Wakatu (f.d. Hallertau Aroma) ?

Undrar om det är någon som använt Wakatu (f.d. Hallertau Aroma) som arom eller bitter humle?
har ni några tankar och erfarenheter att dela med er runt denna humlen?

Har ett pågående brygg där Wakatu varit i koket 25 minuter
Lukten från humlen var jättegod, fräscht citrusaktig

Funderar på om man kör den som bitterhumle (hög alfa) kommer något smakbidrag från humlen då?

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Sv: Wakatu (f.d. Hallertau Aroma) ?

"därom tvistar de lärde"
Dvs det är inte helt klart om det blir ett smakbidrag från humle som kokar i 60 minuter eller mer.
jag har svårt att säga om det är så eller inte eftersom det krävs att man brygger samma öl med olika humlescheman.
Det enda öl jag brygger med bara en humlegiva är stout och då enbart för beska ochdå väljer jag neutrala humlesorter.

Det är säkert 15 år sedan jag bryggde en öl med Hallertau Aroma NZ (New Zeeland). 1996 närmare bestämt.
Jag använde den som arom och smakhumle i en Dunkles (namn: Das Deutsche Dunkel des Doktors)
Kommer ihåg att Albert Wiesgickel, bryggmästare på Åbro, provsmakade den på SM 1996 och sa "Jag önskar att jag fick brygga sådana öl"
Vilket beröm!
Jag växte flera decimeter smile

Jag skulle absolut påstå att bitterhumle kan ge samkbidrag, kanske öven en del aromer. Jag har gått ifrån columbus som bitterhumle av den anledningen eftersom den gett en tydlig barrighet och kåda där det inte varit önskvärt.. Sen ör det väl beroende på vilken humle man använder, en del är mycket renare tex magnum. Huruvida just din humlegör det vet jag inte och citrus är ju en lättare kanske mer flyktig arom än tallbarr.

Tack för svaren!
Härligt beröm Kenneth smile

I den bryggd det ligger nu har jag den med som 25 minuters giva såg jag nu, men i samma finns även en del Cascade, b la annat på 5 minuter, skulle haft Wakatu där också men ändrade mig i sista sekunden och körde på Saaz där i stället då det kändes lite som kaka på kaka så att säga.

Får brygga en och testa med den på 20 minutersgiva helt enkelt smile

Och jag får i tanken hålla med Brandemannen, något måste bitterhumlen bidra med förutom bitterhet, måste ju finnas en anledning till att man använder olika humlen med olika karaktär som bitterhumlen?

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey