Ibu

Hej jag har bryggt öl i många år nu och är intresserad av allt man kan tillverka hemma såsom en god öl eller ett gott vin.Jag gör ofta min malt själv samt odlar humle,men har bara fått tag i svalöf.För första gången har jag tänkt att vara med med några öl på SM,men hör och häpna jag har alldrig lärt mej hur man räknar ut BU.Jag är jävligt dålig på matte så är det någon som kan förklara på ett enkelt sätt hur man gör så är det välkommet.Tack nu ska jag dricka en IPA.

Sv: Ibu

Kolla in http://wiki.shbf.se/wiki/index.php/Form … ing_av_IBU

Sv: Ibu

hej jag fattade inte ett dyft.Kan du skriva ett exempel på detta:15 gr Challenger 8,0 60 min 30 gr fuggle 5,0 30min. 30 gr Whitbreed goldings variety 20 min.30 gr Whitbreed goldings variety 0 min .Jag är tacksam för svar

Sv: Ibu

Ursäkta alfasyran i Whitbreed goldins är 6,3%

Sv: Ibu

Om du inte vill räkna själv så är det bästa att skaffa ett litet program som räknar åt dig.
Tex BeerSmith som är populärt att använda

Sv: Ibu

Roger´s catering skrev:

hej jag fattade inte ett dyft.Kan du skriva ett exempel på detta:15 gr Challenger 8,0 60 min 30 gr fuggle 5,0 30min. 30 gr Whitbreed goldings variety 20 min.30 gr Whitbreed goldings variety 0 min .Jag är tacksam för svar

Vi behöver veta volymen och SG på vörten också för att kunna räkna ut IBUn. Men som Kenneth säger så finns det bra program om man inte vill räkna själv. Finns även bra tjänster tillgängliga gratis på nätet som t.ex. http://www.beermath.com/pages/ibu_basic_metric.html

Om det finns en gud, och han är god. Varför är då humlearom så instabilt?

Sv: Ibu

Enkel uträkning från svantes bok "Ölbryggning) sid 79:

((15 g * 8,0 * 60/60)
+
(30 g * 5,0 * 30/60)
+
(30 g * 6,3 * 20/60)
+
(30 g * 6,3 * 0/60))

=

((15*8*1)
+
(30*5*0.5)
+
(30*6,3*(1/3))
+
(0)

=

120
+
75
+
63

=

258

---

Här har du alltså 258 cg alfasyra.

Här har du 10 mg på 1 cg, vill du räkna ut mg/l får du göra en uträkning till.

Ponera att du har 25 liter öl:

(10 * (258/25)) = 103,2 mg/l

Om du räknar på att du hade ett utbyte på 30% av humlen får du då:

0,3 * 103,2 = 30,96 BU

---

Jag har inte tillgång till den pdf jag en gång läste som publicerades på nätet i USA någontsans gällande olika beräkningar av BU.
Där hade en del med vörtens styrka, en del hur gammal humlen var, andra om det var kottar eller pellets, ytterligare andra vilken höjd över havet du var på. Det blev pga detta och andra faktorer enorma skillnader i BU beroende på hur du räknade.

På det stora hela finns det inte ett sätt att räkna på, knappast heller "rätt" sätt.

Men du kan hitta ett sätt som funkar för dig och därefter står sig din BU alltid i proportion till sig självt om inte annat.

---

Vill du göra det ännu enklare ovan?
Skippa all humle som inte kokas i 60 minuter.

Sv: Ibu

Ah, kom ihåg rätt var man hittade den:

http://www.homebrewersassociation.org/a … 1/IBUs.pdf

Är förvisso på engelska, men klarar man av det så går det igenom rätt mycket vad jag kommer ihåg av det, var rätt länge sedan jag läste den.

Sv: Ibu

Tack så hemsk mycket det börjar klarna nu.

gnoff skrev:

Enkel uträkning från svantes bok "Ölbryggning) sid 79:

((15 g * 8,0 * 60/60)
+
(30 g * 5,0 * 30/60)
+
(30 g * 6,3 * 20/60)
+
(30 g * 6,3 * 0/60))

=

((15*8*1)
+
(30*5*0.5)
+
(30*6,3*(1/3))
+
(0)

=

120
+
75
+
63

=

258

---

Här har du alltså 258 cg alfasyra.

Här har du 10 mg på 1 cg, vill du räkna ut mg/l får du göra en uträkning till.

Ponera att du har 25 liter öl:

(10 * (258/25)) = 103,2 mg/l

Om du räknar på att du hade ett utbyte på 30% av humlen får du då:

0,3 * 103,2 = 30,96 BU

---

Jag har inte tillgång till den pdf jag en gång läste som publicerades på nätet i USA någontsans gällande olika beräkningar av BU.
Där hade en del med vörtens styrka, en del hur gammal humlen var, andra om det var kottar eller pellets, ytterligare andra vilken höjd över havet du var på. Det blev pga detta och andra faktorer enorma skillnader i BU beroende på hur du räknade.

På det stora hela finns det inte ett sätt att räkna på, knappast heller "rätt" sätt.

Men du kan hitta ett sätt som funkar för dig och därefter står sig din BU alltid i proportion till sig självt om inte annat.

---

Vill du göra det ännu enklare ovan?
Skippa all humle som inte kokas i 60 minuter.