Enbär
Har funderat på att tillsätta enbär till min kommande julöl, har läst runt lite på olika forum och bloggar för att försöka få en känsla av hur mycket enbär som är lagom och vilket som är bästa sättet att tillföra dem till ölen. Blev inte mycket klokare, var verkligen spridda metoder. Därför tänkte jag att det vore najs med en tråd här på forumet där vi kan diskutera lite kring just enbär, vore trevligt att höra vilka mängder och vilken metod andra bryggare använt sig av och hur nöjda de blev med resultatet. Framförallt vore det intressant att höra om någon som misslyckats och tillsatt för mycket enbär och hur det smakade.
![]()
-----------------
Vad det gäller ölen jag kommer brygga så tillsätter jag nog enbären till koket eller som "torr-kryddning", är för slö för att göra tinktur och hålla på att försöka blanda rätt. Enligt min undersökning på bloggar och forum verkar tillsätta vid 5min kvar av koket vara det vanligaste. Mängden dock, där har jag ingen aning. Vill ju känna att det är enbär i ölen men samtidigt ska det inte vara den dominerande smaken. Kanske också ska tillägga att det är en porter eller stout jag tänkt använda enbär i.
-----------------