Eldriven värme/kylbox som mäskkärl

Någon som  har provat en sån här http://www.kjell.com/sortiment/el/bilti … box-p48300 som mäskkärl?

Enligt beskrivning ska den klara att värma upp till 65 °C. Är det ett bra komplement till isoleringen för att hålla en bra mäsktemperatur eller är det extra kostnad i onödan? (kostar 399:- på Biltema).

Om det finns en gud, och han är god. Varför är då humlearom så instabilt?

Sv: Eldriven värme/kylbox som mäskkärl

Är det inte en sån där som genererar kyla/värme med luft?
Nilus

hominem coquo cervisia

Sv: Eldriven värme/kylbox som mäskkärl

Jo det är den, vilket kommer innebära oxiderad vört. Det borde jag ha kommit på. Tack för hjälpen.

Om det finns en gud, och han är god. Varför är då humlearom så instabilt?

Sv: Eldriven värme/kylbox som mäskkärl

Är det inte bara en kyl/värme-fläns på insidan monterad på ett peltier element?

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

Sv: Eldriven värme/kylbox som mäskkärl

Nej den har en fläkt i locket

Om det finns en gud, och han är god. Varför är då humlearom så instabilt?

Sv: Eldriven värme/kylbox som mäskkärl

Fläkten är för att kyla andra sidan av elementet. Kylboxarna brukar ha ett peltier-element som tar bort eller lägger till värme. Fläkten kyler alltså bara andra sidan av peltiern och har inget med luftcirkulationen inne i boxen att göra!

/Calle W

Sv: Eldriven värme/kylbox som mäskkärl

Då kanske man ska fortsätta fundera på en sådan. Den är ju dock 2-300:- dyrare än en vanlig. Är det värt pengarna eller är det lätt att hålla mäsktemperaturen i en vanlig kylbox?

Om det finns en gud, och han är god. Varför är då humlearom så instabilt?

8 Senast ändrad av NilusDux (2012-09-27 00:17:25)

Sv: Eldriven värme/kylbox som mäskkärl

Jag har en liknande, i bruksanvisningen står det att man inte ska överfylla den, eller fylla den med vätska, då den använder luftcirkulation för kylning/värme, men jag kan ju ha fel...
Jag köpte eländet för att bygga en jockeybox, för fatöl... Gick åt h-e... Nu använder svärsonen den för att kyla ölburkar och fisk när han är ute på såna äventyr...(fiskar)

Läs manualen innan du köper...
/Nilus

hominem coquo cervisia

Sv: Eldriven värme/kylbox som mäskkärl

Jag har lekt med tanken att använda en liknande mojäng till att bygga en liten portabel kegerator, alternativt temperaturkontroll till jästunnan. Men jag har inte kommit till skott eftersom jag inte riktigt vet om effekten (60w) kommer att räcka.

Sv: Eldriven värme/kylbox som mäskkärl

Det finns ett klip på tuben där han använder en slaktad lika dan kylväska till att bygga en jäskyl. Plywood och ngt matrial som liknar skivor av mjukare frigolit(glömt namnet flexifoam?)

Sv: Eldriven värme/kylbox som mäskkärl

Spännande. Jag söker på allt jag kan komma på men hittar det inte. Tips?