Nybörjare på partyfat

Tjeena!

Håller på och brygger mölska och tänkte att partyfat 5L skulle vara en bra grej att lagra i så att jag inte behöver ut och ränna efter flaskor.
Jag tänker välja Party Star tappkran till mina fat.

och då kommer frågan...

om jag bara vill ha ett par glas en kväll, kan jag låta kranen sitta i och ta två glas nästa vecka? För jag tänker, om jag tar bort kranen så ligger ventilen på botten, kolsyran borta vilket skulle förstöra min fina mölska. (dock inte mycket kolsyra, mer aleaktig mölska)

Mvh
Hagge

Sv: Nybörjare på partyfat

Ja precis.

3 Senast ändrad av Hagge (2012-10-24 23:39:01)

Alltså, den kan sitta kvar? Tänker nu samtidigt också nån månad om man kanske inte är så sugen just då...

Tack för svaret!

Ja den kan sitta kvar. Den måste sitta kvar om du inte kan försluta fatet igen

Kranen ska sitta i tills fatet är uppdrucket. Då kan drickat hålla i iaf en månad. Håll inte på och ta i och ur kranen under användandet, ökar risken för infektion och så utsätts drickat för onödig luft, vilket gör att det åldras fortare.

Koldioxid är tyngre än luft vilket gör att luften inte kommer åt om man inte skakar fatet. Tänk hur det är vid fyllning jag antar att ni inte blåser ur fatet med inert gas innan ni fyller på med öl. Sen kan man dra ur den gamla pluggen lätt när mittbiten är nedtryckt, och stoppa i en ny. Man kanske inte ska göra det massor av gånger, men det går. Beroende på fatkoppling kan man ju trycka i ny kolsyra om det blir avslaget.

Min profitap kran droppar ofta lite, så jag ställer ett glas under kranen när den står i kylen.

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

Bee skrev:

Koldioxid är tyngre än luft vilket gör att luften inte kommer åt om man inte skakar fatet. Tänk hur det är vid fyllning jag antar att ni inte blåser ur fatet med inert gas innan ni fyller på med öl. Sen kan man dra ur den gamla pluggen lätt när mittbiten är nedtryckt, och stoppa i en ny. Man kanske inte ska göra det massor av gånger, men det går. Beroende på fatkoppling kan man ju trycka i ny kolsyra om det blir avslaget.

Jag tror att det där är ett vanligt feltänk. Om det är en blandning av gaser så kommer båda att utaöva ett visst tryck även om den ena har en högre densitet. Daltons lag stipulerar väl något åt det hållet. Kanske man kan få en koldioxidfilt en liten stund men med tid så kommer alla gaser utöva ett specifikt tryck på vätskan under.

Du har såklart helt rätt, gaser liksom vätskor kan ju blandas. Då får man väl se till att blåsa in mer koldioxid innan man återförsluter. Jag kör själv inte med köpt partykran så jag kan trycka i mer koldioxid ovanpå och få ur luften om jag vill.