byta lukt!?

bryggde efter detta recept.....
pale ale malt 1,8kg
crystal 120 0,12
black malt 0,09
choklad malt 0,09
rostat korn 0,075
0,06 vetemjöl och 0,06 havregryn

Brewers gold 10g 60min och 5g 30min
amarillo 4g 15min och 4g 5min

OG 1093
FG 1031

batch size 5 L

mash temp 66 C mash length 60min boil 90 min tänkte jäsa i 21 C men ställde hinken på golvvärmen i badrummet så det lär ha varit ganska mycket varmare.....

yeast Nottingham ale wlp039 ..... NU TILL PROBLEMET.....

det här var ett försök på en stout.... smaken helt okej faktiskt.... men den luktar för sött.... väldigt mycket barley wine över det hela.... någon som har något förslag på hur jag kan lyckas bättre med lukt nästa gång.... och smak med för den delen....

öka humle? minska nogon malt?

Im so HoppI

2 Senast ändrad av megen (2012-11-13 23:13:59)

Sv: byta lukt!?

Minska på karamellmalten

minska eller ta bort?

Im so HoppI

Vad försökte du göra för öl?
Jag skulle göra som megen sa och även byta ut svart och chockladmalt mot pale chocolate.
Sen köra mera på rostat korn, det brukar ge en torrare ton till ölet.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

+1
min erfarenhet av de mörkare karamell-malterna är att de generellt ger en fruktigare maltdoft som man lätt kan förknippa med exempelvis barleywines.
när jag bryggt klassiska irlänska stouts så har jag använt rostat korn, kornflingor och basmalt. enkelt och gott!

www.brygg.se

Allmänt:
Malt:
80% basmalt
10% rostat korn
10% omältat korn.
(en touch av pale choc, max 1%, annars börjar chokladen krypa fram, ja jag vet att det blir 101%)

Humle:
Endast beskagiva, ingen arom eller smakhumle såvida inte man är ute efter en am. stout.
Humlearom och/eller smak kan ev. få förekomma men de ska inte dominera över de rostade tonerna.

Beska på någonstans 40-50, ju högre OG desto mer beska kan man lägga

Vattenbehandling:
Karbonater i mäskvattnet för att inte pH ska rasa ner för långt, sikta på ett mäsk pH på 5,2-5,4

Jäst:
en neutral jäst, man vill inte ha en massa estrar och fenoler i en stout.

OG på en classic dry stout ska inte ligga särskilt högt, max 1045

En extra stout ligger på runt 1055

En foreign extra stout bör ligga på runt 1070-1075.

I det här fallet är det mer en imperial stout, men malt, humle och jäst bör vara som ovan för att inte få en BW touch på det hela.

lunnsen skrev:

tänkte jäsa i 21 C men ställde hinken på golvvärmen i badrummet så det lär ha varit ganska mycket varmare.....

Det är med allra största sannolikhet här det största problemet uppstod. Wlp039 skall ju vara en relativt "rensmakande" jäst, men kombinationen högt OG och så här hög temp (var säkerligen upp mot 25-30) ger ofelbart en ordentlig "ester-bomb" med kraftiga fruktiga smaker åt alla håll och vinösa spritiga toner ,vilket nog kan leda tankarna till (dålig) barleywine.
Hade bara jäsningen gått lite lugnare hade nog receptet fungerat riktigt hyggligt, men titta även ordentligt på alla de andra bra tipsen i svaren ovan för en stilren stout.

/CalleT

CalleT skrev:
lunnsen skrev:

tänkte jäsa i 21 C men ställde hinken på golvvärmen i badrummet så det lär ha varit ganska mycket varmare.....

Det är med allra största sannolikhet här det största problemet uppstod. Wlp039 skall ju vara en relativt "rensmakande" jäst, men kombinationen högt OG och så här hög temp (var säkerligen upp mot 25-30) ger ofelbart en ordentlig "ester-bomb" med kraftiga fruktiga smaker åt alla håll och vinösa spritiga toner ,vilket nog kan leda tankarna till (dålig) barleywine.
Hade bara jäsningen gått lite lugnare hade nog receptet fungerat riktigt hyggligt, men titta även ordentligt på alla de andra bra tipsen i svaren ovan för en stilren stout.

/CalleT

Missade denna detalj men håller absolut med CalleT!

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Sebastian Berg skrev:
CalleT skrev:
lunnsen skrev:

/CalleT

Missade denna detalj men håller absolut med CalleT!

missade även jag denna detalj men håller med.

www.brygg.se

Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar med söt lukt. Jag har aldrig tyckt att karamellmalt ger en söt lukt, däremot söt smak förstås. Om det är fruktighet och kanske högre alkoholer du menar så beror det säkert på den höga jästemperaturen. Dry stout och amerikansk stout ska inte vara särskilt fruktiga, så använd en neutral jäst som jäser ut bra och håll ner temperaturen under 20 grader. En annan möjlig källa till fruktighet är förstås Amarillon men det är så små mängder så det är osannolikt.