Sv: Primning med Dextropur

Kall vätska binder/löser mer kolsya än varm.
Precis som Flasktömmaren berättade, hade ölen varit kyld så hade inte olyckan varit ett faktum wink

En nackdel med glukos är att det kan skilja upp till 10-15% i erfodrad vikt jämfört med strösocker.
Glukossocker binder ex. fukt från omgivningen vilket gör att den pga. ökad mängd bundet vatten väger mer.
Hur stor differensen är beror på sockrets ålder, hur det förvarats och omgivningens luftfuktighet.

Strösocker lider inte av detta fenomen och ger därför ett mer konsekvent resultat, eftersom man slipper "höfta" och kan göra mer exakta
uppvägningar. (Då menar jag inte att det inte går att väga upp exakt 140g glukos)

Att använda honung och glukos vid bakning är där emot en god ide eftersom det gör att brödet håller sig fuktigt och känns färskt längre.
Detta pga. att det "drar" till sig fukt.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Livar upp en gammal tråd istället för att skapa en ny.
Ska inom kort prima min allra första bryggning och tänker använda mig av Dextropur då det finns hemma, vilken mängd bör man lägga sig på per liter?

Varför inte göra som trådens sanna ljushuvuden tycker och använda vanligt strö? Billligt och tillförlitligt. Du får inte ett bättre resutat med dextblablabla.

29 Senast ändrad av Kiwi (2012-09-02 13:38:58)

Måste nog vara ett av få hushåll som inte har socker hemma utan kör suketter när det väl ska drickas te och har dextropur hemma wink

Var ligger affären? Långt borta? Tycker denna tråden tömmer detta ämne så det inte finns mer att tilägga. Vill man däremot eftersöta sin öl, prima för kolsyra, tillägga smaker i form av humle, bär eller cement, så upp till var och en.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Tråden har hållt på ett tag men jag tänkte ändå lägga några ord i den: Jag har primat i flera år med dextropur och upplever ingen jättestor skillnad vid primning.. Dock när man börjar justera med hjälp av socker anser jag att strösocker inte riktigt ger det resultat smakmässigt jag vill åt.. Jag använder därför inte strösocker.. Välj av 2 anledningar: Enklast eller placeboeffekt. Det blir varken bättre eller sämre i så små doser.

Brygger på förtroenden.

32 Senast ändrad av Björn Petersson (2012-09-18 15:04:17)

Trådväckaren frågade hur mycket Dextropur (dextros, glukos, druvsocker, bryggsocker)  han/hon behövde till en liter.

Först: Av "kemiska" skäl går det åt c:a 15% mer druvsocker än strösocker (sackaros). Druvsocker är en enkel sockerart och strösöcker en sammansatt (av druvsocker och fruktsocker -en annan enkel sockerart). En annan välbekant sammansatt sockerart är maltos.

Druvsocker smakar mindre sött än strösocker och fruktsocker mera sött än strösocker.

Det finns en uppfattning att druvsocker jäser lättare än strösocker och det kan nog stämma men det brukar inte ha någon större praktisk betydelse vid valet mellan dessa i bryggsammanhang. Det finns dock en uppfattning - främst bland en del amerikanska hembryggare - att primning med strösocker skulle kunna ge en viss "cider"-ton kanske dock endast märkbar i lätt humlade lageröl.

Sedan:

Hur mycket socker som behövs styrs också hur mycket kolsyra man vill ha till öltypen ifråga - det varierar ju.

Följande exempel (gram/liter) bygger på strösocker varför man får justera uppåt för druvsocker. Det bygger också på hur mycket kolsyra som redan finns i det färdigjästa men ej trycksatta ölet vid c:a 20 Celsius

Brittisk ale              2,2-4,4
Porter,stout           3,2-5,6
Belgiska ale                 4-6
Europeiska lager      5,2-7,2
Am.ales och lager    5,2-7,2
Lambic                     6-7,6
Fruktlambic            8,4-14,4
Tysk veteöl           9,6-14,4