co2 LIVMEDELSKVALITE
Är det någon skillnad på co2 gas livmedelsgodkännd och den som finns i brandsläckare.
Om man har ensvetsgastub som de har varit o2 i kan man då fylla den med co2?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → co2 LIVMEDELSKVALITE
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Är det någon skillnad på co2 gas livmedelsgodkännd och den som finns i brandsläckare.
Om man har ensvetsgastub som de har varit o2 i kan man då fylla den med co2?
Koldioxid utvinns ofta som en biprodukt i diverse kemiska industrier. Det innebär att en massa andra otrevliga molekyler kan slinka med. Antar att livsmedelsklassad har en mycket hårdare rening än brandsläckarkoldioxid. Om inte annat så är kraven på den livsmedelsgodkända mycket hårdare. Med det sagt så vet jag inte hur ren koldioxid i brandsläckare är men jag skulle köra "better safe than sorry" och köra på livsmedelklassad.
Samma gäller svetstuben man vet inte hur ren gasen innnan har varit. Dock om du sköljer några gånger med kvävgas, koldioxid eller någon annan ogiftig gas så borde den gå att få tillräckligt ren.
Om inte jag minns fel så fyller många på sina co2 tuber hos ex. firmor som håller på med brandutrustning.
Kapar tråden här lite och slänger ut en ytterligare fråga:
Finns det något ställe man kan fylla en tub med livsmedelsklassad co2?
Såvitt jag vet så fyller typ aga bara sådana som hyr deras tuber, iaf när det gäller livsmedelsklassad co2.
Om inte jag minns fel så fyller många på sina co2 tuber hos ex. firmor som håller på med brandutrustning.
Kapar tråden här lite och slänger ut en ytterligare fråga:
Såvitt jag vet så fyller typ aga bara sådana som hyr deras tuber, iaf när det gäller livsmedelsklassad co2.
Enligt Amylase om du bor kvar i Göteborg:
Presto Brandsäkerhet
Lärjeågatan 6, Gamlestan. Förbi Willy’s, området mittemot idrottshallarna.
Tel. 031-43 05 50
Man får väl hoppas att det är livsmedelsklassat om det rekomenderas av en hembryggarförening
Du kan bara fylla livsmedelsklassad gas i en tub som är avsedd för livsmedelsgas, men både aga och air liquide säljer 5l tuber. Utan rabatter tar aga 1800 ex. moms och air liquid ca 2000. Fyllkostnaden ligger på runt 400 ex moms.
För flera år sedan så hörde jag att det bara finns en sorts gas, men att det är behållaren som är livsmedelsklassad.
Salle
För flera år sedan så hörde jag att det bara finns en sorts gas, men att det är behållaren som är livsmedelsklassad.
Salle
Det var precis var jag hörde i somras när jag fyllde på min missil vid södertörns brandförsvar.
Salle
Vet inte hur det ligger till med just koldioxid, men för ex syrgas och lustgas vet jag med säkerhet att det finns olika kvalitéer och det är just renheten det handlar om (som nämnts ovan)
Jag var på Presto (Boréns) i Gamlestan idag och fyllde på en tub.
Jag frågade då om det var skillnad i kvalité på AGAs livsmedelsgas och den
de fyller på. Det var samma sa de. Dessutom fyllde de på från en gigantisk AGA-tank.
de fyller på. Det var samma sa de. Dessutom fyllde de på från en gigantisk AGA-tank.
Najs! Då vågar jag nog också fylla på en tub där ![]()
Tack för informationen.
Gott!
Samtidigt vill jag hopppa in lite sent i tråden och lägga till mina tankar och erfarenheter.
Senast i helgen var jag på ett seminarie där bland annat just AGA körde en presentation om co2. Även om presentationen till största delen fokuserade på säkerhet och hantering av gas (co2) rörde det till lika stor del även livsmedelsbiten.
De berättade att man fångar upp co2 på många industrier men att få av dessa är lämpade för att användas till livsmedel.
Svavel verkar vara den mest förekommande orenheten i co2 och beroende på tillgång etc. tas co2 från olika källor. Källor som förser AGA med co2 av livsmedelkvalitet är i dagsläget en bristvara varför man kan anta att co2 för ex. brandsläckare har en relativt låg prioritet.
