Umeå - platsen för starka välbryggda öl - förtid?

Som Tor sägar är Umedalen (orten jag bor) platsen för starka, men välbryggda öl, men nu ska det ändras lite på det (sägar jag 3 dagar förre bryggning av Abbey Ale med planerat OG 1095!!) tycker jag. Efter sommarlovet har jag bestämd mig att fortsätta brygga flera olika öltyper, men med ett genomgående tema vid flera av de. 3 av dessa jag tänkar jag ska brygga och vissa av de tillsammans med Tor är deciderat lågalkohol-öl, och 2 av de har mjukt sagt måttlig alkohol. Bitter med OG 1040 eller Gose som inte ska ha mer än 1044 OG. Annars ska jag själv brygga följande efter sommaren:

Bitter (OG 1040)
Amber Ale
Mild Ale
Scottish 60'
Lys Hvidtøl (Hvidtøl är Dansk svagdricka -vi har två sorter - den mörka som alla kännar som är exakt likedan som den svenska, samt den ljusa Pilsnerliknande)
Münchener Dunkel
Altbier
Abbey Ale Nöel (julkryddat abbey ale)
Imperial Stout

Visst finns det normalt starka samt riktigt starka, men se - 3 av dessa är riktigt lågalkohol samt bitteren med planerat OG 1040 är ju inte heller precis en alkoholbomb. Det jag har föreslaget Tor vi ska brygga tillsammans är:

Ljungale
Älgörtale med lite högre OG aning mindre älgört och den sorts jäst som ni alla älskar här på forummet - fångat från antigen min bakgård eller omkring där Tor bor
Kryddat Majbock (Pors och Ronnbär)
Gose
Dortmunder Export
Skibsøl (till de som inte vet vad det är, då är det en dansk torvrökt låg-alkohol öl som gör Schlenkerla till en nybörjar Rauchbier)
Märzen/Oktoberfest
Bovete-Bock
Scotsch Ale/Wee Heavy

Samlat set blir det 4 lågalkohol-öl + Bitter & Gose som också har relativt låg OG. Tycker det är spännande med öl som man kan dricka utan hämningar, men att få de gjord så att de smakar bra, som det är blivit diskuterat tidigare. Hög mäskningstemperatur, dekoktion och lite högre FG skulle gärna hjälpa på det, samt vid vissa se till att humlen verkligen märks (Lys Hvidtøl t.ex).

Man kan säga det är konstigt med långtidsplanering, men då har man recepterna klara som man kan små-justera och pussla om, så det blir så gott som perfekta:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Umeå - platsen för starka välbryggda öl - förtid?

Låter intressant. Jag är ju precis i början i min bryggkarriär och har brygt ganska starka öl hitills. Mest för att det är så roligt att man kan spara dom och att dom fortsätter leva ett spännande liv i flera år.

Men visst kan det vara shjyst med lite mindre alkohol i ett öl som man kan dricka som sällskapsöl. Måste våga mig ner jag också så småningen, men det är lite mer konst känns det som, att brygga öl med lite alkohol alltså.

Jag har bestämd mig att kasta mig ut i det redan lördag nästa vecka med en Lys Hvidtöl (ljus svagdricka alltså) - kan inte vänta. Tänkar med 75% Pilsnermalt, 15% Melanoidinmalt och 10% Caramunich har jag i tankarna. Detta borde bidra med smak, samt att jag inte vattenbehandlar förutom lakvattnet och mäskar vid 70 grader + dobbelt dekoktion. Jag återkommer med resultatet:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Nu när våren kommer (snart hoppas jag) så börjar det bli dags att tänka på sommaröl.
De ska vara lätta och friska och relativt svaga så man kan dricka ett par utan att somna smile
"Gräsklipparöl" är aldrig fel som törstsläckare.
Jag brukar alltid göra en veteöl till sommaren.
Det kanske blir en lättdrucken "majs-lager" också.

Ja, veteöl måste man ha till sommaren. Och sedan funderar jag på om inte en flandersk röd (á la Rodenbach) skulle sitta fint till lite senare om sommarkvällarna. Frågan är om den hinner mogna klart till sommaren om man brygger nu.

/Per

Think globally. Drink locally.