1 Senast ändrad av megen (2012-09-03 10:54:37)

Lättölstråden

Jag tänkte man skulle försöka ge sig på lättölsbryggning. För att det ska  bli bra så har jag några tankar och idéer för att få ölet så fylligt och smakrikt som möjligt.

1. Använda maltsorter med mycket smak/karaktär.
2. Vattenbehandla så kloridhalten väl överstiger sulfathalten.
3. Använda stor andel karamellmalt.
4. Mäska i hög temperatur (70 grader).
5. Använda en jäst där förjäsbarheten är låg.
6. Mäska med några nypor vetemalt och/eller carapils(carafoam) för att få en schysst skumkrona.
7. Inta laka ur för mycket. Kanske ungefär halva kokvolymen och sedan späda på med vatten innan kok.

Tänkte brygga en lättölsvariant på en amber ale:
batch 20l:
ABV: 2,2%    IBU:38    OG:1.028    FG:1.010

1,5kg Marris Otter
0,5kg Amber malt
0,2kg carapils
0,1kg Chokladmalt
0,1kg Vetemalt

Humle:
10g Columbus 60 min

15g Chinook 5min
15g Centennial 5min
15g Columbus 5min

Torrhumling:
20g Centennial 4 dygn
20g Chinook 4 dygn

Jäst : Pacific Ale jäst (White Labs WLP041)
Nu får ju denna öl ett IBU på ungefär 40. Det kanske är på tok för högt för en lättöl. Vad tror ni? Funkar det? Eller kommer beskan att ta över helt. Tänker vattenbehandla med  kalciumklorid, så det kanske når en viss balans ändå?

Sv: Lättölstråden

Kul grej, något som kommit upp på mina tapeter ett par gånger. Jag har gått i samma tankar men funderat på att göra ett koncentrerat kok och sedan späda (till två fat) pre/post jästing. Just pre/post är dilemmat som gjort att det aldrig blivit av...
Tankarna har gått i följande banor - en jäst med en del karaktär skapar ev. mer karaktär när den hamnar i en vört med högre OG. Eller inte?...
Där emot skarvar jag ofta friskt öl med kolsyrat vatten från soda streamen hemma för att kunnat ta ett glas under matlagningen och till maten... en extravagant DIPA eller IRA grejar det med bravur.

Till ditt "dilemma"
Över lag tycker jag att de humledrivna 3.5 som jag testat från diverse små bryggerier allt för ofta har en för påtaglig och obehaglig beska som tyvär tenderar att smälla högre än malt och humlekaraktär... Satsa på ex. magnum eller endast whirlpool humling av ölet om du vill ha arom och en behaglig beska.

...och just beskan känns som den del du brottas mest med innombords.

Jag skulle säga - gå varsamt fram, välj snälla humlesorter. Ambermalten kommer ge en hel del bett.
Carapils är en knasmalt som jag ser det. Välj hellre en tuffare karamellmalt ex. Pale crystal eller crystal från TF.

Avslutningsvis för att göra förvirringen mer total, SNPA ligger på ca 37 IBU, en bra Pilsner på runt 20 IBU eller där emellan...
Jag skulle lägga mig på 20 eller under.

Jag väntar med spänning på uppföljning. Den kan säkert inspirera mig till att göra slag i saken och brygga en egen lättöl.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

3 Senast ändrad av megen (2012-09-05 01:13:28)

Intressanta tankar. Vad tror du om obalansen mellan sulfat och klorid? Jag hade tänkt behandla med kalciumklorid. Vattnet har ett sulfatvörde på 35 ppm. Tänkte lägga mig på strax över 100 ppm klorid. Då blir kalciumhalten och ph-värdet i mäsken bra. Detta projekt ligger ca fem brygder fram i tiden så jag vet inte när det blir av. Men tänkte fila lite på receptet fram tills dess. Det där med att enbart whirlpoolhumla köper jag direkt så det blir det nog. Gillar beskan från väldigt sena humlegivor. Det svåraste är att sätta sig in i hur bitterheten gör sig i ett svagt öl. Skall nog sänka mitt IBU något, men vill även ha ett skapligt bett så man kanske kan dölja att ölet är alkoholsvagt. Men jag kanske tänker galet. Detta är nog ett projekt som kräver många försök och justeringar innan det blir klockrent. Om jag blir nöjd eller skapligt nöjd så kan jag skicka ner några flaskor pm du skulle vara intresserad?

