Rent krasst...en plattvärmeväxlare är en effektiv form av motströmskylare.
Man *behöver* inte ha någon pump oavsett om du kör plattvärmeväxlare eller "rör i slang"-motströmskylare utan gravitationen är tillräcklig och vill du ha ett högre flöde genom växlaren så kan du höja ditt kokkärl i förhållande mot växlaren. Under sommarmånaderna så brukar det vara lite trist oavsett om man kyler med plattvärmeväxlare, "rör i slang"-motströmskylare eller spiral...hos mig höll vattnet 18 grader - svårt att kyla effektivt då såvida man inte tar hjälp av rikligt med isbitar i vatten.
Tex så om man har uppgraderat från spiral till plattvärmeväxlare så kan man återanvända spiralen för att kyla vattnet innan växlaren.
Vattenkran ---> Spiral som står i ett isbad --> plattvärmeväxlare
På vintern när jag har ca 6C på mitt kranvatten och kör det genom plattvärmeväxlaren så får jag "problem på andra hållet" dvs att jag måste strypa vattnet ganska rejält för att inte kyla vörten för mycket.
Kalldruven låter jag gå direkt i jäshinken - varmdruven försöker jag lämna kvar i kokkärlet i den mån det går. Jag har elpatron i mitt kokkärl så det är inte lätt att whirlpoola då.
Nu har jag en mycket klar vört pga kontinuerlig recirkulation under mäskningen - så jag inbillar mig att jag då får mindre varm- och kalldruv genom att ha klar vört.