Enligt uppgift så har den en förjäsbarhet: 71-75%
Dina siffror visar 75% för den första och c:a 70% för den andra
Så du ligger (nästan) inom angivet spann.
Den lägre utjäsningen på din andra bryggd kan ha lite olika förklaringar.
- För mycket jäst!, faktiskt så har jag och andra konstaterat att om man tar för mycket jäst så får man ibland ett snabbt förlopp precis som du anger. Den kommer igång snabbt men stannar av för tidigt. Anledningen till det är väl inte helt klarlagd, men fenomenet finns.
- Lite sämre syresättning på din andra öl. Kanske inte stämmer men värt att kolla upp.
- Termometerfel, om den visar till exempel 2-3 grader för högt så kanske du hade för låg försockringstemp vid andra omgången.
- Flockning, jästen slänger sig på botten och "somnar" in. Med lite försiktig omrörning så kan den komma igång igen.
Du skulle kunna tappa om ölet också och se till att få med jäst som lagt sig på botten. Kan hjälpa till att få igång jäsningen igen.
Vanlig London Ale har bättre förjäsningsgrad men inte riktigt samma profil som III.
Kanske får du kompromissa mellan förjäsningsgrad och karaktär.
Eller hålla ner OG till under 1064.
Andra knep är att öka på mäskningstiden, laborera med flera olika temperatursteg.
Inmäskning vid c:a 40 kan hjälpa till.
Dubbla försockringsraster, en under 65 och en över 65, till exempel 62 och 72 för att ge alfaamylaset en bättre arbetstemperatur.
Mera syresättning.
Jag känner igen mig på hur frustrerande det kan vara att inte få en ordentlig utjäsning. Men kämpa på.