Amber Lager

Hallå!

Då var det dags för min första lageröl efter att ha bryggt tiotalet olika aletyper. Min referens kommer att vara Bernard Amber Lager.. enligt mig en fantastisk lager med lite goa karamelltoner i avslutningen.. lite av karaktären att man känner av karamellen om man letar efter den.. annars inte. Skönt subtil!

Ett produktblad avslöjar "..opastöriserad och håller stamvörtstyrka 11, med en kombination av ljus
malt, karamellmalt och bitterhumle som ger den speciella karaktären". "Halvsöta aromer av malt med inslag av choklad och karamell i kombination med en torr, örtig humleton. Medelfyllig och mjuk i munnen, perfekt
balanserad av en tydlig humlebeska". Ölen klassas som någonstans mellan mörk lager och tysk dunkel.

Jag tänkte mig att använda Saaz humle rakt igenom samt Urquell Lager jäst från WyEast (eftersom jag har dessa hemma).

Maltmässigt är jag lite borta. Någon som gjort en öl av denna typ med framgång?

Det kanske funkar med bara pilsnermalt och ambermalt eller ska man gå för en mer komplex maltprofil med munich, vienna, crystal?

Dompan

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: Amber Lager

Skulle tro att dekoktionsmäskning är rätt väg att gå för att få fram rätt karamellighet. Vet att många säger att dekoktion kan ersättas med rätt sorts specialmalter och jag har inte själv provat att dekoktionsmäska enligt regelverket, men jag har inte hittat den där "knäckiga" karamellsmaken som bärnstensfärgade öl och särskilt lager då, har.

http://bistron.tumblr.com/

3 Senast ändrad av megen (2012-10-05 09:24:27)

En annan metod som delvis kan ersätta en dekoktionsmäskning är att koka vörten en längre tid. Två timmar har jag hört ska ge ett öl med liknande resultat som dekoktionsmäskning, men jag har inte jämfört så jag vet inte riktigt. Annars så har jag en erfarenhet att välhumöade öler som dekoktionsmäskats kam bli kärva i smaken. Jag tror att det är lättare att driva ur tanniner under en dekoktionsmäskning. Därmed drar jag slutsatsen att ett dekoktionsmäskats öl måste kallagras längre för att den kärva smaken skall ge vika. Min tyska pilsner jag gjorde för ett bra tag sen tog tre månader på sig att mogna. Medans ett öl som mäskats vanligt kan bli bra mycket tidigare.

Hej
Dekoktions mäskning ger i första hand ett maltigare öl.
Sedan diskuteras det om det verkligen fungerar med dagens moderna maltsorter.

Långkok ger en karamell söt ton.

För att få knäckig karamell så kan man ta ut några liter och koka riktigt hårt med stor bottenyta på spisen.
Koka bort ca hälften och för tillbaka
Har dock bara testat det på ale, aldrig lager.

/Kjell

OJMR så ska 4% biscuit malt ersätta dekoktion enligt Charlie P

Tack för alla tips. Jag är verkligen intresserad av att testa dekoktionsmäskning, men det tar lite väl lång tid.

Jag håller på att läsa New Brewing Lager nu.. man inser verkligen hur komplex mäskningen är.. men även att dekoktion är lite overkill om man ser bara till stärkelsekonverteringen.. särskilt med de högmodifierade maltsorter vi har.. utan mer något för att uppnå en särskild smak.

Jag har sidokokat 2L->~0,5L i lager, dock är den inte klar ännu.
Men jag tyckte det gav ett trevligt bidrag till vörten.

megen skrev:

En annan metod som delvis kan ersätta en dekoktionsmäskning är att koka vörten en längre tid. Två timmar har jag hört ska ge ett öl med liknande resultat som dekoktionsmäskning, men jag har inte jämfört så jag vet inte riktigt. Annars så har jag en erfarenhet att välhumöade öler som dekoktionsmäskats kam bli kärva i smaken. Jag tror att det är lättare att driva ur tanniner under en dekoktionsmäskning. Därmed drar jag slutsatsen att ett dekoktionsmäskats öl måste kallagras längre för att den kärva smaken skall ge vika. Min tyska pilsner jag gjorde för ett bra tag sen tog tre månader på sig att mogna. Medans ett öl som mäskats vanligt kan bli bra mycket tidigare.