Jag är nog på samma linje som Thomas. Var försiktig med IBU'n. Testa tex. Brewdog Nanny State, som finns på ICA el. systemet, så förstår du vad jag menar.. blaskig variant av beska droppar.

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Det finns en lättölstråd på SHBF:s forum
Där förordas en mäsktemp på 73 grader som Fredrik Ståhl skriver om.
Jag tror att det är bättre en 70 grader.
Risken är annars att kroppen blir för tunn och den blir blaskig.
Angående beskan så jag vara väldigt försiktig med högalfahumle i en lättöl.
Som Thomas skriver "välj snälla humlesorter"

Kenneth skrev:

Det finns en lättölstråd på SHBF:s forum
Där förordas en mäsktemp på 73 grader som Fredrik Ståhl skriver om.
Jag tror att det är bättre en 70 grader.
Risken är annars att kroppen blir för tunn och den blir blaskig.
Angående beskan så jag vara väldigt försiktig med högalfahumle i en lättöl.
Som Thomas skriver "välj snälla humlesorter"

Ja jag har funderat och nästan bestämt mig för att enbart whirlpoolhumla och torrhumla med cascade och styrian goldings. Men jag skulle gärna använd en till humlesort för ytterligare en dimension., kanske någon ädelhumle.

Jag gjorde en två komma sex procentig ganska humlearomatisk öl ( boys bitter) med pilgrim och bramling cross som humlekombination. La till en ganska stor giva vid flameout. Maltsammansättningen var: pale ale, crystal 150 och puffat vete. Fg på 20 med ringwood från wyest och ett ibu på 37 enligt beersmith men det vart nog närmare 30 i verkliga ibu. Kom ihåg det som ett bra lättöl som smakade större

nils-alf skrev:

Jag gjorde en två komma sex procentig ganska humlearomatisk öl ( boys bitter) med pilgrim och bramling cross som humlekombination. La till en ganska stor giva vid flameout. Maltsammansättningen var: pale ale, crystal 150 och puffat vete. Fg på 20 med ringwood från wyest och ett ibu på 37 enligt beersmith men det vart nog närmare 30 i verkliga ibu. Kom ihåg det som ett bra lättöl som smakade större

Huh?? Ett FG på 1.020? Hur dåligt jäser ringwoodjästen ut egentligen?

Hög mäsktemp. Det kanske låter mycket men det sitter inte fel i en liten öl. Det smakade inte så sött som det låter.

10 Senast ändrad av megen (2012-09-05 17:34:31)

Vad körde du för mäsktemp måste jag fråga?

73c

nils-alf skrev:

73c

Ok!
Apropå ingenting
Du Nilsalf jag har hört att det kommer att vara någon form av ölfestival i dina trakter eller snarare i söderbärke den 27/10 "stöf" eller vad den heter? Min sambos svåger snackade om att han skulle dit eventuellt, fråga även  om jag ville hänga på, så det kanske jag ska.
Ska du dit?
Jag vet ingenting om den, har inte ens googlat än.

13 Senast ändrad av nils-alf (2012-09-06 07:36:38)

Smöf. Ja jag ska dit. Den är riktigt rolig. Typ som Liseberg fast för vuxna:)  köp biljetter i tid bara vips så är dom slut.

Det skulle vara skitkul om du åkte ner å man fick hälsa å tjåla lite skit.

nils-alf skrev:

Smöf. Ja jag ska dit. Den är riktigt rolig. Typ som Liseberg fast för vuxna:)  köp biljetter i tid bara vips så är dom slut.

Det skulle vara skitkul om du åkte ner å man fick hälsa å tjåla lite skit.

Jag ska också dit...

Nisse

hominem coquo cervisia

Ja det vore skoj. Hoppas att jag kan åka.

