Jäsning och övriga nybörjarfrågor

Hej. Har precis börjat prova att brygga lite öl. Startade igår med en IPA. Använde mig av det recept som finns på startsidan.
Muntons ljusa Maltextrakt
Perle Humlekottar 9,4
Pale Crystal Malt (thomas Fawcett)
California V ale jäst (white labs WLP051)

När den var dags för jäsning så syresatte jag vörten och jästen genom att sleva runt så att det blev en fin skumkrona på ca (6 liter skum i volym)
Idag är det inget skum alls? Är det normalt?
Vad kan gott snett? Jag hade gästen i mitt rum en vecka innan. Dvs inte i kylskåpet. Kan det ha sabbat?
Hade inte så bra rengöringsmedel heller utan använda varmvatten och ett darrigt handdisinfektionsmedel. Det fattar jag att det inte är optimlat men kan det vara det som spökar. Jag förväntar mig inte att ölen blir bra eller god men det hade vart kul om den blev drickbar iaf.

Frågan mer koncist. Varför är det ingen skumkrona och knappt någon aktivitet i jäshinken 12 timmar senare?

Väldigt tacksam för svar

Sv: Jäsning och övriga nybörjarfrågor

Nu är också jag glad nybörjare men skumkronan tror jag inte du behöver oroa dig för, det är ju syret i vörten som är det viktiga.  Själv brukar jag mycket lite skumkrona när jag syresätter, sen när det börjar jäsa bildas en ny.

Okej. tack för tipset. Lite nybörjar nervig. Får se vad som händer ikväll i/ morgon

Ta det lugnt, låt ölet stå orört och lyft absolut inte på locket.
Jäsningen kommer igång under förutsättning att du inte pitchat jästen för varmt (över 30-40 grader nånstans) och att jästen inte är för gammal.
Skakade du röret ordentligt innan du hällde i det i jäshinken?
Det är dock inte optimalt att ha en flytande jäst liggandes i rumstemperatur så länge, nästa gång, ha den i kylen tills ett par timmar innan du skall pitcha den (om du inte gör förkultur då förstås) och om du kan, pitcha gärna en alejäst så nära 18-20 grader du kan.
Det kan ibland ta upp till 2 dygn innan det kommer igång ordentligt

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Tack Brandin. Är det inte lite ovanligt att det är så lite aktivitet första dygnet då. Det bubblar knappt i jäsröret, inte ens om jag trycker ner locken lite för att forcera.

Nej, första dygnet brukar det vara ganska lugnt. Först efter två-tre dagar brukar det vara rejält med aktivitet. Som flera andra påpekat med andra ord: tålamod är den viktigaste ingrediensen i öl...

Angående jästen så är det i princip alltid bra med en förkultur som du sätter ett par dagar innan bryggning så att du ser att jästen kommer igång bra.
Den blir dessutom gladare och piggare och det ger ett bättre resultat.

Det kanske tråkigaste och viktigaste inom bryggning är också att vara renlig. Du borde skaffa dig en sanitizer såsom Star-San eller Iodophor som finns på humlegården. Åker du på en infektion och använder plastgrejor så kommer dina nästkommande öl med största sannolikhet att bli infekterade också. Sök på lite rengörningsvideos på Youtube för "inspiration". wink

Nä, jag måste säga att det är flaskningen som är det tråkigaste. Varje gång när jag står och diskar de där förb.. flaskorna så tänker jag "nähä, den här hobbyn ska jag ge upp!". Hembryggningens motsvarighet till en bakfull morgon?

(Fast iofs existerar ju också dessa i hembryggarens värld).

Om du knappt får bubbel i röret när du trycker ner locket kan det betyda att det är otätt nånstans. Det kan i sin tur innebära att det jäser på bra, men att koldioxiden pyser ut annorstädes. Det är bog i så fall ingen fara i sig, även om det blir svårare att ha koll på jäsningen.

/kalle.

http://foodheadbrewery.blogspot.se

bjolu340 skrev:

Nä, jag måste säga att det är flaskningen som är det tråkigaste. Varje gång när jag står och diskar de där förb.. flaskorna så tänker jag "nähä, den här hobbyn ska jag ge upp!". Hembryggningens motsvarighet till en bakfull morgon?

Jag har börjat gilla flaskhanteringen lite, trixet är att pilla med flaskorna när bryggsuget blir för stort och man inte har tid till bryggning, det stillar den akuta abstinensen.
Sterilisera i ugnen med folie på toppen så håller dom sig sterila ett bra tag, jag har i nuläget ialla fall fem backar rena sterila flaskor som står och väntar på att fyllas.

//Jonas

"beer, so much more than just a breakfast drink"

Tack allesamman för era svar. Nu sitter jag här med lite mer tålamod

bjolu340 skrev:

Jag fick iof intrycket att du lät dina barn diska flaskorna så att du slapp wink

Detta är sant! Men när det är PBW med i bilden så tycker jag det blir lite maffigt för små treåringshänder...

bjolu340 skrev:

Dags att investera i fat kanske?

Jag har fat med. Men när ölen väl är på flaska så är den ju mer lätthanterlig... Mycket flaskor som hamnar hos vänner osv.