Sällskapet Maltes hembryggarfestival 2012

Lördag den 20 oktober, 15:00
Limhamn Folkets hus, Linnégatan 61, Malmö

Tredje året i rad börjar likna en tradition och ni som varit med förut kommer att känna igen er. Samma plats, god mat och ett 20-tal hemgjorda öl att smaka på. Inträde för besökare: 300 kronor (200 kr för medlemmar i Sällskapet Malte). Den som vill bjuda på hemgjord öl kontaktar hembryggarfestival@sallskapetmalte.net för praktisk information.

I mitten av september bjuder vi in anmälda bryggare till en informationsträff, det viktiga kommer jag också att mejla ut.

Besökare anmäler sig via epost till styrelsen@sallskapetmalte.net alternativt http://www.facebook.com/events/346097652145150

För er som inte riktigt vågat eller kunnat ställa upp i SM finns nu chansen att få direktkontakt med ölintresserade, en dialog med branschfolk och utöka kontaktnätet bland hembryggare. Det finns ett tävlingsmoment och lite fina priser (jag bryggde på Malmö Brygghus förra året) men inga domare, ingen kontroll mot typdefinitioner utan bara vanliga människor som röstar på sin favorit. Lite som SM men mindre och kanske mysigare (även om SM är fantastiskt).

Hoppas vi ses!
/Jonas

Tomma fat är bästa beröm!

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-09-06 11:42:25)

Sv: Sällskapet Maltes hembryggarfestival 2012

Ser fram mot festivalen.

Förberedelserna är redan igång här...
http://www.humle.se/punbb/images/upload/refection---j%E4sning.jpg

2-4 öl blir det nog för min del varav ett par utom tävland eller i vart fall i väldigt små kvantiteter...

Vad sätter du för rekomendation för medtagen volym/öl baserat på intresset i år Jonas...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas Fransson skrev:

2-4 öl blir det nog för min del varav ett par utom tävland eller i vart fall i väldigt små kvantiteter...

Vad sätter du för rekomendation för medtagen volym/öl baserat på intresset i år Jonas...

Sicket litet konstverk, du borde kolla med Malmö Moderna om de vill köpa det där jäsröret?!

Vi har ungefär samma mängd anmälningar som såhärdags förra året så jag räknar med 100+ besökare samt bryggare och deras anhang. Med andra ord - rek minst 10 liter per dryck, max två drycker inom tävlan för att det inte skall bli omöjligt att välja en favorit. Allt utöver de två dryckerna är givetvis roligt lik väl!

/Jonas

jcstroh skrev:

Sicket litet konstverk, du borde kolla med Malmö Moderna om de vill köpa det där jäsröret?!

Snacka inte om det, det är tredje dagen på raken jag får byta jäsrör och städa. WLP 530 trivs rätt bra på 17.5C...

Ca 10L/öl it is then.

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:

Snacka inte om det, det är tredje dagen på raken jag får byta jäsrör och städa. WLP 530 trivs rätt bra på 17.5C...

Oj!

Tack för varningen Thomas! Jag tänkte precis använda den jästen. Ser ut som att jag kommer att använda blowoff tube.

En informationsträff för hembryggare som vill delta hålls på tisdag 18 september kl 18:00 på Bishop's Arms Gustav Adolfs Torg (Malmö). Meddela gärna om ni kommer så jag kan boka plats. Möllan Porter finns just nu på kran, med lite tur räcker fatet en vecka till smile

Jag kommer lysa med min frånvaro på infoträffen.

www.bryggradio.com

Hade varit roligt att ta med ett fat dit. Men ser ut som en omöjlig uppgift att ta sig ner med tåg och sen buss bärande på ett fat öl.... För att inte tala om att kunna ta sig hem sen igen.....

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

scaryeyes skrev:

Hade varit roligt att ta med ett fat dit. Men ser ut som en omöjlig uppgift att ta sig ner med tåg och sen buss bärande på ett fat öl.... För att inte tala om att kunna ta sig hem sen igen.....

Om du har något annat sätt att transportera fatet före och efter festivalen (för att slippa ta det på bussen) ställer jag upp med förvaring. T.ex. någon kompis/kollega som ska hit, speditionsfirma hade jag själv inte litat på. Å andra sidan var det flera som åkte tåg och buss med fat till SM, det funkar om man är envis smile

Hade varit kul att ses!

I skrivande stund 16 anmälda bryggare, 17 öl. Förra året var vi 14 bryggare med 23 öl så det artar sig! Jag räknar med drygt hundra besökare i år också, den anmälan är öppen till en vecka innan så siffran på anmälda just nu är inte riktigt relevant.

I praktiken går det att anmäla sig som bryggare en vecka i förväg också. Vi har inte satt något sistadatum men de flesta anmäler sig långt i förväg.

Vi tryckte in faten i resväskor förra året. Det gick hyfsat smidigt får jag säga.

SHBF Kursledare - Skåne
SHBF Öldomare
Följ Helsingborgs Hembryggargilles öläventyr på http://www.hembryggarbloggen.se

scaryeyes skrev:

I värsta fall kan du alltid överväga att komma tomhänt för att bara hänga lite.
Hade vart kul att ses.

www.bryggradio.com

Ja jag överväger möjligheterna. Får ta ledigt lördagen och söndagen i så fall eller hastigt insjukna. Man bor ju såeländigt till, utom all rim och redlighet. Så det får även bli taxi sista biten...
Men hade varit buskul att dra ner dit ju!

Det med resväska var en ide. Tyvärr tog frun dom två hela med sig till mexico. Säckakärra och spännband?
Annars får det som sagt bli helt oprovocerat besök.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Säckakärra och spännband funkar kanon, bättre än resväskor. Om du inte orkar - gör som Thomas säger, kom bara ner och drick öl med oss smile

14 Senast ändrad av jcstroh (2012-10-21 12:11:33)

http://www.humle.se/punbb/images/upload/420833_10151237274756392_65537818_n.jpg

Hannes Gruber, Nerdbrewing, kommer att få brygga Else if Imperial Stout på Malmö Brygghus. Den serveras inte bara där utan även på bägge Bishop's Arms i Malmö, hos På Besök samt på en ny, ännu namnlös, ölkrog på Möllevången. Med 148 poäng är det ingen tvekan om att det var festivalens bästa öl!

189 av våra 250 besökare lämnade in läsliga röstsedlar. 102 av dessa röstade på bästa bord - 33 av de rösterna gick till Køkkenöl. Om vi hade haft priser för näst bästa eller tredje bästa bord hade dessa gått till Sibbarps Husbryggeri (27 röster) respektive Brasserie Vellanche (9 röster).

Medaljer gick till:
2:a plats Sibbarps Husbryggeri - Råg-IPA - 109 poäng
3: Seven Brewers Dark Side - Lakritsporter - 103 poäng

I prispåsarna till första, andra och tredje pris fanns malt och humle från Humlegårdens ekolager, malt från Beer Equipment, affischer signerade av To øl från Bishop's Arms Gustav Adolfs Torg, t-tröjor från South Plains Brewing Co. (tredje pris förra året) samt ölöppnare från förra årets vinnare, Solobryggeriet.

3:e och 4:e plats kastades om med de två sista rösterna vi räknade varför Køkkenöl tilldelades ett oplanerat pris från föreningen; två jubileumströjor.
4: Køkkenöl - #44 - Heksebryg Blackout 3 - 102 poäng

Resterande placering - bryggarna kommer att få veta antal poäng och röstfördelning 1/2/3:e plats i utbyte mot konstruktiv kritik så vi kan göra festivalen ännu bättre nästa år smile

5: Bryggare Bergström - Caiman Blues
6: Tobias Stegk, Holger Krawczyk - Brunator
7: Kapusta Brewing - Colm’s Breakfast Stout
8: Nerdbrewing - Instanceof amber ale
9: Brewbros Malmö - Brewbros DIPA
9: Helsingborgs Hembryggargille - Monks of Dschubba
10: Chad Beer - Acronym Ale
11: Seven Brewers Punk Division - Humlebubs Belsebrew
12: Hampus Brewing - The Old Bare Knuckle Tango
13: Södra Innerstans Brygghus - Duck me! It's hunting season
14: Anders And Ale - Autumn Red
14: Kapusta Brewing - Elder Berry’s Farmhouse Ale
15: Seven Brewers Punk Division - Ipa Nr 3
16: Brewbros Malmö - Brewbros Xtra Alt
17: Anders And Ale - Hop Squeeze
18: Alan Dougan - Malmjöd
18: Seven Brewers Dark Side - Belgian Dream Dubbel
19: Södra Innerstadens Bryggeri - Södra Innerstaden IPA
20: Hampus Brewing - Med hjärtat i mäskkärlet
20: Ljungens Bryggeri - Skytts härads ale
21: Brasserie Vellanche - What Saison? Kalamata edt.
22: Alan Dougan - Lett-öl
22: Chad Beer - Paton's Pacific Porter
23: Ulf Tigertass - Freja
24: Värnhems öl - Vinbärs
25: Ripgatans brygghus - Brownie

Grattis och stort TACK till alla som gjorde festivalen till en milstolpe i föreningens historia! Besökare, bryggare och hjälpredor, festivalkommittén, styrelsen, Chef Jeff, Sven Erik Lundeqvist Trio och alla generösa sponsorer!

Vi hämtar nu andan, summerar årets lärdomar och laddar för en ny festival nästa år, troligen fördelad på fler salar på samma adress. Innan dess skall vi också hinna med ett årsmöte, ett bryggeribesök, en pubrunda, en öltipspromenad, flera provningar på Limhamn Folkets hus och fredagsträffar på de fantastiska krogarna i Malmö. Vi ses - högt skum!

/Jonas Carlsson Stroh (som är mycket nöjd med att stafettpinnen skickats vidare till ett härligt svart öl)

PS.
Om du har synpunkter eller frågor kring årets festival lyssnar jag gärna, detsamma gäller givetvis hela styrelsen. Kontakta mig gärna på Facebook, epost till jc@stroh.se, telefon 070-355 69 63 eller bara nästa gång vi ses på krogen. Vill du läsa mer om festivalen, håll utkik efter artiklar i Sällskapet Maltes tidning "Humlebladet" samt SHBF:s "Hembryggaren".