För gammal jäst?

Gjorde en amerekansk lager i söndags. Jästpaketet hade jag haft i kylen några månader. Såg att den passerat bäst före med en vecka (6 månader). Det var ett "smack pack". Knäckte påsen innuti å lät den stå i 5 timmar utan att det direkt hände något med den. Chansade ändå och tömde i den i vörten i brist på annat. Nu har det gått 36h utan minsta tecken på aktivitet...

Vad göra?

Vänta längre?
Köpa ny jäst och tömma i?
Börja om från början sad ?

Sv: För gammal jäst?

Köp ny jäst, flytande eller torrjäst och pitcha IDAG! Du kommer att få en öl oavsett, men ju längre du väntar destu mindre väldmästarklass och mer bismaker blir det.

Till nästa gång - förkultur!!!

Lärde mig (den hårda vägen) häromveckan att smackpacks behöver ungefär lika många dagar på sig att svälla, som paketet är gammalt.
I ditt fall då 6 dagar ungefär, vilket även var mitt fall.

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Brandis skrev:

Lärde mig (den hårda vägen) häromveckan att smackpacks behöver ungefär lika många dagar på sig att svälla, som paketet är gammalt.

Fick du ingång jästen ändå? Har beställt ny nu men den kommer ju inte förrän i morgon... Funderar på om den kan komma igång ändå...

De står ju på smackpacken att den inte behöver svälla upp... Jaja får väl se i morgon om det hänt något annars får jag pitcha i lite nytt!

edgedaniel skrev:
Brandis skrev:

Fick du ingång jästen ändå? Har beställt ny nu men den kommer ju inte förrän i morgon... Funderar på om den kan komma igång ändå...

Japp, men bryggningen fick ske med torrjäst istället för den tänkte smackpacken
Ett par dagar efter bryggningen var gjord var smackpacken uppsvälld och redo för pitchning (lät den stå i köket, hade nånstans i bakhuvudet ett minne av att jag läst nånstans att det kan ta tid med lite äldre paket) men då var det lite för sent

edgedaniel skrev:

De står ju på smackpacken att den inte behöver svälla upp... Jaja får väl se i morgon om det hänt något annars får jag pitcha i lite nytt!

Infon som står på paketen är bajs. Till en 20 liters normalstark lagersats behövs mycket fler aktiva jästceller än vad som ett paket innehåller . En stor förkultur på många liter skulle jag rekommendera och då kanske även två paket jäst, speciellt om den är gammal.

Beror det inte på lite i vilken temperatur man pitchar också?
Pitchar man ex Lager i 8-12 grader behövs en rejäl förkultur och gärna 2 paket, pitchar man runt 18-20 grader går det hem med ett paket utan förkultur, har iaf funkat för mig flertalet gånger i 23 liter batcher. (pitch - vänta nån timme - in i kylen)
Kör just nu 10 liters satser och kör än så länge pitch i 20 g och in i kylen efter ½-1 timme
Det viktiga har dock varit att smackpacken är uppsvälld och i samma temperatur som vörten
När jag fått min vörtkylare klar kommer jag pitcha i lägre temperaturer, och då med förkultur är tanken

Ett gott tips till TS är att alltid ha någon bra torrjäst hemma utifall att...

9 Senast ändrad av megen (2012-10-23 17:01:48)

Jo det har betydelse det också. Men man ska ändå ner i temp rätt snabbt så en varmstartad lager kräver ändå mer jäst än en 20 graders ale. Sen finns det belgiska öler som man ibland med fördel kan underpitcha för att få fram mer karaktär från jäsningen. Men att gravt underpitcha en lager är ingen höjdare. Och sen att jästen är pigg och fräsch är ännu viktigare.

Idag fick jag ett nytt paket jäst på posten från snabba humle.se... Dock när jag kommer ner till jäskärlet så spottar det å fräser ur vattenlåset... full fart alltså..

Skall jag avvakta med färsk jäst, eller skall jag fylla på med lite nytt. Känns som de inte kommer bli så mkt mer aktivitet ändå... Ca 1,5 cm skum på vörten redan...

Goda råd mottages tacksamt