1

Några frågor

1. Angående lager öl och jäsning, hur viktigt är det med tempraturen? är sugen att prova göra någon lager men tror inte jag kan komma lägre än    18grader. Antar att det framkallar smaker man hellst inte vill ha?

2. Jag har tittat runt ganska mycket på http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipes efter recept. Och kommit fram till den enkla slutledningen att man kan göra öl på ganska presis dom malter man vill samt vilka som hellst sorters humle i mycket varierande mängder. Och Hur man än blandar och leker så finns det ett liknande recept redan. Går det att misslyckas fatalt?

3. Special malter som svartmalt och chokladmalt, hur viktigt är det med alla rasterna? Det är juh färgen och smaken man vill åt, spelar det stor roll vilka tempraturer man håller samt tiden?

Ursäkta om det är dumma frågor, är lite ny och utgår från att ni kör med (Finns inga dumma frågor) ideologin smile

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

Sv: Några frågor

1)
Ett typiskt karaktärsdrag på lageröl är att det inte bör/ska finnas några jäsbiprodukter. I princip ska man bara få smak från malt och humle.
Det är vad man brukar kalla en "ren" jäsning.

En ren jäsning åstadkommes lättast om man jäser vid lägre temperaturer med jäst som tål detta och som inte ger jäsbiprodukter. Detta är typiska drag för en god lagerjäst.

MEN det finns jäststammar som jäser mycket "rent" även vid rumstemp. Typexempel är Nottingham torrjäst och California Lager jäst (Brewer's Choice 2112) och American Ale jäst (Brewer's Choice 1056)

Så ett tips är att brygga på 100% pilsnermalt med en av ovan nämnda jäster.
Lägg bara humlebeska och en liten mängd smakhumle, ingen aromhumle att tala om.

Jäs i rumstemperatur och när du tappat på flaska och jäst klart där så kan du ställa dem kallt i några veckor i något kylskåp eller på balkongen denna årstid.

2) Misslyckade recept!?
Det som man i regel misslyckas med är att ha för mycket av specialmalter såsom karamellmalt, chokladmalt eller svartmalt.
För mycket karamell med låga beska ger ett jolmigt öl.
För mycket svartmalt kan ge ett riktigt räligt öl, med skarp otäck brändhet, dessutom blir det surt (lågt pH) som inte är kul.
För mycket chokladmalt är inte heller särskilt roligt.

Vissa humlesorter i kombination med vissa malter kan också vara illa.
Jag gillar inte Fuggle eller Williamette, det är inte så kul.
En del humlesorter ger en obehaglig, frän beska medans andra ger en frisk beska.

Fast smak är för det mesta bara en fråga om personliga preferenser.
Det en gillar tycker någon annan illa om.

3) mörka maltsorter innehåller inte några enzymer och inte heller så mycket stärkelse att omvandla till korta sockerkedjor. Karamellmalt är helt konverterat också.
Dvs tempen spelar inte någon roll.
Tiden har betydelse. Ju längre desto mer färg och smak får man.
Man mäskar i regel specialmalterna tillsammans med basmalten för att det är enklast så.
Vid delmäskning så gör man ju "te" på specialmalterna.

Kenneths svar är som vanligt insiktsfullt och uttömmande, och jag kan bara hålla med.

En liten fundering om "misslyckade öl": som vanligt handlar det om att känna till reglerna innan man kan bryta mot dem. 20% karamellmalt är ingen bra idé, men om du vet precis vad du gör och varför och hur du skall humla och jäsa så kanske det kan funka. Samma sak med 10% svartmalt eller 70% vetemjöl eller 90% hockeysnus eller (huga!) Saaz som bitterhumle.

Think globally. Drink locally.

Tack för svaren. Angående humle kan ingen mängd bli för mycket för mig ; ) Har redan beställt grejjer så den där lagern får vänta någon månad smile

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

Jag rekomendera helt klart California som den bästa lagerjästen vid högre temperature. Jag får absolut inga estrar av den. Min senaste Bock blev helt ren i smaken, ingen biproduktor och den är mycket mycket god, och är även blivit väl mottagen bland vännar och Bekanta. Klart att jag skulle vilja kontrolera temperaturen vid underjäsning, men ska jag vara ärlig beror det mest på större variation bland lagerjästerna. Jag är mycket glad för California.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Tänkte brygga en mörk lager imorgon och har redan väckt jästen till liv, BC 2278 Czech Pils. Men har sedan insett att jag nog har lite temperaturproblem. Har ett rum som är ca 19 grader där jag jäser min ale (det känns alldeles för högt för lager) och en matkällare som jag trodde passade bättre men den är nere på 5-6 grader.

Tror ni det går att jäsa där ändå eller kommer det bli helt fel?

Tänkte lagra flaskorna i matkällaren med, vet att det är lite hög temperatur för det men kompenserar det med lååång lagring.

7 Senast ändrad av urgusinka (2006-04-07 08:29:48)

vet inte hur czech pils fungerar, men det skulle nog gå om du verkligen tillsätter mycket jäst. pilsner urquell har jäsntem 4 C, sedan höjs den naturligt av värmen från jäsningen, varpå den falle rigen.

Död åt Reinheitsgebot!