Umeå - platsen för starka välbryggda öl - förtid?
Som Tor sägar är Umedalen (orten jag bor) platsen för starka, men välbryggda öl, men nu ska det ändras lite på det (sägar jag 3 dagar förre bryggning av Abbey Ale med planerat OG 1095!!) tycker jag. Efter sommarlovet har jag bestämd mig att fortsätta brygga flera olika öltyper, men med ett genomgående tema vid flera av de. 3 av dessa jag tänkar jag ska brygga och vissa av de tillsammans med Tor är deciderat lågalkohol-öl, och 2 av de har mjukt sagt måttlig alkohol. Bitter med OG 1040 eller Gose som inte ska ha mer än 1044 OG. Annars ska jag själv brygga följande efter sommaren:
Bitter (OG 1040)
Amber Ale
Mild Ale
Scottish 60'
Lys Hvidtøl (Hvidtøl är Dansk svagdricka -vi har två sorter - den mörka som alla kännar som är exakt likedan som den svenska, samt den ljusa Pilsnerliknande)
Münchener Dunkel
Altbier
Abbey Ale Nöel (julkryddat abbey ale)
Imperial Stout
Visst finns det normalt starka samt riktigt starka, men se - 3 av dessa är riktigt lågalkohol samt bitteren med planerat OG 1040 är ju inte heller precis en alkoholbomb. Det jag har föreslaget Tor vi ska brygga tillsammans är:
Ljungale
Älgörtale med lite högre OG aning mindre älgört och den sorts jäst som ni alla älskar här på forummet - fångat från antigen min bakgård eller omkring där Tor bor
Kryddat Majbock (Pors och Ronnbär)
Gose
Dortmunder Export
Skibsøl (till de som inte vet vad det är, då är det en dansk torvrökt låg-alkohol öl som gör Schlenkerla till en nybörjar Rauchbier)
Märzen/Oktoberfest
Bovete-Bock
Scotsch Ale/Wee Heavy
Samlat set blir det 4 lågalkohol-öl + Bitter & Gose som också har relativt låg OG. Tycker det är spännande med öl som man kan dricka utan hämningar, men att få de gjord så att de smakar bra, som det är blivit diskuterat tidigare. Hög mäskningstemperatur, dekoktion och lite högre FG skulle gärna hjälpa på det, samt vid vissa se till att humlen verkligen märks (Lys Hvidtøl t.ex).
Man kan säga det är konstigt med långtidsplanering, men då har man recepterna klara som man kan små-justera och pussla om, så det blir så gott som perfekta:-)
ALBA GU BRATH