1 Senast ändrad av lunnsen (2012-10-22 18:16:28)

frysa humle?

köpte humle på rea... herkules humle 17% AA 500 g 69 kr.... " shit va billigt!!! det köper jag"..... IDIOT... vad ska jag med det till?!?!?!? HAHAHA om jag öppnar den förpackningen, går det att frysa in resten? vill ju inte slänga 495 g humle smile och om jag fryser in det, kan något bli sämre?

Im so HoppI

Sv: frysa humle?

Lyssnade just på en intervju med john palmer där han hävdar att om man förpackar humlen väl (så syrefritt som möjligt) och fryser in den så håller den i ett par år. Iofs är väl kanske rea-humle inte purfärsk till att börja med?

Jag fryser all humle alltid.
Dvs så fort jag köpt en förpackning så åker den in i frysen.
När jag brygger tar jag fram påsen väger upp den mängd jag ska ha.
Förseglar/tejpar igen påsen, och in i frysen igen så fort som möjligt.

Kvalitén på aromen är den som försvinner fortast, inom tre månader efter ska man nog helst använt hela förpackningen.
Bitterhumlen kan man spara längre, kanske upp till ett år, men tänk på att även beskan sjunker med åldern.
Jag brukar kompensera lite grann, kanske upp till 10% av bitterhumlet om det är mer än sex månader.

Lite luddigt kanske, det finns vissa algoritmer där ute på nätet men orkar inte leta fram dem.

Jag har resonerat likadant som dig, men i den här intervjun: http://beersmith.com/blog/2012/10/01/jo … odcast-46/ så säger JP specifikt att det är aromen han talar om när han har årslånga perspektiv.

Någon som har en vakuumförpackare? Fungerar det bra? Håller humlen längre?

Pulsatorius

Pulsatorius skrev:

Någon som har en vakuumförpackare? Fungerar det bra? Håller humlen längre?

Ja det är det allra bästa. Katjing!!!!! Jag skulle vilja ha en sån, men det är andra saker som står före på listan.

Netonnet har höstkampanj på en som verkar helt ok för 990:-

Som jägare har jag sneglat på en länge, där är egentligen argumentet att påsarna i längden blir ganska dyra (dryg 3 kr / st) - men det är ju inget problem för några små humlepåsar!

Isåfall skulle man ju ha tag på aluminiumplastpåsar som humlen är förpackad i för bästa resultat

Fast påsarna till vakuum-förpackaren är täta med. Och ljuset är väl inget större problem i frysen.

Aluminiumpåsarna funkar inte med min vacuumpackare, i alla fall inte de som humlen är förpackad i av Humlegården. Maskinen klarar inte att svetsa igen dem. Men det går bra att lägga påsen i en ny vacuumpåse och försluta den.

Bara för att förtydliga mitt inlägg.
Jag menar efter att man öppnat förpackningen första gången så börjar hållbarheten att minska på aromen framförallt.
Men det beror nog på hur pass väl man lyckas försluta förpackningen igen.

Jag använder vacuumpåsar och förvarar humlen i frysen. Jag låter humlen ligga kvar i originalpåsen och försluter hela härligheten med en yttre påse. Påsarna är dyra men om man tar till lite extra i början, så kan man använda samma påse åtskilliga gånger. Vacuumpackaren använder jag också till att packa specialmalt i mindre mängder, förutom allt annat man kan packa om man är jägare som bjolu340 och undertecknad.