Brettanomyces Bruxellensis Trois
Gjorde en förkultur på denna nya jäst häromdagen. Tänkte försöka mig på en 100% brett-öl om en vecka då jästen växt till sig. Tänkte höra om någon annan här har provat brygga något med denna stam?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → Brettanomyces Bruxellensis Trois
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Gjorde en förkultur på denna nya jäst häromdagen. Tänkte försöka mig på en 100% brett-öl om en vecka då jästen växt till sig. Tänkte höra om någon annan här har provat brygga något med denna stam?
Jag har inte bryggt med den än men jag har tänkt splitta en 40L batch mellan den och WLP565 på en vört bestående av PA, 8-10% vete och en 4-5% syramalt. Humle har jag inte bestämt mig för än.
Med tanke på hur mycket annat som finns att göra just nu så lär det inte bli inom den närmsta månaden tyvärr.
Får skriva en uppföljning sen om jag kommer ihåg.
Gjorde en förkultur på brett c i lördags men det verkar inte vara någon megaaktivitet på den. Är brett seg eller ska man kanske åka och köpa ny jäst. Verkade å andra sidan inte vara på mycket jäst i röret till och börja med.
Brett är generellt inte lika rask som vanlig alejäst så man räknar vanligtvis med 2-3 ggr tiden för en 100% brett. Så upp till 21 dagar eller ibland mer.
Har inte heller bryggt med Trois, men enligt Neva så ska den vara en smula mindre oregerlig.
Om man vill kan man titta på vår video med Neva Parker från Whitelabs där vi avrundar med prat om 100% brett och just brett brux T.
Hoppa fram till 1h-strecket då brettsnacket börjar - http://www.youtube.com/watch?v=ey0RFWIpnj0
Mer specifikt om just brux T 1:06
Gjorde en förkultur på brett c i lördags men det verkar inte vara någon megaaktivitet på den. Är brett seg eller ska man kanske åka och köpa ny jäst. Verkade å andra sidan inte vara på mycket jäst i röret till och börja med.
Brettanomyces växer något långsammare än Saccharomyces och framför allt "uppstarts"-tiden är vanligen längre. Brettanomyces vill dessutom ha ganska höga halter av syre hela tiden för att växa bra. De tillväxer dock till viss del under syrefria jäsningsförhållanden, men mycket långsamt.
Rejält med syre i förkulturen är alltså viktigt om du vill odla upp en större mängd, vilket krävs för en bra 100%-brett jäsning (det är för lite jäst i röret). Släpp in luft hela tiden i förkulturen (absolut inget jäsrör eller annan "strypsnara") och ha gärna omrörning. När jästen sedan används för huvudjäsningen är det normalt med något extra dygns "stiltje" i början då Brettanomyces vanligen blir lite chockad av den syrefria miljön. En rejäl jäsning bör sedan starta och ölet jäsa ut i stort sett lika fort som med vanlig Saccharomyces. Brettanomyces ger inte sur smak på ölet om det jäser helt syrefritt, men förkulturen med syre blir dock vanligen mycket sur (ättiksyra). Så vill man inte ha ättiksyrligt öl så måste man noga dekantera den förbrukade vörten från förkulturen innan jäsning, och hålla "huvudjäsningen" syrefri (precis som vanligt).
/CalleT
Min förkultur har jäst på med full fart sen dagen efter jag gjorde den och jag planerar att mata den lite ytterligare idag eller imorgon. Jag kör med e-kolv och folie-"lock" för att släppa in syre. Har dessvärre ingen magnetomrörare men jag skakar och snurrar e-kolven flera gånger per dag.
svensson.lu: Jag hade tänkt mig något liknande i receptväg (pilsner, vienna, vete, syra). Funderar sedan på att dela upp min batch i 2x10L där ena delen får en bottensats 3 Fonteinen Oude Geuze och den andra lämnas orörd.
CalleT: Anser du att man ska syresätta vörten som vanligt innan pitch eller kan även detta ge upphov till ättiksyra när jästen väl sätter igång?
Är också i startgroparna för brygd med denna brett. Enligt Neva på white labs är denna framtagen för att kunna prestera bra som primärjäst, till skillnad från de "rena" brettstammarna. Värt att läsa i samband med denna jäst är Mad Fermentationists inlägg http://www.themadfermentationist.com/20 … e.html?m=1
Vid tidigare 100% brettöl har jag lagt en upsteppad förkultur på totalt 3liter, har läst nån källa som rekommenderar att lägga sig mellan Ale- och lagerpitch. Frågan är om det gäller Trois också? Åter igen, enligt Neva kunde den klara 5gallon 1050vört utan förkultur men jag tror jag kommer köra 2liter. Ska också tillägga att det är lite en tidsfaktor om jag förstår det hela rätt. Siktar på 6v jäsning i mina försök.
CalleT: Anser du att man ska syresätta vörten som vanligt innan pitch eller kan även detta ge upphov till ättiksyra när jästen väl sätter igång?
Det är lugnt. Den lilla mängden syre ger inga märkbara nivåer av ättiksyra, men hjälper jästen att dra igång lite bättre. Kör som vanligt alltså.
/CalleT
Kul att fler är på gång med denna jäst.
hampan: Jag har dålig koll på hur mycket man egentligen bör pitcha, men jag gjorde en starter på 1L 1.040, som igår stegades upp till 1,5L. Jag tänkte pytsa i den. Det bör väl fungera om den normalt klarar sig på ett rör till 1.050. Eventuellt blir det en dubbel-IPA på jästkakan sen, vi får se.
Min plan för denna öl är ungefär denna:
OG: 1.065
IBU: ~30
70% Pilsner
10% Vienna
10% Munich
5% Vete
5% Syramalt
60min 25g Styrian Golding Bobek
15min 30g Styrian Golding Bobek
0min 30g Styrian Golding Bobek
Eventuellt en pytteliten del CaraWheat också.
Mäsktemperatur 68-69C. Verkar som att jästen jäser ut rejält och ger högre smak-komplexitet (lite funk) vid högre mäsktemp. enligt de på HomeBrewTalk.
Spännande, återkom gärna med hur resultatet blev! Pitchen bör vara ok, men bretten kommer väl att bara fortsätta käka, osäker på tiden med denna brett.
Drog igång en 300ml förkultur på den igår, har aktivitet idag. Hade räknat med en vecka! Superbrett?
Har 19L av ovan nämnda recept i full jäsning. Luktar tropisk frukt och citrus ur jäsröret.
Ok då var man igång! Preliminär bryggning om 2 veckor så jag hoppas bygga upp en lagom volym tills dess.

Jag har tyvärr inga små e-kolvar men jag börjar med ett första steg på ca 400ml, så får vi se hur många ggr jag hinner stega upp jästen. Det kan inte ha varit mycket jäst i det röret och jag antar att de är till för att ge karaktär snarare än att jäsa solo.

Jag passade även på att testa humles rör för att gjuta lite vört med agar.
Hur går det för er andra, med era bryggningar?
Härligt, spännande att höra hur det går.
Jag har min 0ibu IPA med denna jäst på jäsning nu. Förkulturen drog igång direkt, rätt ovanligt för brett. Likaså efter pitch i brygden, full aktivitet redan efter 6h. Har på tre dagar jäst från 1064 till 1020. Jäst något varmt, karaktären liknar mer caliale om möjligt än snabbare... Vet inte helt vad jag ska vänta mig. Men den är framtagen för primärjäsning, så det är väl en turbobrett.
Min har åkt från 1.060 till 1.011 på ca. två veckor. Otroligt mycket tropisk frukt i aromen vid omtappning till sekundär.
Delade upp min på två och pytsade i en slatt 3F Oude Geuze i ena. Den andra ska få en laddning apelsinskal samt ev. ekkuber som dragit i Rieslingvin.
Jag splittade en 40l batch igår mellan b. Trois (wlp644) och wlp565 saison och jag får säga att doften från bretten vinner med hästlängder. Hyffsat ren, med en viss fruktighet! Doftar helt fantastiskt! (appropå en annan tråd ang. jäsrörssniffande...)
Nästa batch får bli en 60L batch ipa med falconers flight splitad mellan wlp001, wlp002 och wlp644. Det får bli premiär bryggningen på altanen till mitt nya boende!
Kunde inte hålla mig från att tappa av ett prov och sma.. ja menar mäta lite. ![]()
På 3,5 dygn hade den jäst ut halvägs både i bretten och saisonen.
Den var total sett humlad med 35g citra genom hela koket och 35g på slutet.
Medans den saisonjästa delen forfarande smakade öl smakade den brettjästa mer som ett vittvin med tropiskfrukt, en otroligt komplex smak. Det ska bli kul att se hur det smakar när den är klar!
svensson.lu: Låter trevligt. Vad körde du på för (ungefärligt)recept och mäsktemp? OG/SG i ditt smakprov, ehhm...mätning?
Vore kul att jämföra.
Egentligen skulle jag bara haft syramalt, vetemalt och pilsnermalt, men jag hade inte så mycket vetemalt hemma så jag kompletterade med lite annat. Carapilsen blev bara en infall i stunden.
Till 39l:
40+360g syramalt (merparten i slutet av mäskningen)
300g carapils
360g rågmalt
360g vetemalt
400g omältat vete
8kg pilsnermalt
35g citra@60 min
35g citra@whirlpool
13g kalciumklorid
Mäsktemp 64C i 90min+ (hade båda barnen hemma) utmäskning vid 75C i 10-15 min.
OG 1.066 (85% effektivitet)
IBU ~30
SG låg på runt 1.030 efter 3.5 dygn
Jag har aldrig användt brett, men är sugen på at testa. Vad får man för resultat smakmässigt av att byta en traditionell jäst till en brett? Nånstans måste man ju börja och det känns inte som att en humlebomb inte är rätt väg att gå.
Hur jäser man normalt sett med brett, pitchar i slutet mot jäsningen efter att den den vanliga jästen börjar avta? Låter ju lite i tråden som att bara använda brett hör lite till ovanligheten.
Det här är min första rena brettjäsning så jag har inte så mycket erfarenhet, men du skulle nästan lyssna på the session avsnittet med Chad Yakobson
http://thebrewingnetwork.com/shows/866
Ok. Det ska jag göra.
Nu har det snart slutat att bubbla, men det är otroligt grummligt.
Vad jag förstått så tar det ytterligare några veckor innan allt flockat ut.
OG: 1.066
SG (3.5 dygn): 1.030
SG (7 dygn): 1.020
SG (14 dygn): 1.012
Om man jämför med saisonjästen (SG: 1.010) så är den mycket tunnare i kroppen och lite mer spritig. Det är kanske därför som vitvin med tropiskfrukjuice är den närmaste smakjämförelsen jag kommer på. Jag funderar på om jag inte ska ta och torrhumla med Galaxy innan den åker på fat. Det var egentligen den humlen jag hade tänkt från början, men iom att den inte kom in som pellets innan jag beställde så fick det bli Citra istället. Nelson S kanske hade varit något för att förstärka vitvinssmaken, men den sorten har jag aldrig provat tidigare. Både Galaxy och Citra är ju rena fruktbombshumle som jag gillar skarpt.
Tappade min på flaska idag efter ca. 6 veckors jäsning. Primade med 6g/L - kanske fegt eg. men jag tänkte hålla det i underkant då det rör sig om brett. Min var inte särskilt grumlig.
OG: 1.060
SG (2 veckor): 1.011
FG (6 veckor): 1.010
Detta är då ena halvan (11L) som fick en dos apelsinzest + ekkuber som legat i Rieslingvin.
Jag får liknande arom- och smakintryck av min som svensson.lu: främst tropisk frukt, vitt vin och en tendens till spritighet i smaken. Svårt att avgöra om vinet kommer från jästen eller ekkuberna.
Apelsinzest och Styrian Golding är kanske inte ett perfekt giftermål inser jag nu. Just nu upplever jag smakerna som väldig spretiga, men jag tänker att det går ihop sig bättre med tiden.
Andra halvan har en rejäl pellicle (efter tillsats av bottensatsen av en 3F Oude Geuze) och är nog några månader bort fortfarande. Jag vet inte hur länge man kan vänta sig att en pedio + brett-jäsning (i sekundär) tar då den bara har från 1.010 grader att jäsa ut.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → Brettanomyces Bruxellensis Trois