Kallmäskning och Beersmith

Sitter och försöker att lära mig Beersmith, vilket går ganska bra. Dock ha jag ett problem, hur gör man när man tänker kallmäska de mörka maltsorterna och ändå få programmet att räkna rätt.

Framförallt är jag ute efter rätt OG, FG och viktigast, färgen då jag vill ha den efter en precis färg jag tänker mig.

Vad heter kallmäska på engelska om jag ska försöka söka på internets, Cooldsteeping är det rätt?

Sv: Kallmäskning och Beersmith

Cold steep är rätt ja!
Återkom gärna ifall du finner svaret på din fråga smile

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

3 Senast ändrad av scaryeyes (2012-08-27 02:02:59)

Jag brukar ta med svartmalten som vanligt  för att kolla färgen och sen ta bort den för att se hur det hamnar i OG. Den kallmäskade malten ger närmast inget förutom smak och färg. Men har själv funderat på att samtala lite med Brad Smith om just detta. Skulle va bra att kunna spara receptet precis som det det ska vara.

Men en nnan tanke... Om man har både svartmalt och chokladmalt, ex carafa i och lll, ska man då kallmäska båda? Eller tappar chokladmalten sin chokladkaraktär då? Jag vet att chokladmalt heter så pga färgen och inte smaken, men tappar den för mycket av karaktären så det inte är lönt? Speciellt dom mörka mexikanska ölen har inga som helst rostade toner, men ändå känner man av den mörka malten. Som Ken uttrycker det: Smooth.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Chokladmalt går utmärkt att kallmäska.

Tack för kommentarer, verkar inte finnas något sätt att gör i beersmith just nu men det kanske kommer. Hittade denna artikel skriven av Brad han själv, så han verkar medveten om problemet iaf, får se vad tiden utvisar.

Men scaryeyes, enligt denna diskussion ska man ju ha dubbla mängde mörka maltsorter för samma resultat http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=4900 hur är din erfarenhet, om du tar med mörka maltsorter i beersmith och räknar ut färgen där, stämmer den med samma mängd när du kallmäskar då?

Kanske lite off-topic, men det vore väl en fördel att krossa kornen som kan kallmäskar extra fint för att öka verkningsgraden och lösa ut så mycket karamelliserat socker som möjligt?

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Skulle gärna ha svar om någon har, hur det blir med färgen av malten när man kallmäskar och inte kallmäskar, blir det samma eller hur mycket ska jag kompensera?

Tycker ska lägga på 10-15%max. Risken är sen att lite av den rostade smaken börjar komma igenom. Har bara bryggt väldigt mörka med kallmäskning och då är det svårt att se skillnaden. Jag har inte sett mycket skillnad. Men visst det är nog bra med finkrossat

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house