Ett bryggverk börjar ta form! (HERMS)

Jag tänkte bara dela med mig av lite bilder på mitt framtida bryggeri.
Det som saknas nu är följande:
- ett gängat T-rör, 2 kulventiler och lite slangnipplar etc.
- Ett 5m 12mm prisolrör som ska användas både som slinga i HLT och som kylare efter kok
- Lite slang (tänkte 12mm silikonsang)
- EN pump. Hade tänkt köpa julas tryckvattenpump för 299kr och hoppas på att den pallar mer än en bryggning.
- En 3-fas jordfelsbrytare

Det ska även på lite "klädsel" så att det blir möjligt att hålla grejjerna rena. (och för att dölja mitt slarviga sågande)

Det är som ni ser på bilderna 2st 2400W elpatroner som kommer styras med PID+PT100 och 2st 25A SSR.
SSR och fläktar får ström av ett gammalt nätagg från en dator, och funderar på att även köra pumpen via det då nätagget klarar 10A på 12V

Mäsk/lakkärlet rymmer 28 liter, och HLT/kokare rymmer 32.

Tanken med upphöjningen är att jag ska kunna tömma HLT, och lyfta upp vattnet med perfekt laktemp och laka utan att behöva ha massa avancerade pumpanordningar bara för den saken.
Mäskkärlet hade jag tänkt att isolera med liggunderlag eller liknande.

Tips och invändningar mottages tacksamt.

Varsågoda:

http://s10.postimage.org/n2mppw8o9/P1020904.jpg

http://s10.postimage.org/c6vbujnqh/P1020906.jpg

http://s10.postimage.org/bwntb7949/P1020907.jpg

http://s10.postimage.org/6cbc0ka95/P1020908.jpg

http://s10.postimage.org/yf4d4snop/P1020910.jpg

http://s10.postimage.org/662oul7ft/P1020911.jpg

Sv: Ett bryggverk börjar ta form! (HERMS)

Tjusigt värre! Det är så himmla kul att se folks olika byggen och låta sig inspireras till egna.
Jag har några frågor.

kratz skrev:

Det är som ni ser på bilderna 2st 2400W elpatroner som kommer styras med PID+PT100 och 2st 25A SSR.

Ska du styra effekten under koket med pidn också eller kommer du ha någon form av omkopplare till full effekt?
4800W är väldigt mycket för att koka mindre än de 32l du har.

kratz skrev:

Tanken med upphöjningen är att jag ska kunna tömma HLT, och lyfta upp vattnet med perfekt laktemp och laka utan att behöva ha massa avancerade pumpanordningar bara för den saken.

Ska du pumpa upp vattnet till ett lakvattenskärl eller hade du tänkt lyfta 28++ kg med väldigt varm vatten? wink

Det vore kul om du kunde ta lite nya bilder från första bryggningen!

Ja, det är efter otaliga byggtrådar som jag inspirerats till den designen jag nu valt smile

svensson.lu skrev:

Ska du styra effekten under koket med pidn också eller kommer du ha någon form av omkopplare till full effekt?
4800W är väldigt mycket för att koka mindre än de 32l du har.

Jag kommer styra den med PID. Bara ställa upp SV till 110 grader. Kändes som den enklaste lösningen.
Jag kommer använda båda patronerna under mäskning, för att få en så snabb temperaturstigning som möjligt.
När det väl börjar koka så slår jag av ena patronen helt, så jag tror inte att det blir för hög effekt, men det återstår att se. Jag har ju alltid möjlighet att slå av ena patronen liksom. Känns bäst att ta i lite mer än nödvändigt, vore tråkigt om man byggde något som steg för långsamt i temp, eller var okapabelt till rullande kok.

svensson.lu skrev:

Ska du pumpa upp vattnet till ett lakvattenskärl eller hade du tänkt lyfta 28++ kg med väldigt varm vatten?

Jag hade tänkt lyfta wink
Dock så blir det inte så mycket som 28kg. Jag kommer tappa ut endel först, och max lyfta kanske 15liter ~78 gradigt vatten i ett 30-literskärl, vilket inte är några större problem wink

Jag kommer göra max 25-litersbatcher i detta bryggverk, och mäskar då med ca 15-18 liter, så mer än 15 liter lakvatten ser jag inget behov av att lyfta upp.

svensson.lu skrev:

Det vore kul om du kunde ta lite nya bilder från första bryggningen!

Givetvis kommer det bilder både när bryggverket blir helt färdigställt, och när jag brygger första batchen!
Jag har dock precis köpt ett hus, och ska där med flytta om 2 veckor, så de närmaste 6-8 veckorna tror jag att projektet kommer behöva ligga på is faktiskt.

Min plan är att ha hunnit med en bryggning så jag har öl till jul. Något som inte kräver någon längre lagring, typ en APA tror jag det blir.

Hade jag varit tipsare, skulle jag sagt att: skaffa ett expansionskärl till och sätt värme i det åxå. Du kommer  att vilja ha det. 2 kärl är inte tillräckligt. När du tömmer mäskkärlet innan lakning så ska vörten hamna i kokkärlet. Om du vill använda kokkärlet för uppvärmning så tar det längre tid eftersom du just använt det att värma vörten med. Och då måste du tömma vörten i en jäshink under tiden, vilket medför lyft/häll. Alltså pump!
Om du i stället har en extrka gryta med värmekälla, så kan du påbörja uppvärmning av lakvatten innan mäskningen är slut och kan börja laka direkt vid mash out.
Du behöver då heller inte ha värme i mäskkärlet utan kan använda igloo eller annat och ha din HLT som du faktiskt redan nu har att värma lakvatten i. Det vattnet är ju då redan nästan uppvärmt. Alltså lite utflummat: Köp en kylväska.......
Bara en tanke.......

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

5 Senast ändrad av kratz (2012-10-01 06:41:29)

Är precis nyvaken och hänger inte med helt på vad du menar.

När mäskningen är klar så tömmer jag HLT/Kokkärl på lakvatten, och sedan pumpas vörten över till HLT/Kokkärl och kopparspiralen lyfts ur.
Det enda manuella lyftet jag någonsin behöver göra är att lyfta ca 15liter lakvatten från under HLT till över mäskkärlet.
Jag kommer kunna påbörja uppvärmningen till kok inom 1 min efter att mäskningen avslutats tongue

Det är lite okonventionellt att bygga ett HERMS-system med bara 2st kärl, men jag har tänkt och tänkt, och ser ingen direkt praktisk anledning till att ha 1 kärl till förrutom just lyftet innan lakning smile Det handlar ändå om så pass små volymer vört, en annan sak hade ju givetvis varit om det hade handlat om hundratals liter.

Rostfria expansionskärl, elpatroner etc. kostar ganska mycket pengar, och bryggverket skulle bli ännu större och klumpigare än det redan är smile

Du kan ju skaffa en 25l kylväska och montera in en kran för lakvattnet. Det kommer iaf att underlätta själva lakningen. Om du sen lyfter upp den eller nyttjar din pump, det är ju upp till dig.

Alternativt kan du ju recirkulera lakvattnet mellan mäskkärlet och lakkärlet (ungefär som en 2 kärls braumeister) och spara några lite till en efterlakning.

Jag tror dock 15l lakvatten är för lite. Säg att du mäskar in 5kg 1:3 dvs 15 l. Då kommer du att behöva minst 20l för att i slutändan landa på 25.

Min första tanke har ju varit att köra med ett vanligt jäskärl med kran, men visst, en kylväska kanske passar bättre då den håller temp bättre. Prisskillnaden är ändå försumbar.
Ok - Jag ger mig, det kan nog gå åt mer än 15 liter lakvatten för en 25-literssats.