Jag ställde frågan till brandsläckarfirman där jag fyller för några år sedan. De fyller fyller inte bara brandsläckare utan även till pubar och akvarister m fl (och hembryggare). De sa att det fanns ingen anledning att hålla på med olika kvalitéer utan de använde enbart en - livsmedelskvalité. De har också en stor AGA-tank. Jag har inte känt något konstigt eller misstänkt andra effekter även om jag plöjt igenom hittills åtminstone 30 gamla ArkivX-avsnitt på sistone.
Halloj alla vetare där ute, jag har kommit över en 5kg AGA flaska märkt Oxygen O2, flasktyp 0-5, gaskod 0203, hittar ingen stans att den ska vara luktsatt som tidigare svets oxygen behållare jag undrat över.
Kan denna vara livsmedelsklassad??
Agas luktsatta syrgas heter Odorox och den du har (Oxygen) innehåller ingen lukt.
Den är däremot inte livsmedelsklassad om det nu spelar någon roll. Dessa flaskor är gröna och Agas livsmedelssyrgas heter Biogon O
Agas luktsatta syrgas heter Odorox och den du har (Oxygen) innehåller ingen lukt.
Den är däremot inte livsmedelsklassad om det nu spelar någon roll. Dessa flaskor är gröna och Agas livsmedelssyrgas heter Biogon O
Jo jag har en Odorox men den vågar jag inte syresätta vörten med, skulle jag kunna använda denna oxygen för att syresätta vörten med ett bättre resultat än vanlig luft
Jag har själv precis skaffat mig utrustning för att syresätta med syrgas och hunnit testa den en gång på en lageröl.
Jag säger bara: shake and bake - never again! Det fins ingen anledning att anstränga ryggen när det finns syrgas på tub.
Det går fort, syresätter vörten bättre och det är superlätt. Jag har tillsvidare köpt en regulator och flaska från Jula och har en flödesmätare påväg från Kina. Jag har även en vanlig syrgasregulator liggande den dagen en 5kg tub av den sort du har skulle komma nerdimpande ;-) Men om du känner dig tveksam, öppna kranen och sniffa lite gas.
Det fins ju alltid en potentiell brandfara med syrgas (som även påtalades i din tråd på SHBF). Det är ju därför produkter som Odorox finns. Men förvarar man bara gasen på ett förnufftigt sätt och är noga med att skruva åt kranen när man är klar så minimerar du riskerna.
Vad är bästa sätt att förvara en syrgastub på, något som är extra viktigt att tänka på?
Planerar själv på att skaffa oxygenturbo tub från jula.
Jag är van med tryckkärl då i min proffesion är säkerhetssamordnare och tryckkärl är vanligt förekommande. jag har också tänkt koppla på en regulator med slang.
Hur gör ni som har syrgas, slang ner i jäskärlet och bubblar på en minut eller två, jag tänkte om man skulle bygga en injektor som man kopplar på mellan PVVn och jäskärlet som syresätter vörten på väg ner till jäskärlet.
Humle har en diffusionssten som man sätter på slangen: http://shop.humle.se/utrustning/jasning … 0-5-mikron
Själv har jag köpt en på pinne från More beer (tips till Humlegården att köpa in...)
http://morebeer.com/products/diffusion- … -long.html
Den får ligga med i min HLT under bryggningen och sedan åker den över i Starsanhinken tills det är dags att syresätta.
Jag har beställd en flödesmätare, så jag har tänkt köra 2 L/min i 2 min till mina ~40L. Så det är bara att stoppa ner pinnen i vörten och köra på i 2min - klart!
Jag har precis som du tänkt titta på en in-line lösning att sätta på min plattvärmeväxlare, men jag har inte kommit så långt med det än. Jag har en 3/8 klämmkoplling som jag skulle kunna fästa pinnen i och stoppa in den i en T-koppling ungefär som den här:
http://morebeer.com/products/stainless- … barbs.html
Gällande livemedelsgodkänd co2 så ställer jag mig lite tveksam om det skulle vara någon större skillnad.
Till sjukvård och liknande kan jag förstå att man ställer högre krav osv.
Där jag fyller hämtar även folk co2 till sina akvarier och men tanke på att akvariefiskar dör om man inte har ett "bra" vatten så borde de inte överleva om co2 var farlig/onyttig.
Blev nästan lite OT med tanke på att tråden numer handlar om syresättning ![]()
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → co2 LIVMEDELSKVALITE