1

Min första stout - synpunkter?

Så var det dags, mitt andra öl är på flaska så det är dags att ta tjuren vid horten och brygga en stout. Samtidigt dags för min första delmäskning så tänkte skriva ner receptet här nu timmarna före jag startar i hopp om några sista tips etc.

2kg    Mörk malt extrakt
100g  Choklad malt
125g  Svart malt

18g Cascade 5.0% 60min  (Pellet)
10g  Fuggles 4.8% 40 min  (Puck)
8g   Kent Goldings 5.8% 40 min   (Puck)
10g  Fuggles 4.8% 20 min
0,5ml Protagloc  20 min
8g   Kent Goldings 5.8% 5 min

Irish Ale jäst (Brewers choice 1084 XL)

Jag kokar på 8L volym totalt med malt och allt och späder till 10 i tunnan.
Ska igentligen vara 75g svartmalt till men har inte det just nu så får fungera utan den.

Krossar malten och lägger det i "påsen" i 5,5L kallt vatten. värmer upp vattnet till 71 grader och håller tempraturen i 15 minuter. Tar upp påsen och sköljer den med 0,5L vatten som tillsätts till vörten.

Kokar upp och fölföljer med humlestegen och utsatta tiderna.

Hur låter det? siktar på IBU 40 ungefär men vet inte hur jag kommer hamna riktigt efter översättning etc.
Tycker inte om att använda pellets igentligen. Och har iaf 40g northern brewer kottar (8,9%) som skulle kunna användas ist om det tros bli bra. Gillar beska starkt humlade öl normalt, så kommer jag gilla denna? hehe.

Kom gärna med förslag / whatever, kommer starta bryggningen runt 8 tiden ikväll skulle jag tro.

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

2 Senast ändrad av jan_johansen (2006-04-04 16:00:46)

Sv: Min första stout - synpunkter?

Ditt recept ser iofs spännande ut, men personligen skulle jag använda NB som bitterhumle 60 minuter och sedan bara aromhumle. Har tidigare försökt brygge stout smakhumle, ca. 10 gram för 10 liter, och tyckte det störde lite i smaksbilden även jag som du älskar beska och välhumlade öl. Det bare liksom så att jag inte tycker det passar till stout. 60 och 5 minuter och inte mer än så:-)

Mäskningen skulle jag säga 68 grader en timme (om man inte som jag är till dobbeltdekoktion) och sedan 75 grader i 15 minuter. Lägg ej heller malten i kallt vatten för sedan värma upp. Värma upp vattnet till 75 grader och tillsätta malten under omröring så det inte klumpar ihop sig.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Ok med modifikation blir det då
2kg    Mörk malt extrakt
100g  Choklad malt
125g  Svart malt

25g Northern Brewer Kottar 8,9% 60 min
0,5ml Protagloc  20 min
10g   Kent Goldings kottar 5.8% 5 min

Kommer köra med malten i påse, fick tipset att använda en bygelbh tvättpåse.  Kan bli knepigt att mäska i 1 timme, blir det gigantisk skillnad med 30-40 minuter och vad blir isf skillnaden? HAr försökt läsa mycket om mäskningen men när det handlar om det här så är jag supertrög.
Fins det inte risk att det blir lite besk smak om man kör special malt sålänge?

Hmm ist för att stå vid spisen i en timme och slå av / på för att hålla tempraturen, kan man intehälla malten i en termos, på med 68-70 grader vatten och låta stå i 60 minuter. Sen ut i en mindre gryta och värma upp till 75 grader i 15 minuter?

Lo skrev:

Hmm ist för att stå vid spisen i en timme och slå av / på för att hålla tempraturen, kan man intehälla malten i en termos, på med 68-70 grader vatten och låta stå i 60 minuter. Sen ut i en mindre gryta och värma upp till 75 grader i 15 minuter?

Jag vet inte vilken utrustning du kör med. Men när jag kör min försockringsrast så ställer jag in kastrullen i ugnen som jag värmt till 50 grader och brukar inte få någon stor temperaturskillnad i mäsken. Pröva det om du får in kastrullen där.

Ah just det ugnen, att man inte tänkte på det ; )
Ska ta och göra det. Enligt beersmith så skulle det räcka med 0,6L vatten.

Jag skulle skippa sista givan humle.
Den gör inte någon nytta i en klassisk stout, snarare stör den bara.
Spar EKG till något annat tillfälle.

Du kommer att få en rejält chokladig stout, men det är ju populärt nuförtiden.
Om du inte har hårt vatten så kommer du att få för lågt pH så det är nog bäst att skicka i lite karbonater.
Tydligen är kalciumkarbonaten en bristvara.
Ta lite vanligt bikarbonat, 1ml (kryddmått) borde räcka bra till 10 liter öl.

Nu kokar det på sista refrengen. Sista 20 med protoflac.

Trasslade lite med försockringsrasten, gled ner till 50grader ett tag. Höll 75 klockrent dock så kommer gå bättre nästa gång. Inte säker på vad det blir dock, har för mig jag hadde en plan men har glömt nu. Förmodligen ett ljust sommar öl av något slag.

OJ - jag såg inte att du körde med maltextrakt också - sorry - tänkte på malt, och därför föreslog jag en timme vid 68.....slår mig själv tills jag ser rätt! Nej  - jag tycker inte det blir för besk med specialmalten i under hela mäskningen.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

10

TAppade det på flaska idag iaf. Har stått på sekundären sedan 7/4. Smakar sjukt bra iaf, kommer slå mina mörka favorit öl med hästlängder smile Landade på 7.2%vol. Tror jag råkade ta 20g humle ist för 30 som var tängt. Nåja, gott vart det iaf ; ) kan knappt vänta tills de blivit kolsyrat.

11

Kan meddela att resultatet vart riktigt gott. Första munnen käns lite som att slicka tjära om man inte vet vad man har att vänta smile men efter det är det ljuva toner ; ). Kanske lite väl kraftig för min smak, föredrar lite mer gräddiga toner men nöjd är jag. Klart bättre än guinnes iaf hehe.