Motströmskylare vs PVV?

Hej.

Jag har problem med min kylning, jag kyler nu med en hemmabyggd spiral av kopparrör. det tar mig nästan en timma att kyla ca 20 liter vört till 20C.
jag tänker nu att det är dags att uppgradera.
Vad skall jag köpa/bygga?
vad är effektivast? motströmskylare eller plattvärmeväxlare?
För och nackdelar med de båda?

Hur gör ni med kalldruven? låter ni den hänga med till jäsningen eller silas den på nått sätt innan?

Tacksam för svar.
//Jonas

"beer, so much more than just a breakfast drink"

Sv: Motströmskylare vs PVV?

Hur kallt är ditt vatten?
Med spiral kyler jag 20 liter från 100 grader c till 18 grader på ca 35 minuter.
Våra spiraler är antagligen inte formade på samma sätt dock, men det går att kyla snabbare med spiral än 1h.
Testa att röra om lite med spiralen.

När jag brygger öl med mycket humle/vete brukar jag använda en saftsil (finns på humlegården) mellan min tappkran och jäshink.

Ang. motströmskylare och pvv.

Det krävs en pump och det krävs någon form av humlefilter. Det är saker man slipper med spiral.
Men du kommer antagligen få mycket bättre kylningsresultat.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Rent krasst...en plattvärmeväxlare är en effektiv form av motströmskylare.

Man *behöver* inte ha någon pump oavsett om du kör plattvärmeväxlare eller "rör i slang"-motströmskylare utan gravitationen är tillräcklig och vill du ha ett högre flöde genom växlaren så kan du höja ditt kokkärl i förhållande mot växlaren. Under sommarmånaderna så brukar det vara lite trist oavsett om man kyler med plattvärmeväxlare, "rör i slang"-motströmskylare eller spiral...hos mig höll vattnet 18 grader - svårt att kyla effektivt då såvida man inte tar hjälp av rikligt med isbitar i vatten.

Tex så om man har uppgraderat från spiral till plattvärmeväxlare så kan man återanvända spiralen för att kyla vattnet innan växlaren.

Vattenkran ---> Spiral som står i ett isbad --> plattvärmeväxlare

På vintern när jag har ca 6C på mitt kranvatten och kör det genom plattvärmeväxlaren så får jag "problem på andra hållet" dvs att jag måste strypa vattnet ganska rejält för att inte kyla vörten för mycket.

Kalldruven låter jag gå direkt i jäshinken - varmdruven försöker jag lämna kvar i kokkärlet i den mån det går. Jag har elpatron i mitt kokkärl så det är inte lätt att whirlpoola då.
Nu har jag en mycket klar vört pga kontinuerlig recirkulation under mäskningen - så jag inbillar mig att jag då får mindre varm- och kalldruv genom att ha klar vört.

Rör du på spiralen medan du kyler? När vi rör kontinuerligt kyler vi 20-30 liter på typ 20 minuter med vårt hembygge. Har du väldigt smala rör? Dåligt vattenflöde? Varmt kranvatten? wink

http://foodheadbrewery.blogspot.se

Tack för alla svar.
Nej jag rör inte på spiralen, verkar som att det kan vara problemet.
jag har inte gjort det för att jag vill undvika att röra upp kalldruven.
Spiralen är ett hemma bygge, bestående av två stycken, 2 meter långa, 15mm kopparrör som är ihopkopplade. så fyra meter, varav ca tre är i vörten.
Men som sagt, jag kanske skall ge min spiral en chans till med omrörning under kylningen.
//Jonas

En annan sak som kan påverka är hur du kopplar in vattnet till spiralen. Bäst är om inflödet av vattnet sker i den delen som går rakt ner till grytans botten och sen fortsätter vattnet uppåt i spiralen. Var det där fruktansvärt otydligt?

http://www.bazingabrewery.se

murmot skrev:

En annan sak som kan påverka är hur du kopplar in vattnet till spiralen. Bäst är om inflödet av vattnet sker i den delen som går rakt ner till grytans botten och sen fortsätter vattnet uppåt i spiralen. Var det där fruktansvärt otydligt?

Intressant! Varför?

http://foodheadbrewery.blogspot.se

Tjenis.

Jag tycker 3 m rör i vörten låter lite själv har jag cirka 6m tror jag. man kan säga att jag har kopierat spiralen från Braumeister fast i prisolrör (mjuka kopparrör).
När jag kyler  vörten rör jag ej spiralen men rör runt försiktigt i den så vörten snurrar runt grytan det brukar ta mellan 12-20 min vinter halvåret.
Stefan

http://www.humle.se/punbb/images/upload/52_bild%281%29.JPG
så här ser spiralen ut. då jag köpte kopparrör som inte var varmglödgat så var det svårt att bocka det runt. det var stenhårt.
/Jonas

Det var det värsta jag sett!
Ta inte illa upp, jag förstår att det blir så om det inte är "mjuka rör".

Det ser ut som det blivit veck/vikt i vissa böjar (speciellt till vänster) som borde hämma flödet. Har du bra utflöde?
Annars tror jag att rören är för korta faktiskt.

haha..ja det är ingen vacker syn.
Ja jag har ett bra utflöde, men som du säger, det är nog i kortaste laget.

Foodhead 1 skrev:
murmot skrev:

Intressant! Varför?

För att ha maximal temp-skillnad genom hela vätskan. Vätska skiktar sig gärna och lämnar det kallaste längst ned. På det här viset så har du det kallaste kylvattnet mot den kallaste vörten osv. Ju större tempdiff desto bättre effekt.

bjolu340 skrev:
Foodhead 1 skrev:
murmot skrev:

Intressant! Varför?

För att ha maximal temp-skillnad genom hela vätskan. Vätska skiktar sig gärna och lämnar det kallaste längst ned. På det här viset så har du det kallaste kylvattnet mot den kallaste vörten osv. Ju större tempdiff desto bättre effekt.

Ja, och för att man på det sättet ser till att röret är fyllt med vatten hela tiden (pga tyngdkraften) och därför kan verka maximalt. Sätter man ihop det på andra sätter finns risken att vattnet rinner iväg fortare än vad du fyller på och du riskerar att få luftfickor. Luft isolerar som bekant rätt bra.

http://www.bazingabrewery.se