Ipa

Jag väntar med spänning på denna bok. Jag har utnyttjat gräddfilen med förhandsbeställning och 40% rabatt för medlemmar i Amerikanska hembryggarföreningen. Boken släpps den 10 september. Den kommer till Humlegården också ser jag.

"IPA: Brewing Techniques, Recipes and the Evolution of India Pale Ale (Mitch Steele), 2012"

Sv: Ipa

word!

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Fick hem mitt ex. idag!
Läste index och hoppade sedan direkt till BIPA-delen.
Mest för att internet inte bjuder på så mycket seriös information ang. CDA/BIPA.

Den verkar täcka mycket av den historiska IPAn. Kan ju bli kul att få en lite mer utvecklad kunskap av båtölen.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Sebastian Berg skrev:

Den verkar täcka mycket av den historiska IPAn. Kan ju bli kul att få en lite mer utvecklad kunskap av båtölen.

Jag har också börjat plöja mitt erhållna ex. Vad gäller historien är det intressant att man  konstaterar  att påståendet att IPA:n skulle ha skapats särskilt för att klara transporten till soldaterna i Indien mer eller mindre är en myt. Visserligen skeppades det tidigt ett starkt och välhumlat öl till Indien men det kallades inte något särskilt och var mera en stock ale. Även annat öl skeppades dit, bl.a. porter. Det var först när bryggerierna i Burton-on-Trent kom in i bilden med sin version och marknadsföring samt när detta ölet blev populärt på hemmamarknaden som namnet etablerades.