolvet eftersom tesen är att temperaturen är stabil där och den stora termiska massan i betonggolvet "motar" jäsningens egna värmeutveckling. Så här års ligger temperaturen i norrhörnet på källargolvet stabilt på 17 grader.

Tänkte att jag skulle undersöka detta och tejpade sålunda på en 1-wire-sensor på hinken med gårdagskvällens weiss som sådär 8 timmar efter pitch kommit igång att bubbla fint och tejpade på en bit rörisolering utanpå och tänkte att jag skulle se hur temperaturen rör sig under de kommande dygnen.

Frågan då: Är det någon som har en uppfattning om vilken temperaturskillnad det är mellan 15 cm upp på utsidan på en hink med 21l vört och mitt inne i?

Som nybryggare har jag eg ingen aning, men när du nu är i experimenttagen kan du testa själv.

* Ta tre givare som kan fungera nedsänkt i vätska.

* Sänk ner dem tex i mitten av hinken en bit ner i vätskan så du vet ev differenser vid aktuell temp.
(Ett sätt att få ännu bättre känsla för ev avvikelse mellan givarna är att börja med lite is i vattnet
o låta vattnet stiga mot omgivningens för att hitta ev olinjäriteter eller offset)

* Gör sen samma sak med en givare för omgivande luft i närheten av hinken, en i vätskan o en fixerad på utsidan med lite isolering så man vet att det är konvekterad värme från vätskan man mäter o inte luftens påverkan.

Med lufttempgivaren tänker jag mest på att hur bra avkylningen är beror på differensen mellan vätskan och lufttempen.
Fast över tid strävar ju allt mot jämvikt. Förutom att fermenteringen tillför lite värme förstås.
Så den är antagligen överkurs.

På den direkta frågan skulle jag säga att...
Så länge det pågår en påtaglig jäsning, existerar det ju en naturlig "omrörning" i ölen, dvs minskad risk för heterogen
temperatur.
Mäter man då mot yttersidan, isolerar lite just runt givaren så borde differensen vara minimal.
Så i detta läget borde skillnaden vara försumbar.
Problemet med temperaturgivare är att man måste ta hänsyn till tidkonstanten, dvs vilken tröghet givaren har mot
att anta den temperatur man vill mäta på.
I detta fallet är vätskans termiska massa/tröghet störren än givarens så det borde inte vara nåt problem.
Fö. En termometer (eller givare) talar eg bara om hur varm den själv är.
Sen får man välja givare eller applicering för att minimera differensen.

När sen jäsningen avtar (och "omrörningen" minskar) så kan jag tänka mig att risken för tex skiktning ökar.
Men framför allt om när det uppstår gradienter mellan där givarna mäter tar det längre tid för dem att uppnå jämnvikt. Här kan man dynamiskt få problem, men utan att prova så vet man iaf inte hur stort felet är.
Även detta kan man testa. I ett läge där det är jämnvikt (rör om vattnet ett tag så vattnet är blandat)så kan man tex stoppa ner en doppvärmare i vattnet lite, röra om o sen hur lång tid det tar innan den yttre givaren närmar sig den inre.

Spontant skull jag ändå säga att om man sätter yttre givaren i höjd där det finns öl och tejpar isolering på utsidan
så borde det funka. Men lite borde bero på hur snabb givaren är, anliggningen mot kärlväggen och att det inte finns
nån påtaglig temperaturgradient i ölen.

Om du vill veta betonggolvets och dess termiska massas påverkan kan du enkelt testa att ställa jäshinken på en skiva isolering.
Visserligen påverkar både väggar o golv jäsningen men då via konvektion via luften ( som har relativt dåligt värmeöverföring).
Står hinken istället direkt på betonggolvet blir det mer en sorts värmeledning och värmestrålning som är effektivare.
Så om det är golvets påverkan eller luftens, beror väl lite på vad du vill uppnå. Golvet ger sannolikt en större stabilitet
men samtidigt en större avkylning. Iaf i en källare :-)

Jag har inte pysslat med temperaturutrustning och kalibrering av sånt på typ 15 år så jag har glömt mycket så ta inte detta för ordagrant.

