Större bryggerier har propageringsutrustning med rätt ordentliga tankar för att odla upp några tusen liter.
Jästen får de antingen av en jästproducent, ett externt lab som lagrar jästen och skickar över jästceller när det behövs eller så har de egen koll på sin jäst och förvarar x antal friska generationer i väldigt låga temperaturer i kombination med andra metoder som t.ex suspension av jästen i sorbitol.
Mindre bryggerier köper antingen små eller stora paket från humlegården och propagerar upp om det behövs, eller direkt från producent, eller från externt lab som lagrar jästen. Jag vet inget mindre bryggeri som har särskilt avancerad propageringsutrustning, utan jag har mest sett e-kolvar med magnetomrörare. Exakt samma som många hembryggare kör med.
Vid propagering på större bryggerier används antingen en del av ett brygg för att propagera upp jäst, eller så görs ett propageringsbrygg vilket är ett ohumlat brygg (humle är irriterande för såväl bakterier som jäst), som får jäsa några dagar tills jästen kan slangas över till jästtankar (observera extra t
). Därefter tillförs ett andra brygg, dubbelt humlat och ölet produceras därefter som vanligt.
Propageringsutrustningen kan vara ordentligt imponerande, särskilt en fullt utrustad s.k "carlsbergscylinder" eller "carlsberg flask" på engelska.
Agitator, anslutningar för steril luft, mantel för ånga för att sterilisera vört, utlopp för koldioxid, syremätare, temperaturmätare och annat jag säkert glömmer men i ett mycket mer hygieniskt utförande än annan utrustning på ett bryggeri.
Länk till bild på en liten carlsbergscylinder: http://www.cpesystemsinc.com/cpeproducts.asp?rcdno=539