Bryggverksbygge 100 liter

Nu börjar byggandet av vår uppskalade utrustning ta form. Jag tänkte redogöra lite för vad vi har, hur vi tänkt göra och samtidigt kasta ut lite frågor och hoppas på svar och spontana tankar och tips.

HLT:

I stort sett färdig! En 120 liters plasttunna har bestyckats med 3 vattenkokarelement á 2,2kW och avtappningskran. Kärlet skall kompletteras med ett dykrör till en pT100-givare (finnes) kopplad till PID-regulatorn.

HLT:n ska kompletteras med ett lager isolering. Troligtvis gör vi som DrKarma gjort med sin MLT. Plankor och PUR-skum. Dessutom skall kokarelement isoleras och kablar dras till kontrollådan.

Kontrollåda:

Apparatlåda med en PID-regulator till HLT. I denna skall det monteras kylbafflar till tre st 25A SSR:er som driver elementen i HLT:n.
Lite övrig styrning kommer senare att monteras i denna.

MLT:

Plasttunna enligt ovan och Rostfri perfplåt finns. Rörpularn hade slut på de delar jag behövde men den kommer senare att bestyckas med utlopp monterat över falskbottnen och med hävertrör ner under (se Boilermaker-grytorna)
Även denna kommer isoleras liksom HLT:n.

Kittel:

125 liters rostfritt expansionskärl med monterat utlopp och ett 9kW värmeelement i. Det som saknas är avsilningsanordning för humle. Står i valet och kvalet mellan Bazookascreen eller falskbotten.

Vi har dessutom en cirkulationspump att tillgå och håller på med bygge av en motströmningskylare. Kylaren är helt i kopparrör och kommer, nedsänkt i HLT:n, även att fungera som HERMS-slinga under mäskningen. Innan vi skaffat ytterligare en pump kommer vi tillfälligt att köra med borrmaskinspump under lakningen.

Bryggbänken kommer vara en vanlig enkel träbänk.

Allt detta kommer att inrymmas i min källare där jag efter målmedvetet smörande för hustrun fått godkänt att ta ett rum i anspråk och dra in vatten och avlopp när det renoveras.

Jag önskar som sagt tips och synpunkter. Bilder kommer att läggas upp så snart som möjligt.

MVH
/T

Sv: Bryggverksbygge 100 liter

Kul! Ser fram emot lite bilder.
Jag förstår att det är ett budgetbygge, men ibland kan det vara bra att lägga nån krona extra
Vattenkokarelementen är en sån sak. De är oftast av billigast möjliga kvalitet och är helt enkelt inte konstruerade för kontinuerlig drift. Det är så tråkigt om något går sönder mitt under bryggning, så titta iaf lite på andra alternativ.
När jag först, testade mitt hermesbryggverk så fungerade HLT enbart med konvektion, men det kan vara bra med någon form av cirkulation. Nu har jag en dedikerad vattenpump, vilket nästan blir ett måste i fall man inte vill bygga sitt bryggverk på höjden, som under lakfasen bara recirkulerar vattnet.

Humlesil eller falskbotten är i mina ögon inte nödvändiga. En rejäl whirlpool är allt som behövs för att få en ren vört. Bygg hellre en hopback om ni vill ha ett filter.

Se till att ha en ordentlig kylning, för det börjar ta tid att kyla 100l om den inte riktigt räcker till.

Lycka till och posta nu lite bilder!!!

Du har helt rätt! Det är ett budgetbygge. Kokgrytan är det inget fel på. Den behöver i nuläget kabel, snabbkoppling och rengöring och sedan är den färdig.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/2012-10-25-12.04.20.gif

Det gamla expansionskärlet är faktiskt upp och ner och tappkranen sitter faktiskt i utloppet till skvallerröret.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/2012-10-25-12.04.06.gif

Smeden fick svetsa igen ett hål i botten samtidigt som elementet monterades. 9kW element från Relek. Bara lite rengöring kvar.

Tunnorna till HLT och MLT blev jag vid av en granne och tanken är att vi allteftersom ska ersätta dom med rostfritt. Eftersom elementen är näst intill gratis och rördelarna går att återanvända blir inte förlusterna vid uppgradering så stora.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/2012-10-25-12.03.36.gif

Under dagen har en motströmningskylare konstruerats. Skalad Prisol i dimensionen 12 fördes med mycket stön stånk och matolja in i sin motsvarighet av dimension 18. Av min vänliga rörfirma fick jag låna en kul variant av rörbock (REMS Swing, Otroligt bra!). Hela paketet snoddes ihop till en spiral och ett par moddade T-rör träddes respektive tvingades på. En hel del missöden men så här blev slutresultatet.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/2012-10-25-12.04.50.gif

Lite anslutningar skall till och sedan skall skönheten användas för att kyla färdig vört och för att värma mäsken. Total längd på rör i rör blev ca 2.2 meter. Så kallt vatten som det är här tror jag inte det blir problem med kylningen.

Som en liten fråga bara. Har någon ett bra tips på hur man skalar om bilder för att lägga upp i forumet. Jag tyckte det var byngligt att använda Elements och göra det en och en. Kan man göra det i "bulk"?

/T

Bump

Hur har det gått? Hänt något mer?