kan man torrhumla för länge?

tänkte stoppa lite humle i ett partyfat som jag har haft öl i nu ungefär en vecka... det är ett försök till barley wine... finns det någon rekomendering för hur länge man ska ha i humklen? kan man ha den för länge?
ska köra Amarillo och cascade.... och den humlen har legat i kylen i 3-4 veckor... öppnad men försluten... kan det vara orsak till fiasko?

Im so HoppI

Sv: kan man torrhumla för länge?

Allt faller ner till smak i slutändan.

Av längre perioder av torrhumling så kommer det mer "gräs" "gröna växter" smaker ut från humlen.
Hur lång tid det tar innan det sker beror troligen på mängden humle och lagringstemperatur.

Eftersom du säger att det är till en Barley Wine hade jag personligen avstått att torrhumla då det är en stil som trivs av att lagras väldigt länge och då skulle självaste torrhumlingen kännas bortkastad.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

3 Senast ändrad av DrKarma (2012-09-14 11:39:28)

Har som praxis att aldrig köra mer än dryga veckan...vill jag ha mer humlesmak då så kör jag en ny omgång torrhumling - men det sker väldigt sällan.

Skrev ihop detta för ett tag sedan map torrhumling.

http://www.backfire.se/index.php/bryggs … ing-av-oel

Om det kan vara till någon tröst eller hjälp så är min melodi också kortare kontakttider vid relativt hög temp för att undvika vegetativa inslag från torrhumlen.

Amerikanska barley wines är ganska ofta torrhumlade. Jag gillar det.
Har man skött allt rent och snyggt med pitch och jästemp så finns det inget i min bok som säger att man måste sitta på ett sådant öl i år innan det är drickbart.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas Fransson skrev:

Om det kan vara till någon tröst eller hjälp så är min melodi också kortare kontakttider vid relativt hög temp för att undvika vegetativa inslag från torrhumlen.

Amerikanska barley wines är ganska ofta torrhumlade. Jag gillar det.
Har man skött allt rent och snyggt med pitch och jästemp så finns det inget i min bok som säger att man måste sitta på ett sådant öl i år innan det är drickbart.

jag slängde ner en rejäl dos amirllo & cascade i mitt partyfat... idag... men den har bara stått på fat i 2 veckor... ska jag kanske ta upp umlepåsen om ett par veckor? eller är infektionsrisken för hög... tips? råd?

Im so HoppI

Jag har inte så stor erfarenhet av partyfat så jag vet inte hur enkelt det är att plocka upp påsen. Eller hur möjligheterna att smaka av ölet ser ut.

Men jag skulle nog inte låta torrhumlen vara i ett par veckor, snarare 3-5 dagar beroende på temp o smak.
Så skulle nog jag gjort, men som alltid - fråga 10 olika bryggare och få 11 olika svar wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio