Finns det risk att det blir extrema mängder kolsyra?

Min Brown-Ale har jäst från 1060ö till 1014 ö på 11 dagar vartefter jag tappade upp den på flaska. Den smakar utmärkt.

Jag blandade försiktigt ölen med 2dl kokande vatten blandat med 4,5g socker/liter öl. Ingen torrjäst. Första respektive sista flaskan blev en liten PET för att hålla koll på kolsyran. Sedan dess har flaskorna stått i runt 20grader.

Efter bara 24h var den båda PET-flaskorna ganska hårda och nu, 72h efteråt, så är de så hårda som de bör vara.

Nu kommer min fråga; Finns det någon risk att de 14ö av kvarvarande socker i ölen jäser ut och det blir extrema mängder kolsyra? Bör jag ställa dem kallt genast? Flaskexplosition?

Jag tyckte själv att jag snålade med sockergivan då jag "primade". Hittills har jag på andra bryggningar haft ett lägre ö-värde då jag tappat.

www.facebook.com/bjorwik

Sv: Finns det risk att det blir extrema mängder kolsyra?

Det beror på vilket mäskningsschema, jässchema och jäst du använder. Men om SG varit stilla i ett par dagar så borde det inte vara någon fara.

3 Senast ändrad av soffgrupp (2012-11-13 10:40:52)

Sv: Finns det risk att det blir extrema mängder kolsyra?

Jag hade en rast som var 71-68 grader. BIAB. Tanken var 68grader, men min nya ölkokare var bättre än beräknat och som bekant är det ju svårt att sänka temperaturen.
Mäsken höll kanske 70-71 grader i 45min och 68-70grader i 45min.

Testade denna gång att inte tappa om till sekundären. Använde Burton Ale Yeast. Den jäste långsamt sista 2-3dagarna, kanske 1 bubbla i minuten i jäsröret. Sedan ställde jag ut jäskärlet "kallt" (7-grader) i ett dygn innan flasktapp.

EDIT: Mäskade ut till 75 grader innan malten togs ur.

www.facebook.com/bjorwik

Sv: Finns det risk att det blir extrema mängder kolsyra?

Med så hög mäsktemperatur är det nog troligt att ditt öl stannar vid 1.014.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Sv: Finns det risk att det blir extrema mängder kolsyra?

Tack Sebastian, Då blir det nog ett kanonöl ändå!

www.facebook.com/bjorwik