Jag har dekotionsmäskat en gång, en mörk lager. Kan även jag intyga att den behöver lagras ett tag. Hade en som jag var lite småmissnöjd med, då den helt inte inte var så god, men efter några månaders lagring, blev den mkt fin, och först då kom maltigheten och brödigheten fram.

En liten lager-nybörjarfråga: -blir det någon kröjs överhuvudtaget när man använder lagerjäst?   Har en 2-liters e-kolv som jag tänkte göra förkulturen i och om det inte blir nån kröjs kan man ju fylla den desto mer..

Ja men det blir inte så mycket, säg ca 20% av en Alejäsning.

Weinkeller skrev:

Ja men det blir inte så mycket, säg ca 20% av en Alejäsning.

Ja eller jäser man med us-05 / wlp001 / 1056 så är skillnaden inte stor, väldigt marginell jämfört med underjäster.

12 Senast ändrad av Dompan (2012-10-15 21:15:27)

Börjat på ett recept.. viss osäkerhet kring maltprofilen..  ganska mycket ambermalt.. har inte använt den så jag vet inte hur mycket den kommer att slå igenom smakmässigt:

3.600 kg Pilsner (Weyermann) (3.3 EBC) Grain 1 66.7 %
1.000 kg Caraamber (Weyermann) (70.9 EBC) Grain 2 18.5 %
0.400 kg Munich I (Weyermann) (14.0 EBC) Grain 3 7.4 %
0.400 kg Vienna Malt (Weyermann) (5.9 EBC) Grain 4 7.4 %
50.000 g Saaz [4.00 %] - Boil 60.0 min Hop 5 19.8 IBUs
25.000 g Saaz [4.00 %] - Boil 15.0 min Hop 6 4.9 IBUs
25.000 g Saaz [4.00 %] - Boil 5.0 min Hop 7 2.0 IBUs
1.0 pkg Urquell Lager (Wyeast Labs #2001) [124.21 ml] Yeast 8 - 1.7L Starter with stirring plate

Est Original Gravity: 1.056 SG Measured Original Gravity: 1.046 SG
Est Final Gravity: 1.014 SG Measured Final Gravity: 1.010 SG
Estimated Alcohol by Vol: 5.4 % Actual Alcohol by Vol: 4.7 %
Bitterness: 26.7 IBUs Calories: 427.1 kcal/l
Est Color: 18.7 EBC 

Mash Name: Decoction Mash, Single Total Grain Weight: 5.400 kg
Sparge Water: 12.92 l Grain Temperature: 22.2 C
Sparge Temperature: 75.6 C Tun Temperature: 22.2 C

Protein Rest Add 23.03 l of water at 53.9 C 50.0 C 35 min
Saccharification Decoct 9.89 l of mash and boil it  67.8 C 45 min
Mash Out Heat to 75.6 C over 10 min 75.6 C 10 min
Sparge Step: Fly sparge with 12.92 l water at 75.6 C

jag är just nu och gör min praktik på ett tjeckiskt lagerbryggeri och bryggmästaren här tycker att allt som inte är dekoktionsmäskning går inte att använda sig av till lageröl.
om det är just den tjeckiska profilen du är ute efter så skulle jag jag jäsa väldigt kallt, här startar de sin jäsning vid 6 grader och går upp till 8 grader på slutet. sen har de en lång lagring. minimum är 2 månader. men ofta 3 eller 4.

som det nämnts tidigare så använder de saa som bitterhumle, men det är andra humlesorter med högre alfasyra som kommer ifrån området saaz. så jag skulle spara saazen i bittergivan och använda typ magnum/NB/warrior eller nån annan bra bitterhumle.

sen tycker jag att det känns lite mycket med nästan 20 % ambermalt. jag skulle minska den ganska mycket. men det är såklart en smaksak.

www.brygg.se

Tack för synpunkterna! Jag ska fila på receptet!