Vill du gräva ner dig i ämnet så hittade jag en artikel från Pentronic, som vi köpte  i princip all utrustning från när jag
höll på med sånt.
http://www.pentronic.se/LinkClick.aspx? … 0UD6PyY%3D

Stefan

Ja!

Jag brukar faktiskt stega upp temperaturen genom att just ställa hinken på en skiva 70mm frigolit efter några dagar och sedan ytterligare genom att flytta till andra sidan rummet där ackumulatortankarna till pannan står. Detta kommer naturligtvis ingå i experimentet även denna gång.

Det verkar vettigt att anta att temperaturen är hyfsat homogen så länge jäsningen är någorlunda aktiv och eftersom det är den viktigare delen av perioden så kanske man kan utgå ifrån att experimentet kommer att vara givande.

Här är förresten aktuell graf:

http://lundsten.eu/day.jpg

VSB som våra kära matte o NOlärare brukade skriva på svarta tavlan förr.
Vad har du fått för ung. skillnad med eller utan frigolit?

Är det en sån där dallas-givare som verkar populär i one-wire-träsket?
Antar att "bruset" på grafen mer eller mindre är bit-upplösningen på givaren?

Har du  funderat på att gå vidare med ett styrt kylskåp eller jäsningskammare
för att följa en jäsningsprofil? Själv blev jag lite exalterad när jag läste om
brew-pi projektet. Köpte en Raspberry pi mest på skoj men hade inte funderat på
vad den skulle kunna användas till. Förutom som XBMC-mediahub förstås.
Och när man läser om Beer bug... Där har du väl både SG och tempmätning.
I ölet, i typ realtid.

Tycker experiment är kul och saknar allt mekande med elektronik både på jobbet
o hemma genom åren så jag ser fram emot att denna för mig nya hobby ska
ge utlopp för detta. Förutom att föda min passion för go öl!

stef/

Stefan

Jag har fått för mig att skillnaden med och utan frigolit brukar vara ungefär en-två grader - men temperaturen på golvet är ju en smula säsongsberoende så jag är faktiskt inte helt säker. Därav mitt experiment!

Det är en dallas-givare, var egentligen del av ett gammalt projekt för pannstyrning men jag tröttnade på att vara tvungen att ha igång en dator bara för att kunna tända i pannan så jag köpte en ny istället! Givarna är inte speciellt brusiga, spikarna du ser beror på att programmet avrundar till en decimal i grafen.

Jag har redan ett styrt kylskåp men det tenderar vara fullt med andra grejor - lagring av pilsner, kallkrascher och annat så jag ville veta hur mycket temperaturen fluktuerar i mitt lilla hörn. 17-19 grader - om den är konstant - är en alldeles utmärkt temperatur för de flesta (icke-belgiska) alesorter. Raspberry pi verkar intressant och skulle ju tex kunna ersätta datorn som fn står och tuggar i källaren bara för att lagra ett tempvärde en gång i minuten. Beer bug tycker jag verkar lite överkurs. Lite mystiskt måste det ju få vara inne i ölet!

Så! Nu har jag just tänt i pannan (lite efter temphöjningen som noterades i schemat ovan). Nu ska vi se om det påverkar tempen i någon vidare utsträckning.

Jag installerade brewpi paketet och webinterfacet ser väldigt trevligt ut.
Diverse användbara parametrar, grafer etc.

Eftersom jag inte är i närheten av tex styrt kylskåp än så har jag inte byggt själva arudino-interfacet med givare o relä, men det går att starta brewpi ändå. Det saknas bara relevanta indata.

Ang Beer bugs densitetsgivare så har jag funderat mycket på vilken fysikalisk princip dom har realiserat,
men det framgår inte.
Den måste ju naturligtvis vara lätt att rengöra.
Enl kickstarter-siten är den tillverkar av HDPE-plast, som används ju till livsmedel, och tål alkohol.

Lycka till med mätningarna.

s/

Stefan

He. Ölet som bryggs är en vete (hefe) med Weihenstephan-jäst. En pigg rackare den jästen. 20 l i hinken - lik fasen sprutar den jäst genom jäsröret vid kl 20:30 på grafen ovan..