Oroväckande lång lag-time

Bryggde min mycket mörka lager i Lördags och den stod färdigkyld med tillsatt jäst strax innan 18 på kvällen. Jästen hade inte utvecklats fullt ut i påsen, den hade bara vuxit till kanske hälften mot vad jag är van vid med ale-jäst. Sedan blev det lite fel med tempen på jästen, den var nog bara runt 5-6 grader när jag blandade ner den i 10gradig vört, vörten har stått lagrad runt 14 grader sedan dess.

Men nu är jag lite orolig, det har inte börjat bubbla alls. Möjligtvis finns det en svag tryckförändring i röret. Hur länge ska man vänta innan man tar till drastiska åtgärder?

Sv: Oroväckande lång lag-time

Det verkar som om Du fått tag i en svårstartad jäst. Om den har några månader på nacken så kan det ta några dagar innan den får fart. Har man sen dessutom råkat stressa jästen extra med plötsliga temparaturändringar så gör det inte saken bättre. Men det är säkert lungt. Jästen lever och kommer så fort den kommit i ordning att börja äta av all den goda vört du bjuder på. Det har hänt mig flera gånger att lördagsbrygden inte kommit igång förrän tisdag, onsdag veckan därpå utan att det blivit något problem med den färdiga ölen. Så avvakta!

/PeO

Låter bra det.
Vill helst inte bli tvungen att göra något som kan riskera den trevliga brygden för vörten smakade så otroligt gott så ölet kan bara bli bra smile

Torsdag morgon och fortfarande inte tecken på jäsning. Ingen tryckförändring, inget som syns på ytan, möjligen lite sediment på botten men det är svårt att se genom plasten.
Har dessutom läst lite mer om just lagerbryggning och drar slutsatsen att jag både använt för lite jäst (blir rejäl förkultur nästa gång, eller brygga en 10l sats först) och dessutom syresatt för dåligt.

Har Du fått något skumtäcke på vörten? Det brukar vara det första tecknet på att jästen är igång annars kanske det börjar bli dags för något radikalt.

/PeO

Nej, inte ens lite skum på ytan.

Oj, har det inte hänt nåt ens nu skulle jag perosnligen slänga i mer jäst på stört (idag).

/Fredrik

Har tyvärr inte tillgång till någon lagerjäst nu och tror inte det finns någon som säljer det häromkring, möjligtvis torrjäst.

Funderade på om jag skulle tillsätta en halv matsked jästnärsalt röra om ordentligt (inte syresätta) och låta vörten komma upp i 20 grader i 30 min eller tills (om...) det bubblar och sedan ställa in den i kylan igen. Låter det som en vettig plan? Har inte hittat något på nätet som ger en bra bild av vad man kan/borde göra (utan jäst).

Eller kanske koka upp det hela (bara så det blir varmt, inte koka bort humlen) för att sterilisera/döda lagerjästen och jäsa den som en ale? Har fin ale-jäst....
Fast frågan är om en kolsvart vört behandlad med krita blir en bra ale, blir väl snarare en porter tror jag.

Koka med jäst i låter mycket tveksamt. Då är nog risken att du förstör allting. Isåfall, tillsätt alejästen ändå, och jäs lite svalare kanske. Den kommer väl antagligen att dominera ändå.

Jag tror inte problemet är brist på näring, så jästnärsalt tror jag inte hjälper.

Problemet är väl att jästen (av någon anledning) är i uselt skick. Du kan ju prova att syresätta den. Fast problemet är att det redan stått så länge så jag skulle nog vilja ha igång den snarast möjligt.

Om du inte vill tillsätta mer jäst, och vill utaman ödet, så skulle jag syresätta vörten igen, och igen efter 6 timmar, och igen tilsl den kommit igång. Men som sagt, med en sådan start skulle jag iallafall oroa mig lite för ex bakterier som kan ta tillfället i akt.

I ditt läge skulle jag nog gör tillsätta ale jäst om du har. Risken att lagerjästen kommer igång och kanske blandar sig i leken skulle jag ta. Hellre det än att du får en infektion.

/Fredrik

Tror det får bli en porter av det hela då, ale-jästen är dessutom (1056 american ale) en som producerar lite ale-karaktär, låter nästan som ett mellanting av lager och ale i beskrivningen.

Funderar på hur jag ska gå tillväga då, ale-jästen ligger för närvarande och smaskar i sig en 5 liters blandning av det sista av just lager-vörten blandad med lite brun farin och mörk sirap.

Borde jag kanske föra över jästen till en ny, steril hink med hävert för att undvika bottensatsen och sedan skaka om den med jämna mellanrum under säg 60 minuter för att syresätta just jästen. Sedan kanske ta hälften av den till min så kallade lager (borde vara mycket jäst i den).

Eller ska jag föra över 'ölen' i den kulturen som antagligen har en del högre alkoholer i sig och kasta bort den och sedan enbart använda bottensats+ytlager av jästen. Skaka den som ovan och sedan ta av den?

Måste spara en del av den till imorgon då jag ska brygga en ale smile

Var kommer dessa 5 liter med jsät ifrån? Är det 5 liter utjäst "öl" eller ny vört? eller utjäst "förkultur" och jäser det fortfarande? Hur länge och på vilket sätt har den stått?

Ölen från förkulturen brukar jag hälla bort. Men det går ju endast när jästen sedimenterat, annars häller man ju bort jästen också.