16 Senast ändrad av megen (2012-09-09 15:16:35)

En annan bökig men rätt kul idée inspirerad från årets INKA 2010 (Brygde ett öl med Bud ist för lakvatten).
Man brygger ett normalstarkt öl ex. en APA med bara bitterhumle (60 min). Jäser det och brygger sedan ett lättöl, där man använder det tidigare brygda ölet som lakvatten. Därav så får man ett lättöl med med maltigt krut från den tidigare brygden...

Jag vet helt åt helvete, bananas!!!
Men kanske skulle vara kul att testa. Paja ett normalt öl för en lättöl. hehe

Ni som har tänkt åka til SMÖF, hur löser ni boende? Jag var i Stockholm på nacka strand i helgen och fick lite blodad tand samt besvikelse över att det var aldeles för anonymt. Så jag tänkte att söderbärke kan va en bra ide. Jag har kikat runt lite på hotel och hostels men inte hittat något intressant direkt. Känner ni folk eller bor ni på hotell eller dyl? Och isf har ni några tips om hyggligt billigt boende?

// Tobias

Good people brew good beer

Kolla barken konferans eller Fagersta brukshotell. Tolvsbo kanske också har rum kvar. Tror att alla dom har bussresa till smöf i nått paketpris med rum å sånt.

Det vore ju trevligt om ni pratade om lättöl istället för festivaler och boende i den här tråden... Jag prenumererar på tråden och får ett mail varje gång ni skriver något.

Själv så planerar jag att sätta min första lättöl/folköl i nästa vecka.
20 liter gjord på 2kg Pilsnermalt 100g carapils och Hallertau/Saaz som bitter/arom-humle. Mäskning vid 70°C, 60 minuter.
Någon input på receptet?
Använder WLP802 till en pilsner just nu och tänkte återanvända jäst därifrån till lättölet.

Hej Bee!
Snart åker vi på trevlig öl-resa til Pr..

Nej! visst tusan det var ju lättöl det skulle vara!

Karamellmalten kan du öka på rejält , ända upp till 30% i lättöl enl Weyermann om jag minns rätt.
Mäsk-tempen 70° tror jag kan vara i lägsta laget...? Beroende på din utrustning och process.
Skyffla på bra med humle från 20 min kvar av koket, kanske 10min, 5 och 0min.

Svagdricka diskuteras här: http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2996&p=2

Kom bara ihåg att: Det finns de som anser att ljus och svag öl är bland det svåraste man kan ge sig på.

Mvh Raasken "den veke o bleke" ;-))

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Åh, själv ska jag åka till... ;-)

Jaha hela 30%, jag vill egentligen inte ha så mycket restsötma. Jag gillar inte söta öl. Vanliga svenska lättöl skulle jag vilja ha lite torrare, därför har jag valt 70 grader och inte så mycket karamellmalt. Men det kanske är i minsta laget. Jag siktar på 40 IBU, men det kanske blir lite väl obalanserat med så lite sötma då?

Mitt recept ligger fortfarande på ritbordet. tänkte testa lite olika metoder, och sedan jämföra resultaten.

Snor tråden lite:

Någon som testat lättöl med >50% karamellmalt?

moonryder skrev:

Snor tråden lite:

Någon som testat lättöl med >50% karamellmalt?

Nej, men jag har tänkt mycket på det. Om du testar, rapportera gärna resultatet smile

http://www.bazingabrewery.se

25 Senast ändrad av megen (2012-12-18 22:45:48)

Hur mycket karamell rör det sig om?  och hur stor är batchen? Planerat OG, FG?

Sen så har jag en annan tanke.
Jag tycker oftast att många hembryggare tänker tokigt när de tänker i procent. T.ex Jag har ungefär samma mängd (vikt) karamellmalt i APA, IPA ocg DIPA. Hade jag tänkt att 10%  karamellmalt är en bra riktlinke för bryggning så hade en DIPA haft jäkligt mycket karamell i sig  och skulle enligt mig ha en totalt obalanserad smak där karamelmalten tar över rätt så kraftigt. Medans 10% i en APA är väldigt lite i jämförelse och skulle antagligen ge ett mer balanserat öl... Visst kan man behöva trycka på lite extra i ett starkare öl, men jag tycker inte att det är så pass linjärt i för att man kan tänka i procent i förhllande till den toltala extraktmängden för att få till bra öl.