1 Senast ändrad av bjolu340 (2012-08-24 18:18:19)

Saison-cider!?

Brukar vanligen inte vara speciellt noggrann med jäst till cider / vin men tänkte att det kunde vara spännande att använda Saison-jästen som blev över från förrförra bryggningen. Någon som provat med dylik "ickeren" jäst? Sommaräpplena har börjat ramla ned så det är ciderdags!

Sv: Saison-cider!?

Nej, men jag har tänkt tanken "Fan vad gott det skulle bli om man jäste sin äppelmust med saisonjäst. Nu har jag inte fått så mycket äpplen så att jag har kunnat prova. Men jag vill gärna veta hur ditt eventuella experiment går

Va smakar saison?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

En ganska ren, lite pepprig belgisk ale skulle jag väl kalla det. Ingen restsötma (jäser neråt 1.004 eller så) Du får ta Pontiacen norrut så får du prova min senaste batch..!

Undrar om inte jästen blivit lite slö i kylskåpet - fuskade med förkulturerandet och bara hällde i den men det har faktiskt inte börjat bubbla än. Saison-cidern alltså.

Tappat och klart. Skulle gissa att den här cidern vill stå och götta till sig i jordkällaren i några månader. FG=1.000, ger ABV=~6%. Trevligt.

Kolsyrade den med - kunde inte riktigt bestämma mig för vilket men nu kan jag ju kalla den äppelchampagne (!)