Värmeelement

Det verkar som en hel del värmelement tillverkas i asien. Jag har kontaktat ett svenskt företag med de har inget på lager och jag misstänker att man måste beställa en hel pall med värmeelement där wink

Jag fick inget svar direkt från tillverkaren i kina så jag har mailat dem igen och sagt att jag vill beställa så får vi se vad de svarar iallafall. Någon som vill dela på en pall med kinesiska värmelement? ;o)

De kanske vet de om någon inom EU har rostfria element på lager. Egentligen är ju lösa kokarelement inte konsument produkt på det sättet utan det säljs antagligen mest till tillverkare av annan utrustning, typ kokare etc i stora kvantiteter.

Alternativet är att hitta en vattenkokare tpy den på jula, fast med rostfritt element istället. Såg en fritös på coop häromdagen med ett långt rostfritt element.

Alternativet är väl att köpa en färdig kokare, men nu tyckte jag det var väldigt praktiskt med två kokare, och köper man en dyra färdig kokare lär det bara bli en.

Jag misstänker att det som tärde lite på lakvatten elementet var mjölksyran. Och så känsligt får det inte vara, så jag är faktiskt inte nöjd med elementen. Däremot plasthinken tycker jag skötte sig exemplariskt.

/Fredrik

Sv: Värmeelement

Om inte annat så kan man ju köpa en rostfri doppvärmare/elpatron, fast kostnaden blir genast lite högre skulle jag tro.

Hmm Var köper du det? Det är det som tycks vara problemet, var köper man dem? Vad som är dyrt ställer jag emot kostnaden av en färdig kastrull med värme, typ nästan 2000 kr. Så dyrt lär det väl kanppast vara? Några tips var man hittar sånt?

Man vill ha en värmare som går att montera på vettigt sätt också, en doppvärmare med handtag är väl lite svårt att montera kanske.

Helst via ett hål i hinken, alternativt något att sänka ned i hinken, men då måste det vara vattentäta och resistenta stålrör med ledningarna. Jag har ingen möjlighet att hålla på och svetsa och greja tyvärr, men att borra hål i en hink och skruva fast ett element med packning är ju inga problem.

Den jag har är bra genom att dte finns 3 gängade hål som man fast den i, och så är det en silikonpackning emellan.

/Fredirk

Prova med rinkaby rör: http://www.rinkabyror.se/
De har element både i koppar och rostfritt och säljer enstaka element till privapersoner. Jag har handlat ett 2 kW och ett 6 kW därifrån och det har alltid gått smärtfritt. Packning följer med ibland, får man inte med någon så är det bara att klippa till en själv från ett ark med packningsmaterial (finns på biltema). Sen får man komplettera med en mutter också, vilket bruikar finnas i närmaste VVS-butik. Jag minns inte riktigt priserna, men runt 500 kr för ett 6kW element tror jag det kostade för något år sedan.

/Erik

Tackar för tipset!!! Det ska jag kolla upp. 500 spänn answer jag är ju billigt i sammanhanget. Jag ska kolla! Tackar! smile

/Fredrik

Ser mycket lovande ut får jag säga! Syrafast stål... låter perfekt. Men tydligen är huvudet i mässing.... undrar hur det tänker då. Jag har mailat dem och frågat.

/Fredrik

Här finns nåt också...

http://www.esska-teknik.se/
http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=1959

Kanon... nu ska det nog ordna sig! Tack för alla tips. JAg ska försöka titta ut lämpligt element.

/Fredrik

hmmm de billiga elementen (typ 500 kr) verkar ha elementet i syrafast stål (bra) men infästningen är i mässing, som alltså vad jag begriper kommer i kontakt med vätskan. Det är ju mindre bra.

De har även samma element som även har rostfrit infästning, men dessa verkar bara finnas i 3kW och kostar ca 1700 kr på esska - ingen affär alltså med tanke på att man får humlegårdens kokare för samma pengar och då för man ju en kastrull på köpet.

Får ta mig en funderara till... Om de rostfria elementet är så dyra, så är trots allt den färdiga elgrytan till synes ett bättre alternativ.

500 spänn däremot är helt kanon, men några mässingsdetaljer vill jag helst slippa.

Kanske slutar det med en gryta iallafall... smile några fler förslag på var man köper 100% rostfria element till åtminstone under 1000 lappen? och helst inte mer än 2 kW så att en 10A säkring räcker smile

/Fredrik

http://www.expressel.se Inte rostfri, men syrafast...

* Med 0,6 m gummikabel.
    * Dopplängd 800mm.
    * Termostat med reglerbar inställning 30°-90°C.
    * Elementrör i syrafast och värmebeständig legering.
    * 1500W,230V.

DV1500     Doppvärmare 1500W     995,00 /st

1500W är väl aningen lite tycker jag. Min elgryta (från Bielmeier) är i stort sett samma som den som säljs här fast med 1800W och den har problem med att koka en större mängd vört.

