Krydda med sjövatten?

... har länge tänkt tanken att det vore kul att brygga en öl med lokal prägel. I första hand har jag då funderat på att krydda med någon ört/växt som har lokal anknytning och förstås växer här. Idag slog det mig att det i så fall ju vore skoj att byta ut 1 liter bryggvatten mot lokalt sjövatten ... typ att min X-tjärnsporter är bryggd på inslag av X-tjärnsvatten ... ja ni fattar (jag inser förstås att användning 100% X-tjärnsvatten skulle kräva vattenbehandling motsvarande vattenverkets och dessutom varierar förstås vattenkvaliten avsevärt).

Men vad säger ni - skulle det funka att byta ut ca en 25:e del av vattnet och finns det i så fall någon "universalvattenbehandling" som man borde göra (någon vattenprofil på det okända vattnet lär man ju inte få)? Någon som har erfarenhet eller teoretiskt belägg för bu eller bä?

2 Senast ändrad av Kenneth (2012-09-16 10:23:55)

Sv: Krydda med sjövatten?

Om vattnet inte är alltför grumligt/gyttjigt så kan du säkert använda 100% utan problem.
Insjöar i slutet av sommaren brukar innehålla väldigt mycket grums, dött växtmaterial och så vidare.
En filtrering av sjövattnet skadar inte.

För att få en liten uppfattning av sjövattnet så kan du prova att tvätta dig med det.
Löddrar det mycket är det mjukt vatten, löddrar lite så är det hårt.

"Universialbehandling" beror på vilken öltyp du vill göra.
- Porter och Stout => karbonat
- Ale => kalciumsulfat
- ljus öl => kalciumklorid
är väl det närmaste man kan komma utan att veta så mycket om vattnet.
eller så tar du det som det är bara för att vara lite "wild and crazy"

Intressant! Jag trodde helt ärligt inte att det skulle vara så "ofarligt" att laborera med detta! Min tanke var iofs snarare just att det kan vara kul att i efterhand kunna säga att min "Mälarporter" eller "Vänerweissen" innehåller vatten från just den aktuella sjön (att det då inte rör sig om mer än någon skopa känns inte som något problem då wink.

Tack för svaret Kenneth!!

Fogsvans skrev:

.
Men vad säger ni - skulle det funka att byta ut ca en 25:e del av vattnet och finns det i så fall någon "universalvattenbehandling" som man borde göra (någon vattenprofil på det okända vattnet lär man ju inte få)? Någon som har erfarenhet eller teoretiskt belägg för bu eller bä?

Campdentabletter wink

Annars rekomenderar jag att använda vattnet om "tvunget" vintertid.
Bäst skulle nog ändå vara att plocka pors eller annat vi stranden att brygga med.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio