Ciderpress

Jag håller på att bygga en ciderpress. Är det någon fara med att ha galvat stål i kontakt med äpplemusten?

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Ciderpress

Jag skulle gissa (är inte en metall expert) på att den ganska sura musten kommer att äta upp galvaniseringen. Frågan är om det går så fort att mineraltillskottet uppnår onyttiga nivåer.

Jag hade nog ialf valt rostfritt eller trä.

Sv: Ciderpress

Jag bygger en ciderpress i samma stil som denna: http://www.lesliewoodproducts.net/
Det är banden runt den cirkulära delen av träribbor som jag syftade på. Annars är allt som kommer i kontakt med musten trä.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Ciderpress

En anden måde at lave en presse på er en "pakke-presse". Den er beskrevet her:

http://www.havenyt.dk/artikler/inspirat … n/569.html

Jeg har selv prøvet den for et par år siden, og den er fantastisk effektiv.

Sv: Ciderpress

Ja den har jag vart inne på att bygga men det verkade för enkelt wink

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Ciderpress

Jag har nu skaffat ett par stålband till korgen. Finns det något ofarligt man kan måla dem med som rostskydd? Typ hammarlack eller liknande? Jag frågade i en målarbutik men de hade ingen aning.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Ciderpress

Idag har pressen används för första gången. Den fungerar nästan felfritt smile Lyckades klämma ut drygt 10l must ur ungefär 16-17l grovt krossade hyffsat mogna äpplen. Nu borde jäsningen komma igång snart.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Ciderpress

Bild på ciderpressen "in action":

http://www.humle.se/punbb/images/upload/IMG_1881.jpg

Plattan som pressar ner äpplena syns inte på bilden. Som ni ser blev krossningen lite grov vid första pressningen. Krossade betydligt finare inför andra pressningen och fick ut betydlig mer.

Jag ska göra ett par förbättringar av pressen:
1) Stålplatta-mutter kombinationen som skruvstaven sitter i ska sättas på andra sidan tvärbalken - nu blir det lite väl mycket belastning på fästningsskruvarna och stålplattan böjer sig när man pressar för hårt.
2) Diameter på "träribbeburen" ska minskas genom att ta bort en ribba. Nu sitter den dikt an mot sidorna på bottenplattan med resultatet att musten rinner dåligt vid sidorna.
3) Ska kapa skruvstaven.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Ciderpress

Snyggt! Gillar ditt stativ! Ditt utbyte verkar ju bli bra, själv landar jag på dryga 50%.

Efter att själv ha kört råsaftscentrifugen och mustat ut 75 l med ganska mycket äppelskum som biprodukt börjar jag fundera på en press helt klart.

Sv: Ciderpress

@MaltMårten
Har du gjort någon kostnadsanalys för materialet till din press? Ungefärlig alltså. Vore nog intressant för nästa år.

Sv: Ciderpress

Det enda trämaterialet jag behövde köpa var de planhyvlade furulisterna som sitter i "träribbeburen". Resten hade jag hemma. En del av stålmaterialet fick jag ur en spillbitslåda hos en stålgrossist. Så skruvstav, muttrar och furulister köpte jag. Kostade väl 100-150 kr kan jag tänka mig.

Någon gång skulle det vara kul att göra en helt i ek. Det skulle bli betydligt dyrare smile

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.