Jäst i botten

Hejsan!

Jag är en nybörjare som brygger mölska, jag vet att mölska är ett sorts mjöd men den är även lik öl så lade in denna tråd i ölforumet. Vörten har jäst nu i en vecka. jäsnings aktiviteten har ju sjunkit vilket jag har läs om är vanligt, det bubblar kanske 4ggr/min. Jag har använt mig av Ringwood Ale jäst.

Min fråga är alltså är det någon fara eller har jag gjort något fel med att det är ett lager med jäst i botten? Jag menar om det är ett lager med jäst i botten så jäser inte hela kärlets socker?

Googlade lite och fick upp ett recept på vin med mina sökord och där stod det att jästen sjunker till botten och att man ska skaka om kärlet första veckan och lite på slutet av jäsnings perioden.

Jag kan lägga in en bild lite senare för ska dra å träna nu men jag tror de flesta förstår vad jag menar.

Tack så länge!

Sv: Jäst i botten

Ringwood flockar hårt vilket betyder att jästen klumpar ihop sig när den är färdig med jobbet. Jag vet att den kan vara lite speciell av den anledningen och att en del skakar upp den men det har jag aldrig gjort och den har nått full utjäsning ändå. Dessutom sätter den sig så hårt att den är väldigt svår att få ur i suspension igen om man inte använder något verktyg typ visp som man drar genom jästkakan. Har du mätt densiteten? Att det blir en kaka på botten av kärlet är helt som det ska vara.

Full utjäsning menar du att den är klar?

Ja ocgäh ffa att den hamnar där den ska i restsocker. Det år därför det är viktigt att mäta. Jästen har ju ennspecifik utjäsningsgrad som man bör komma nära för att veta att den gjort det den ska.

Ska mäta ikväll!