Alternativ till london ale III 1318

Hej!

Älskar london ale III men ibland ger den lite för dålig utjäsning, särskilt vid lite högre vörtsyrka. Det blir lite problematiskt när jag vill brygga öl över 1055 och som ska ner till 1012 men jag älskar den sköna fruktigheten som jästen ger (till porter som jag gärna dessutom vill bulla upp med lite restsötma är den fantastisk!). Är det någon som har ett stabilt tips på en jäst som ger liknande esterprofil men som tuggar ner vörten lite mer än just London III? Vanliga London ale?
Ett plus är om jästen är lätt att topskörda. London ale III är fenomenal i det avseendet.
Mvh
Love

Sv: Alternativ till london ale III 1318

Hej!
Ringrostig efter att inte ha bryggt sedan i våras kan jag ändå reflektera så här:
Sänker man mäsk-tempen så får man mera av förjäsningsbara sockerarter,
och då kan du kanske använda din favvo-jäst samtidigt som du kanske kan nå ditt
planerade låga FG.
Eller tänker jag alldeles galet nu?
Sen talar du samtidigt om Porterns rest-sötma och då blir det väl till att höja mäsk-tempen då isåfall.
Mvh "Comeback"  Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

För 3 batcher sedan bryggde jag en IPA-liknande sak på 1064 i OG. Mäskade då i 67 grader och nådde till 1016 i FG vilket jag var rätt nöjd med. För 5 dagar sedan bryggde jag samma öl men mäskade lite lägre, 65 grader, OG 1066. Den har parkerat sig på 1020 i 3 dagar nu. Den första fick uppodlad jäst den andra fick rejäla slevar topskördad jäst från en pale ale som var 3 dagar gammal och den satte fart inom 4 timmar. Den första jäste iofs i 22 grader den senaste mer kontrollerat i 20 (mätt på hinken med prob) eftersom den första hade en mycket diskret ton av ethylacetat som jag ville bli av med. Nu ska jag kröjsa den ikväll för att som om jag får igång den ingen men trots att jag älskar den jästen får den inte bete sig såhär lynnigt. Den har jäst ut bra till ca 1012-14 på mindre starka öl och jag kan inte förstå varför den stannade nu om det inte är så att jästempen blev lite väl låg men 20 grader aktiv jäsning tycker jag den borde klara. Nu är det 19,5 i jäsrummet...

Skulle gärna prova en annan jäst men vill ha en liknande karaktär.

Enligt uppgift så har den en förjäsbarhet: 71-75%
Dina siffror visar 75% för den första och c:a 70% för den andra
Så du ligger (nästan) inom angivet spann.

Den lägre utjäsningen på din andra bryggd kan ha lite olika förklaringar.
- För mycket jäst!, faktiskt så har jag och andra konstaterat att om man tar för mycket jäst så får man ibland ett snabbt förlopp precis som du anger. Den kommer igång snabbt men stannar av för tidigt. Anledningen till det är väl inte helt klarlagd, men fenomenet finns.

- Lite sämre syresättning på din andra öl. Kanske inte stämmer men värt att kolla upp.

- Termometerfel, om den visar till exempel 2-3 grader för högt så kanske du hade för låg försockringstemp vid andra omgången.

- Flockning, jästen slänger sig på botten och "somnar" in. Med lite försiktig omrörning så kan den komma igång igen.
Du skulle kunna tappa om ölet också och se till att få med jäst som lagt sig på botten. Kan hjälpa till att få igång jäsningen igen.

Vanlig London Ale har bättre förjäsningsgrad men inte riktigt samma profil som III.
Kanske får du kompromissa mellan förjäsningsgrad och karaktär.
Eller hålla ner OG till under 1064.

Andra knep är att öka på mäskningstiden, laborera med flera olika temperatursteg.
Inmäskning vid c:a 40 kan hjälpa till.
Dubbla försockringsraster, en under 65 och en över 65, till exempel 62 och 72 för att ge alfaamylaset en bättre arbetstemperatur.
Mera syresättning.

Jag känner igen mig på hur frustrerande det kan vara att inte få en ordentlig utjäsning. Men kämpa på.

5 Senast ändrad av brandemannen (2012-09-04 07:38:52)

Har du några andra tips på alternativ jäst k? Tack för dina synpunkter!

Jag måste hålla med dom andra, hade samma problem med min husjäst wlp005. Men nu så har jag lärt mig hantera den i olika situationer och den gör som jag vill. Skulle jag däremot gjort ett barleywine skulle jag bytt till supergravity jästen eller nått. Medveten om att jag inte kommer få samma karaktär.

nils-alf skrev:

Jag måste hålla med dom andra, hade samma problem med min husjäst wlp005. Men nu så har jag lärt mig hantera den i olika situationer och den gör som jag vill. Skulle jag däremot gjort ett barleywine skulle jag bytt till supergravity jästen eller nått. Medveten om att jag inte kommer få samma karaktär.

Eller varför inte köra båda jästsorterna, börja med husjästen, sen pitchar du i super High gravity-jästen när jäsningen börjar avta... Ett tips är att knycka några liter av vörten till förkultur för superjästen. Och sen pitchar du som sagt i hela rasket när jäsningen med husjästen börjar lugna sig..

Jo att använda två jäster är ett alternativ. Eller helt enkelt hålla sig i lite lägre vörtstyrka när man ska använda den.
Men Nils-alf, du är ju van bitterbryggare, kanske ni andra också, har ni andra förslag på jäster som har lite liknande profil men högre utjäsning?
Mvh
love

Om sanningen ska fram så har jag inte testat den. Har bara prövat ett fåtal från wyeast, brukar köra på Whitelabs. Kanske skulle börja plöja igenom deras sortiment också. Men jag är ju nöjd med wlp005. wink

Då är det dax!

Varför inte hälla i en påse hydrerad us05 när jäsningen börjar stanna av och låt den jobba ned de sista pinnarna? Billigt och kanske bra.

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Enda problemet är att jag inte gillar us05 men kanske skulle den inte ge så mycket smakavtryck i en sån liten jäsning. Nej jag håller mig till 1318 till lite lägre vörtstyrkor och får prova någon annan vid lite högre vörtstyrkot. Om jag nu inte kan fippla med den så att jag kommer på hur man ska göra. Den ger så jäkla mycket slurry att jag han för 5 nya satser bara på den här jäsningen så jag har att experimentera med.  Kanske wlp005 är något att testa, eller vanliga london ale.  Tack för synpunkterna!

Bedford brittish Ale använde jag en del förra året å var nöjd med den. Den jäste ut bra men gav ändå lite "engelsk" smak. Vet som sagt inte om den är i närheten av det du vill ha men, men. Det är en platina jäst men jag har sett att det finns nått rör kvar.

White Labs WLP023 Burton Ale skulle kunna vara ett alternativ. Jag jäste 1070 till 1014 med den jästen. Tänkt som IPA men det blev mer jästkaraktär än vad jag hade förväntat.