Cider med maltkropp

Nya galenskaper i Knäckebröhult. Gräsmattan omöjlig att klippa på grund av kubikmeter äpple. Plockade en promille av dessa och gjorde 15l must. Är egentligen inte speciellt förtjust i alldeles för torr cider så jag tänkte försöka en grej:

Recept:

10l äppelmust
800g pale ale
150 g crystal 100
4l vatten
Vintners ciderjäst

Mäskade malten med vattnet ganska högt (68ish) för att få mycket restsötma. OG=1050. Ej pastöriserad must. Ingen humle. Drycken skall kolsyras. 

Jäser vid 20 grader. Väldigt aktiv jäsning!

Sv: Cider med maltkropp

Väldigt intressant!

http://foodheadbrewery.blogspot.se

3 Senast ändrad av Anders H (2012-09-18 13:32:56)

Intressant!
Om du hade humlat lätt så hade det blivit en graff.
Jag nördade in mig på "graff" för ett tag sen, men har inte testat det än. Det verkar ha blivit väldigt populärt i USA de senaste åren. Förlagan och namnet kommer från en Stephen King-roman. En "Brandon O" postade ett recept på Homebrewtalk (?) för några år sen och sen verkar intresset ha exploderat. Graff är i princip äppeljuice (eller must), lite malt(extrakt) och humlad ca 10-20 ibu. Tror alejäst av något slag är det vanligaste.
Ser fram emot att höra hur det blir.

Ja, mitt recept är ju löst baserat på Brandon O:s graff fast jag är inte (antagligen som enda hembryggare i.. världen?) någon humlegalning. Åkerö-äpplena har en kraftig smak i sig själva så jag tyckte att det skulle räcka så. Med lite karamellsmak och restsötma från maltbasen.. Spännande blir det att se!

Min förra cider jäste jag med saison & us-05 men den blev sur som attan.

Ja det verkar vara många som tycker att ren cider lätt blir för torrt.
Har du förresten lämnat in äpplen för mustning eller har du något smidigt sätt att göra det själv?

Smidigt och smidigt - jag har en råsaftscentrifug som jag köpte på loppis för 60 kr... Med femåringens idoga hjälp producerar man 15 liter på en timme. Utan hjälpen möjligen något snabbare..:)

Men det låter ju ändå helt ok. Du kan ju räkna med ökande produktivitet de kommande åren ;-)
Man får väl hålla ögonen öppna på loppisrundorna framöver.
Av ren nyfikenhet, vad fick din äppelmust för OG på ett ungefär? Det verkar som att jag kan få möjlighet att musta lite äpplen i helgen, så om allt går i lås får jag kanske till en liten experimentsats graff.

Jag har gjort två satser cider i år, den första på sommaräpplena och den här som gjordes på Åkerö-äpplen. Sommaräpplena hamnade på 1.045 och Åkerö på 1.050.

För övrigt så är det inte superdyrt att köpa en råsaftcentrifug, såg en på clas ohlson för typ 500 spänn. Musten är ju himla trevlig att dricka till frukkost med men då vill man helst ha den ganska färsk.

Ok, vad bra. Då har jag något att utgå från till receptskissandet.

bjolu340 skrev:

Ja, mitt recept är ju löst baserat på Brandon O:s graff fast jag är inte (antagligen som enda hembryggare i.. världen?) någon humlegalning.

Inte den enda, det finns ju dem som brygger helt utan humle! Min nästa kommer troligtvis bli helt utan humle efter att ha inspirerats att undivka denna oh så bra ingridients men dock så onyttiga till lite andra örter som inte smakar så dumt dem heller smile

Kör du någon omtappning utav cidern?

www.youtube.com/fjordsbrewery

Jag tänkte nog inte tappa om; tre veckor eller så på primär, kallkrasch och ganska rejäl primning på flaska.

Namnet på brygden är ju förresten givet: ÅkerÖl!

Jag har gjort något liknande en gång i tiden och själv tyckte jag mest det smakade lustigt och inte speciellt gott. Blanda cider och öl så får du ett hum om resultatet...