m1cke skrev:Efter att ha druckit den (IMHO) fantasktiska New Dogtown Pale Ale från Lagunitas så började jag fundera på hur man får till en sådan öl.
Den är liksom lite oljig i munkänslan, inte på något "jobbigt imperial" sätt utan den är fortfarande relativt tunn i sin kropp.
En annan öl som har lite av detta är St. Eriks Pale ale. Men den har lite bismaker jag inte uppskattar.
Har sökt lite och det enda jag hittar om det är DMS som kan ge detta. Är det så att jag uppskattar ett fel?
En riktig Lagunitaskavalkad för min del ikväll
Jag vill precis som "m1cke" påstå att den "oljiga" delen till stor del beror på oxidation dvs. att ölet behandlats illa och tappat stinget jämfört med hur ölet smakade då det lämnade bryggeriet.
Lagnunitas är ganska straight forward med sina öl och recept.
Dom använder nordamerikansk 2 row pale som bas och engelsk crystal (Crisp) i kombination med engelsk jäst.
WLP 002/WY 1968 är deras husjäst.
www.thebrewingnetwork.com har gjort ett par intervjuer med Jeremy och han lämnar gärna ut recept och process.
Dock finns det inget offeciellt hembryggdsrecept för Dogtown. Men titta på ex. Maximus - http://thebrewingnetwork.com/shows/714 och skala ner till ca 6% ABV. Ev byta ut cascade mot amarillo. Lagunitas kan vara lite luriga ibland och gillar att blanda in en del ex. Santiam och Wilamette som körsångare i deras humleband.
Den "oljiga" känslan får du om du ställer det färdiga ölet varmt under 2-3 månaders tid.
www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio