Fylla 425g sodastream...

Går det att fylla på serveringstryck i en sodastreamflaska från en 6kg brandsläckare, edyl.? Tänkte skaffa en större flaska för att använda som tvångskarbonering. Men samtidigt ha nina småflaskor till ölkylen. Och så klart även om man tar med fat till en fest etc.
men går det att fylla på dom via den större flaskan? Måste kanske lägga småflaskorna i frysen innan, men det är ju inga problem. Vi gör ju så i garaget med lustgas när vi fyller från den stora 20 kilos flaskan. Bör väl funka samma?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Fylla 425g sodastream...

Det går, men det är inte att rekommendera för den ohändige. Jag har hittat utrustning för eländet i Tyskland, konsulterade min lokale CO2 leverantör, efter tio minuters säkerhetsföreläsning bestämde jag mig för att det är lättare att åka till ICA-Maxi och byta. Det intressanta är att han(leverantören) tyckte att det var enklare och säkrare med de gamla 300g sodastream, än med de nya, det hade något med säkerhetsbleckets konstruktion...
Men som sagt det går och det finns utrustning.
F-n vet om jag skulle våga! :-)
/Nilus

hominem coquo cervisia

Billigare att fylla på Jula...

Jag slår et slag för ÖoB. Hör i hudik iaf så kör de med Vikingsoda, håller mycket hög kvalliét enligt mig. Och inga sodastream hiskeliga överpriser.

Ja det var ju faktiskt ännu billigare. 75 på öob och 89 på jula om jag inte minns fel. Blir nog iofs fortsatt jula ändå för mig eftersom det är en perfekt lunchpromenad dit.

Jag fyller på öb men allt är roligare att göra själv. Man kan ju åxå väga flaskan på en knarkvåg undertiden man fyller den.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Om du söker lite på youtube så hittar du hur man modifierar flaskan för att kunna fyllas på igen. Har för mig att man var tvungen att skruva loss den gängade delen från flaskan och fila lite på backventilen. Det svåra och ev. farliga är nog att få rätt fyllnivå. Dock så blir all utrustning som behövs så pass dyr att man måste fylla ganska många gånger innan det börjar bli lönt.

Jag inflikar ett varningens tecken. Är man vanlig nisse och inte kunnig i ämnet verkstadsnisse så tycker jag inte att man ska ge sig in på detta.
En tub på stax under 0,5kg kan ha förödande effekter om något går snett.

Fan nu känner jag mig som en hönsmamma, men de är bara för att jag gillar er alla.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Farligt sa Bill, mycket farligt sa Bull.. 
Om man gör matten bakom tryckberäkningarna så kommer man inte vilja fippla med gastuberna i onödan.
Dom är trycktestade till 250 bar.. Det är mycket energi det.

Ajaj! Skulle inte våga mig på något sådant. Jag måste nog varana dig med hur det gick för dig scary när du kolsyrade direkt i glasflaskor med din hemmabygda sodastreamflaskfyllare/adapter. Kommer ihåg detta då jag var inne på samma spår, men avbröt pga rädsla efter att ha läst hur det gick. smile

megen skrev:

Ajaj! Skulle inte våga mig på något sådant. Jag måste nog varana dig med hur det gick för dig scary när du kolsyrade direkt i glasflaskor med din hemmabygda sodastreamflaskfyllare/adapter. Kommer ihåg detta då jag var inne på samma spår, men avbröt pga rädsla efter att ha läst hur det gick. smile

Ha ha! Man vänjer sig smile

Men så här tex borde ju funka.
http://www.youtube.com/watch?v=wgQatZ2W … re=related

Funkar nog utan problem tror jag.

bjolu340 skrev:

Ja det var ju faktiskt ännu billigare. 75 på öob och 89 på jula om jag inte minns fel. Blir nog iofs fortsatt jula ändå för mig eftersom det är en perfekt lunchpromenad dit.

Redan där är ju återbetalningstiden betydligt mer än 5år för min del, så det stannade vid att kolla om det var möjligt.

69Kr för en tub på sverigevagnen i Ludvika...

15 Senast ändrad av Sinkadus (2012-09-21 12:45:44)

60:- Spänn för byte av en 425g AGA på Willys hälla västerås.

Känns helt ok i pris. pga hur portabel kolsyran blir. Fylla på själv, nja studerar hellre då
för att förbättra min bryggteknik och vattenbehandlig osv. Man ska väl inte bli så snål
så att man nästan hör döden bjuda in en pa ett parti schack.

Har en rem med ryggsäcks-koppling om regulatorn för att hänga flaskan där det behövs.

16 Senast ändrad av Matti_r (2012-09-21 13:47:53)

66kr på öob denna vecka. El-giganten har för runt 65kr som ordinarie pris här i Luleå.

http://www.öob.se/annonsbladet/nyttannonsbladoob/pdf/1.56.html