Ev humlerester och sånt brukar enligt mina erfarenheter ofta lägga sig i bottenskiktet, så det kan man vara undvika när man häller över slurryn.

/Fredrik

Hur stor del du ska ta ha beror på ... hur mycket du har.. och hur stor ölvolyme du ska göra? Om det är en helt jästkaka som är färsk så är det enligt mig alldeles för mycket för en normal öl... Jag skulle ta 1/8 kanske... fast endast om det är i toppskick... är den i sämre skick får man ta mer...

/Fredrik

Den är nog rätt utjäst nu, hade det varit mening att använda det som öl vore det nog dags för sekundären.  Det var jäst från en ale som tappades om förra helgen, som jag ville mata lite eftersom den skulle stå i nästan en vecka. Vörten till den skapade jag av det sista som lakades ur efter att jag tagit det jag ville till min lager och sedan kokade jag upp det med lite extra sockerarter.

Då skulle jag ta en del av sedimentet. Vätskan, kan du ju dricka som öl om den är ok. Är den inte ok, skulle jag inte heller hella över den i din nya vört.

Om man räknar att jästen växer ca en faktor 8 under en jäsning, vore en lämplig jästgiva att ta ca 1/8 av jästkakan till näsa sats av motsvarande volym/OG. Under alla omständigheter skulle jag inte ta mer än 1/4, såvida du inte har speciella skäl.

Sedan kan du syresätta i vörten, eller före om du vill (så skulle jag ta en liten mängd vört, någon halvliter och göra det, men då får man ruska flera gånger kanske en gång i timmen eftersom volyem blir mindre.

/Fredrik

Jag undrar om du hade gjord förkultur? När jag läsar ditt inlägg skrivar du att jästen inte hade utvecklat sig i påsan. Det är mycket viktigt med förkultur när det är lagerjäst därför med de låa temperature, kan det ta lång tid om att komma igång, förutom att det läggar sig på botten. Du kan i allfall slänga i den amerikanska jästen, men du behövar inte döda som redan finns i skulle jag tro, men det ved jäst-proffesoren Fredrik mer om:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Tyvärr hade jag inte gjort en förkultur, trodde det skulle gå ändå. Men tack vare detta problem vet jag i alla fall mycket mer om det hela än jag gjorde innan så nästa gång jag brygger en lager går det nog bättre smile

Angående syresättningen så tycker jag det känns bättre om endast ale-jästen blir syresatt istället för att riskera köra igång lagerjästen.

17 Senast ändrad av jan_johansen (2006-04-13 14:13:52)

Om alejästen är aktiv borde den se till att dominera över den andra jästen så jag tror nog du kan vara lugn:-) Dock ska du vara uppmärksam att underjäst alltid är långsammare om att komma igång oavsett förkultur eller ej.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Nog kan det gå utan förkultur... men osäkerheten och marginalerna minskar. Du vet faktiskt aldrig hur jästen i påsen mår. Genom att göra en förkulture så får du reda på det + att du jämnar ut skillnaderna.

Skippar du förkulturen kan skillnaden mellan en "bra påsen" och en dåliga påse bli enorm. Medans MED en förkultur så tror jag skillnaden knappt märks alls. Förkulturen eller aktiveringen handlar inte alltid bara om att få "mer jäst" utan lika viktigt tycker jag iallafall - att försätta jästen i ett nogorlunda reproducerbart tillstånd.

Genom att lägga kanske någon extra dag förberedelser på sin jäst så har du eliminerat en osäkerhetsfaktor. Aldrig roligt när man lagt ned ingredienser + en halv dags arbete på nåt som blir fel.

/Fredrik

Har haft ölen stående i ca 17 grader nu på eftermiddagen och gick ut för att kolla om något hänt. Det är fortfarande inget tryck i röret men jag såg att det finns något slags sediment i botten och det enda det borde kunna vara är jäst tycker jag. Är det inte jäst så är det en bottenlevande infektion (hrrm, just en sån ja...) och i så fall vill jag nog inte dricka ölet oavsett så jag skippar nog ale-jästen. Ställde in ölen i sina 10 grader igen och ska vänta ut den och se.

Om jästen lagt sig på botten gör den ingen nytta, och det är inget bra tecken. Att jästen sedimenterar betyder att den inte jobbar.

Men sedimentet kan vara lite allt möjligt också, bla druv från vörten. Om du inte tillsätter någon annan jäst, så tar du en extra risk men du gör som du vill, det är ju din öl, men isåfall skulle iallafall jag syresätta vörten mer.

/Fredrik

Beslutade mig för att blanda i ale-jäst ändå och nu jäser det för fullt, ska bli intressant att smaka resultatet tongue

Låtar bra:-) Ser också fram emot att höra hur det kommer att bli:-) Ska nog bli bra och jag hållar tumlarna:-) Tillbaka till lakningen - bryggar an amber ale som blev för mörk, så nu är det en Brown Ale istället - men det är inte illa heller det:-)

ALBA GU BRATH

Så idag var det dags att tappa om den, luktade konstigt estrigt ur röret så jag antog att lagerjästen ställt till med en del ofog i den högre värmen. FAst jag har haft den stående på golvet som är 15 grader under förhoppning att det i alla fall skulle hålla tillbaka den lite.
Lukten på ölen i sig var väl inte den bästa, men heller inte helt förstörd. Den smakade rätt beskt med en halvstark bränd eftersmak, ska bli intressant att se hur den utvecklar sig. Den har gått från 1052 till 1012 så det var ju inte fel det heller.