Jag ringde till backer och de bekräftade att de enda lösningarna som finns för helt rostfritt drar iväg uppåt 2000 kr. Dessa är svetsade och hela huvudet är i syrafast stål.

De billigare elementet är huvudet i mässing, och är lödda...

Denna lösning tycks alltså blir för dyr, relativt en gryta.

Dessutom är elementen i 100% rostfritt på 3kW. Men det är 3 st 1000W slingor, så om man vill kan man koppla in bara två slingor och få 2000W. Så det är alltså inget problem. Problemet är att det inte blir någe billigare smile

Är man snål så är man smile

/Fredrik

13 Senast ändrad av Lasse O. (2006-04-05 23:11:39)

Jag är också en snålis!
Jag hittade ett element som funkade i min rostfria kokare. I en skrotad gammal tvättmaskin satt det ett element med två värmeslingor, en på 950w och en på 1850w. Denna kan man ju enkelt reglera med två st. strömbrytare och få ut 950/1850/2800W. Det räcker till ett 30L kärl.
Innan man ödslar sin dyrbara tid till att plocka ut elementet ur tvättmaskinen så är det lämpligt att med en ohm-mätare eller dyl. att mäta varje värmeslinga, så att den är hel. Det kan ju va detta som är anledningen till att maskinen blir skrotad, men för det mesta är det nog motorn som lägger av. Efter några timmar i avkalknings medel, sånt som man kör i kaffekokaren t.ex. blir den skinande blank och nästan som ny. Så prova på skroten eller någon vitvarubutik, dom brukar ju ta den gamla maskinen i retur när dom säljer en ny. Det kan bli lite knepigt att fästa denna typ av element i ett plastkärl eftersom dom sitter fast med hjälp av en expanderande gummipackning. Men det går säkert att fixa en annan typ av packning. Jag har bryggt några gånger nu med detta element och det funkar kannon. Men några stömbrytare blev det aldrig monterat så jag kör med samma provesorium som när jag testade den första gången, en sladd till varje slinga, och två stick-kontakter i olika väggutag. Om du vill kan jag kanske fixa en bild på härligheten. Elsäkerheten är kanske inte på topp just nu men det kommer.
Lasse O.

Låter intressant... var hittade du tvättmaskinen? Har du en liten bild på själba elementet där man ser metallytorna vore det intressantatt se hu den ser ut...

/Fredrik

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Kokare.JPG
Så här ser det ut i min kokare ca 30L.

Ser fint ut! Tackar för bilden. Har du svetsat den där eller hur är infästningen?

/Fredrik

http://www.humle.se/punbb/images/upload/element.JPG
Detta är ett annat element som jag också hittat i en tvättmaskin. Det är på 1950W, men har bara en slinga.
Då får man ju fixa någon form av reglering, för när det väl kokar så behöves inte all effekt.
Detta element kommer direkt från tvättmaskinen och är alltså inte avkalkat. Det blir som nytt efter en behandling i röd PRI eller nått liknande.

Det sitter bara i gummipluggen som du ser på den andra bilden, den expanderar när man spänner muttern som sitter imellan anslutnings stiften.

Är det rostfritt, även de där plåtarna? vad är det där svarta? en packning? silikon?

/Fredrik

Det är hellt i rostfritt det svarta är gummiexpandern (pluggen).

21 Senast ändrad av Lasse O. (2006-04-07 18:07:03)

Om man inte vill ha jobb med ett begagnat element, så finns dom troligen att köpa hos någon som säljer reservdelar till tvättmaskiner t.ex. Asea Skandia återförsäljare. Men det bli ju dyrare smile

Intressant... tack för det tipset! Jag ska höra med dem...  och följa upp det spåret lite... förresten hur lång är den där? typ 30 cm ? eller längre?

Du får ingen gummismak av packningen?

/Fredrik

Det lösa elementet bygger 225mm från flänsen räknat. Det som sitter i kokare med två slingor bygger 250mm. Det blir ingen gummismak, den är nog bortlakad genom några år i kulörtvätt!!

http://www.humle.se/punbb/images/upload/element2.JPG
Så här ser elementet ut efter att ha tillbringat natten i avkalkningsmedel.
Rent och fint nästan som nytt.

Kort statusrapport:

Har låtit elementet frå jula legat och dra lite i svga mjölksyra och pläteringen ger sig... kopparn är nu framme på flera ställen...

Jag kommer definitivt att överge detta kokarelement, tyvärr får jag säga. Det hade varit billigt och smutt... men det håller inte måttet tycker jag. Även om jag verkligen provocerar det hela genom att sänka pH mer så gillar jag inte det här.

Värma vanligt lak/kran vatten skulle det väl dock duga till om man tillsätter syran i mäsken istäkket för vattenbehållaren.

Men till vörtkoket vill jag ha något annat.

/Fredrik