ipa på maltextralt

Tänkte brygga en ipa på maltextrakt och undrar helt enkelt vad för sort som är att rekommendera, gärna tillgänglig här från humlegården.

I övrigt tänkte jag nog använda mig av NB samt cascade i humlegivorna.
Jästen är inte heller den bestämd ännu.

Sv: ipa på maltextralt

Jag började brygga på maltextrakt och jag har kört på både sprayextrakt samt flytande.. Det funkar lika bra oavsett.. Beroende på vilken smak man gillar så smakar ju muntons spraymaltextrakt och Weyermanns flytande maltextrakt lite olika.. För en ipa rekommenderar jag spraymaltextraktet mellanmörk då den har en fin smak och passar med humlevalet.. Bavarian dunkel passar säkert också bra! Vill du ha en mörkare ipa finns ju vienna red och munich amber samt mörk spraymalt.. Är det svar på din fråga?

Brygger på förtroenden.

Skulle vilja påstå att det var ett riktigt bra svar

Jag hade stöpt lite karamellmalt med för att få lite mer karaktär eller vad man ska säga i kroppen. Sen kan man ju blanda olika maltextrakt. T.ex. köra 3 påsar light och 1 påse vete, om man vil ha lite komplexare maltprofil trots att man kör maltextrakt.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

janox skrev:

Härligt! Så sant som det är sagt så kan man blanda hejvilt beroende på vad man har för intention.. jag har just beställt 2 påsar muntons mellanmörk och 2 påsar muntons vetemaltsextrakt.. Tänkte jäsa en Weizenbock dunkel! Kanske inte blir så dunkel med mellanmörk men vi får se vad som händer!

Brygger på förtroenden.

6 Senast ändrad av megen (2012-10-02 15:08:28)

Antihero skrev:
janox skrev:

Härligt! Så sant som det är sagt så kan man blanda hejvilt beroende på vad man har för intention.. jag har just beställt 2 påsar muntons mellanmörk och 2 påsar muntons vetemaltsextrakt.. Tänkte jäsa en Weizenbock dunkel! Kanske inte blir så dunkel med mellanmörk men vi får se vad som händer!

Ha nu blev jag inspirerad till att brygga en dunkelweissenrauchbock.

7 Senast ändrad av Antihero (2012-10-02 15:12:40)

megen skrev:
Antihero skrev:
janox skrev:

Ha nu blev jag inspirerad till att brygga en dunkelweissenrauchbock.

Lät riktigt spännande! Hade tänkt lägga ribban på ca 8-9% på min bock iaf! En stadig jävel när höstkylan sitter sig i märgen

Brygger på förtroenden.

Eller en dunkelroggenweissenrauchbock kanske vore något. Haha varför har jag så svårt att ta mig själv på allvar.