Det går ju givetvis att sätta en 3-vägsventil innan pumpen och på så vis pumpa upp lakvattnet till kärlet utan att behöva modifiera resten av anordningen för mycket, men den möjligheten har jag senare också om jag tycker mitt system är för klumpigt (Och när jag känner att jag har pengar över) wink

Förmodligen kommer en sådan modifikation framöver, men nu vill jag bara börja brygga asap! smile

Jag har en fundering ang. kopparspiralen.
Rent spontant känns det som att ju mer rör man får plats med i kärlet, destu bättre värmeväxling borde det bli.
Jag hade tänkt att göra en lite spiral som går ner i botten, och en större spiral som går upp från botten.
Det enda som får mig att tveka är att jag vet att jag läst någon stans att kylningen blir effektivare om det kallaste vattnet går rakt ner i botten på grytan, och bara har en spiral uppåt.
Tankar och erfarenheter?

Jag ska som tidigare sagt nämligen använda spiralen både för uppvärmning av vört, och kylning efter kok.

Jag känner igen din falskbotten, ser likadant ut i min Biltemakastrul. Ett Ikea stekskydd och Ikea grytunderlägg för att hålla upp det i mitten  smile

Johan_std skrev:

Jag känner igen din falskbotten, ser likadant ut i min Biltemakastrul. Ett Ikea stekskydd och Ikea grytunderlägg för att hålla upp det i mitten  smile

Haha, ja, IKEA är nog Humles största konkurrent.
Jag tyckte det var en smidig och enkel lösning, men troligtvis blir det väl att investera i en hålplåt av något slag framöver. Detta får duga så länge, ska bara najja ihopdär jag klippt upp smile

Hejsan och tack för inspirerande läsning och bilder. Jag håller själv på och meckar med begränsad framgång och har egentligen bara frågor kring elpatronerna; Vad är det för fabrikat på elpatronerna? Var har du köpt dom? Går dom att beställa på nätet?

mvh

Johan

Jag har köpt patronerna här: http://www.pecoservices.co.uk/spare-ele … 5-21-p.asp
Snabb leverans, och pga. fel i deras system så blev det ännu billigare än det redan var, och när jag påtalade felet så bad dom om ursäkt och skickade grejjerna ändå utan att jag behövde lägga någon mellanskillnad wink

Bör man kyla SSR på ovansidan, där det är glas, eller på undersidan där det är metall?
Det känns som att alt. 2 är bäst, men känns lite avigt ändå.

Är det gänga på patronerna så man måste svetsa dit en muff på kokarn, eller är det typ samma tätning som på vattenkokarelement ?

Mwh Z

Man behöver ingen gängad muff. Behövs bara ett hål och en platt yta, som ett vattenkokarelement.
Jag fick en bekant att svarva till 2 ringar och tiga dit åt mig, tog ca 30min, så speciellt dyrt att anlita en svetsarfirma till att göra det lär det inte vara.. Tror inte det håller speciellt tätt om man bara skulle ta hål i en gryta och skruva dit, då gummipackningen inte är mer än 3mm.

Angående värmarelement fungerar det ypperligt att slakta en tvättmaskin och bara såga hål i kokkärlet. Gummipackningen håller tätt utan några bekymmer...Vi har tre stycken i vårt kokkärl på 120 liter

Spanke skrev:

Angående värmarelement fungerar det ypperligt att slakta en tvättmaskin och bara såga hål i kokkärlet. Gummipackningen håller tätt utan några bekymmer...Vi har tre stycken i vårt kokkärl på 120 liter

Då är det en ganska tjock gummipackning va? Jag är tveksam till att det skulle fungera med dessa element och så pass svängda kärl som jag har.

Ang. status på bryggverket så är nu allt som behövs inköpt, och jag har fått löfte av regeringen om att få ta fars dag till att färdigställa bryggeriet smile
Så på söndag kommer det fler bilder på hur slutresultatet blev!

ja dom är nog 1 cm innan man skruvar fast dom. Men framförallt gratis smile
Det är ju även inte rund fästning utan snarare en rak, och sätter man dom lodrätt så slipper man problem med krökningen av kokkärlet.