syrlig eller sur smak, inte obehaglig men dock inget jag vill ha...

varför får jag det ??? det har kommit i flera olika varianter av öl... dock ingen av dom mörkare... men i mina lager, belgiska, ipa osv så får jag nästan alltid en bismak som går åt det "sura" hållet... det smakar som sagt inte äckligt... men det stör mig för det är inget jag vill ha.... vad kan det bero på och hur kan jag få bort det?

Im so HoppI

2 Senast ändrad av megen (2012-10-14 18:33:00)

Sv: syrlig eller sur smak, inte obehaglig men dock inget jag vill ha...

Du har nog fått in bakterier i systemet som bildar ättikssyra. Eller mjölksyrabakterier som bildar mjölksyra. Någon form av infektion borde det bara. Jag har fått en hinnjästinfektion vid ett tillfälle i en lageröl. Smakade som jag tillsatt en skvätt vinäger i brygden. Se över ditt system och din renlighet. Leta efter repor i jäskärl och annan utrustning. Bakterier trivs och förökar sig bra i repor på plast.

Vad har du för utrustning, vad använer du för rengöringsmedel samt desinfektionsmedel?

jag kör bara med en kastrul och vanliga jäshinkar och hävert... använder för det mesta PBW men också ibland diskmaskin och ugn

Im so HoppI

Vad har di för hävert? Dedär röda gummislangarna med plaständar som man köper på random butik är riktiga bakterieodlare.

Mitt grundtips är också att det troligen är en lättare infektion som orsakar problemet.
Om det är det så tilltar problemet med tiden, dvs ölet blir surare och surare.
Skulle det inte vara så, så måste du leta efter något annat.

Kan också vara ett resultat av att ölet oxiderar, mörkare öltyper står i regel mot oxidation bättre än ljusare öltyper.
I så fall se över din hantering/process för att minska ner syresättning av det färdiga ölet till ett minimum.
Omtappning eller fat o flasktappning är kanske det som jag tänker på först.
Jag hade en gång en hävert som tjuvsög in luft i skarven mellan de två rören (det raka och det böjda).
Det orsakade acetalded och en viss syrlighet i ölet.

Eventuellt skulle det kunna ha med ditt vatten alternativt vattenbehandling att göra.
Har du till exempel i mjölksyra i lakvattnet?
Hur ser din vattenprofil ut? Är det kommunalt vatten eller egen brunn?

jag har nu sist varit väldigt noggran... körde flaskorna i diskmaskinen på 75 grader utan diskmedel.... sedan 150 grader i ugnen med folie på varje flaska.... ändå fick jag en sur smak i min pilsner.... fattar verkligen inte varför jag får... vilka kemikalier kan man leka med för att påvärka vattnet man använder.... tänkte om det kan vara fel på det,,,, använvder kommunalt vatten...

Im so HoppI

Hej
Är du säker poå att de mörka ölen smakar bra?
Eller maskeras bara den "inte altför äckliga smaken" av den smakrikare mörkare ölen?

Vad har du för FG på den sura ölen?
Vildjästa öl får ofta ett lågt FG.

Samt med lågt FG utan kropp kan ett öl upplevas som lätt syrligt.
Men med kroppen från mörk malt blir det bättre.

Finns det jästsmak?, jäst har lite syrlig ton?

Vilken sort jäst har du?
torr, flytande, förkultur?
Är det samma jäst i de mörka?
Har du tillräckligt mycket jäst?
En stor frisk jästgiva kan motarbeta infektioner.

När känner du felsmaken?
Smakar det surt även vid flasktappningen?
Är det skillnad på surhet mellan de olika flaskorna.

Kennets förslag är bra.
se om det blir värre med tiden.
Ställ en flaska lite varmare så går det fortare.

Ta reda på hur ditt vatten ser ut innan du börjar leka med vattenbehandling.

/Kjell

Infektionen kan komma lite var stans ifrån, rena flaskor som fylls från en infekterad hink eller en slang.
Har ibland sett bilder att folk har tapphinken öppen utan lock under hela flaskningen.

Smakade ölet surt inna du flaskade?
Man får vara systematisk om det rör sig om infektion. Samma gäller iofs med andra orsaker.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

kan den syrliga smaken komma från för mycket humle?

Im so HoppI

njae.

Värt att nämna i sammanhanget är att vi alla skjuter så gott från höften vi kan.
Enklast är kanske att kontakta någon erfaren hembryggare eller liknande i ditt område och be dem smaka.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

känner inte till någon här (södra norrland) som är erfaren... tyvär... om någon vill ta på sig äckligheterna så skickar jag gärna en flaska ,,, vågar inte prova igen innan jag vet var felet är...

Im so HoppI

Om det inte är en infektion så gissar jag på att du har hårt vatten
Det kan ge en lite hård otrevlig beska som kan upplevas som syrlig
Mörka maltsorter ger bättre öl med hårt vatten
Om du kan få fram lite info om vattnet så är det lättare att föreslå lämplig behandling
Avhärda vattnet eller tillsätt kalciumklorid i så fall

13 Senast ändrad av lunnsen (2012-10-17 20:42:37)

vart vänder man sig för att se vatten värden? något man kan göra själv eller måste man kontakta någon?

edit: såg att området i min kommun hade hårdhet 0.8dH vad det nu betyder... ska iaf vara väldigt mjukt...

Im so HoppI

Har du kommunalt VA så borde det komma från ett vattenverk som gör tester kontinuerligt. Jag hittade t ex mätrapporter från stockholmvatten genom att söka på "vattenkvalitet dricksvatten stockholm"

lunnsen skrev:

känner inte till någon här (södra norrland) som är erfaren... tyvär... om någon vill ta på sig äckligheterna så skickar jag gärna en flaska ,,, vågar inte prova igen innan jag vet var felet är...

I ditt fall så tror jag absolut inte att vattnet är problemet...

Meeeen tar du en tripp söderut så får du gärna ta med dig en flaska till hudiksvall, så provsmakar jag mer än gärna. Jag är ju inen SHBF-dommare, men jag har själv råkat ut för diverse felsmaker, infektioner och allt mellan himmel och helvete, så de flesta felsmaker känner jag igen... Annars så tycker jag att du ska om du inte redan är det bli medlem i SHBF och så är det bara att skicka in en flaska eller två till dem så får du en utförlig analys av ölet av en proffsig dommare.

Här har du en sida http://www.ange.se/ange/1529.html
Om det är så att det verkligen är så mjukt vatten så borde det vara tvärtom
Dvs utsökta ljusa öl och syrliga mörka öl.

kapar tråden!
Innan jag lärde mig ratio med og ibu så humla jag vissa öl för lite. Dessa blev syrliga, inget obehagligt, men jag gillade det inte. Såg ett avsnitt av basic brewing när de testade basmalt som de jäst helt ohumlat och de upplevde dessa som väldigt syrliga. Jag har även smakat på vissa förkulturer jag gjort utan humle och de har också varit syrliga.

I mitt fall kan det även vara så att det handlar om lågt FG tillsammans med klen kropp som gör det syrligt i de fall jag upplevde detta.

Har någon annan erfarenhet att för lite humle gör ölen syrliga?