Glögg

Hej!

Är det någon som sitter inne med någon glöggbryggarkunskap? Jag gjorde förra vintern "Dunderglögg" men använde vanlig kronjäst (!). Jag är visserligen ganska nöjd med resultatet men jag undrar om någon har koll på en bättre jäst för glögg? Någon som testat?

Sv: Glögg

Jag har använt Lalvin K1-1116 med gott resultat. Enkel och lättanvänd jäst. Rekommenderas!

http://www.bazingabrewery.se

Hm okej, kanske blir till att testa det då smile gör du en starter eller kör du i jästen direkt?

Jag rehydrerade jästen bara, behövs ingen förkultur när det gäller torrjäst ju smile

5 Senast ändrad av morberg (2012-10-17 13:48:59)

Bluesbryggaren skrev:

Är det någon som sitter inne med någon glöggbryggarkunskap? Jag gjorde förra vintern "Dunderglögg" men använde vanlig kronjäst (!). Jag är visserligen ganska nöjd med resultatet men jag undrar om någon har koll på en bättre jäst för glögg? Någon som testat?

Kan tyvärr inte hjälpa dig, men har däremot en fråga själv. Satte en sats dunderglögg för ~10 dagar sedan som jag smakade häromdagen. Jäsningen verkar ha avstannat, men glöggen är rätt ordentligt söt. Vet du om den kommer att jäsa ut mer?

Om inte, kan man tillsätta ny jäst? Jag har en påse US-05 liggande, man kanske kan använda den? Eller är det bara mer tid som behövs?

För er som undrar finns receptet på http://www.gp.se/matdryck/dryck/1.22036 … nderglogg-

Jag skippade potatisen.

Vad hade jästen för alkoholtolerans? Jag är ingen glöggexpert men har för mig att det kan bli ganska starkt. När min "kompanjon" tappade sin glögg var den fortfarande ganska söt. En anledning till det tror jag är att sötman från russinen kommer successivt och ger glöggen ett S.G som mycket möjligt skulle kunna vara högre än O.G. Därför blir det väl också svårt att räkna ut alkoholhalten kanske.

/David

www.youtube.com/fjordsbrewery

Jag gjorde min "dunderglögg" i vintras, tycker den blir bättre av att lagras. Jag är ingen storkonsument av glögg så förra brygden gjordes 2009, har en flaska kvar som snart skall provsmakas och jämföras med årets bryggning.

Har gjort dundelglögg på starkvinsjäst från Coop. Lalvin K1-1116 som murmot nämner är säkert bättre än Coops och är lika billig,

Jag tror inte det spelar speciellt stor roll vilken jäst man använder så länge den har hög alkoholtolerans samt är till för bryggning.
De smaker som jästen producerar försvinner i den stora mängd kryddor som används.

Hade problem med att få igång jäsningen för ett par år sedan och efter detta använder jag alltid 3 påsar jäst (20 liter), kostnaden är ändå minimal.

Glöggen tjänar mycket på att lagras efter 2 år når den sin topp enligt mig.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Fjord's Brewery skrev:

Vad hade jästen för alkoholtolerans?

Jag körde på vanlig bakjäst, precis enligt receptet. Tror att den tål runt 13%, kan det stämma?

morberg skrev:
Fjord's Brewery skrev:

Vad hade jästen för alkoholtolerans?

Jag körde på vanlig bakjäst, precis enligt receptet. Tror att den tål runt 13%, kan det stämma?

Hur läst allt mellan 6-13% men har inte sett någon källa till dess påståenden.

11

Fråga angående Vinjäst, tänke köra på K1-1116 som pratas om i denna tråd, räcker ett paket på 5g till 10 L dunderglögg?

KB skrev:

Fråga angående Vinjäst, tänke köra på K1-1116 som pratas om i denna tråd, räcker ett paket på 5g till 10 L dunderglögg?

Det räckte för mig, men Torstensson ovan förespråkade ju 3 påsar.

Det kan säkert räcka med en påse till 10L, jag brukar köra 3 påsar av sämre Coop-jäst till 20L.

morberg skrev:
Bluesbryggaren skrev:

Kan tyvärr inte hjälpa dig, men har däremot en fråga själv. Satte en sats dunderglögg för ~10 dagar sedan som jag smakade häromdagen. Jäsningen verkar ha avstannat, men glöggen är rätt ordentligt söt. Vet du om den kommer att jäsa ut mer?

Om inte, kan man tillsätta ny jäst? Jag har en påse US-05 liggande, man kanske kan använda den? Eller är det bara mer tid som behövs?

För er som undrar finns receptet på http://www.gp.se/matdryck/dryck/1.22036 … nderglogg-

Jag skippade potatisen.

Låt glöggen stå i minst 3 veckor, helst 6 veckor innan du buteljerar och provsmakar (som det står i receptet). Du kommer märka skillnad på smaken om ett par veckor.
Potatisen brukar jag med skippa.
Låt hinken stå i lugn och ro ett par veckor till

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Brandis skrev:
morberg skrev:
Bluesbryggaren skrev:

Jag skippade potatisen.

Låt glöggen stå i minst 3 veckor, helst 6 veckor innan du buteljerar och provsmakar (som det står i receptet). Du kommer märka skillnad på smaken om ett par veckor.
Potatisen brukar jag med skippa.
Låt hinken stå i lugn och ro ett par veckor till

Potatisen ska man tydligen frysa i några dygn så att stärkelsen "sprängs" och som då omvandlas till sockerarter. Jag vet vart jag har läst det men det låter troligare än att slänga i råa potatisskivor.

http://bearbrewery.com

mauno skrev:

Potatisen ska man tydligen frysa i några dygn så att stärkelsen "sprängs" och som då omvandlas till sockerarter. Jag vet vart jag har läst det men det låter troligare än att slänga i råa potatisskivor.

Just den anledning till att jag skippar potatisen, jag brukar glömma frysa in dom i tid wink

Provar det här receptet, hoppar över potatis men kör med vanlig bakjäst, tar den för söta degar wink Ni jäser väl i vanlig jäshink med jäsrör?

Närkingen skrev:

Provar det här receptet, hoppar över potatis men kör med vanlig bakjäst, tar den för söta degar wink Ni jäser väl i vanlig jäshink med jäsrör?

Årets första som tappas upp till helgen så har jag kört med bakjäst för söta degar och ja, i vanlig jäshink också smile
Luktade jäkligt gott från hinken första veckan

Närkingen skrev:

Tappade upp och provsmakade min som jäst på jäst för söta degar i måndags. Vansinnigt gott blev det.
Det finns sötma, kryddorna nyanseras bra, ja... jag är nöjd.

Luktar sött och fint efter 10 dagar. Russinen flyter på ytan, kommer de att sjunka till botten, eller måste man sila av vid buteljering?

Jag skulle definitivt rekommendera att du silar innan buteljering.

Även jag brukar skippa potatisen, har testat att frysa den innan användning men märkte ingen skillnad på den batchen.
Kan även tipsa om att lagra glöggen ett år eller två, blir markant bättre.

Har börjat njuta Dunderglöggen nu, efter ca en månads jäsning/lagring. Jättefin sötma och fin kryddning. Blir nog inte så långlivad är jag rädd, men man kanske skulle stoppa undan en flaska för långlagring.

Ett år på flaska... Dunderglögg -> Kanonglögg.

Stefan

Instämmer. Jag gör min dunderglögg nu och lagrar den ett år. Som blossa brukar jag köra ett tema. Mest lyckat av de fem år jag gjort glögg är att blanda i kakao. Glöggen blir en utmärkt "gå bort" present. Jag har köpt Ikea flaska för 19kr som blir pricken över i:et.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30213552/

Har aldrig gjort glögg mer än på jobbet då vi värmer kryddor och vin, sen när det svalnat kör vi i starksprit.
Men när jag var 17 eller så drack jag och en polare oss fulla på en sats glögg farmor gjort för 20år sen, det var god smile