- "Jag har själv av en konstig slump fått fram en jäst jag inte vet var den kommer ifrån som producerar en bananarom som otippat nog var väldigt ren oc h fräsch, dvs inte äcklig med fultoner i på något sätt. Har haft den i frysen en längre tid nu - så jag vet inte hur den mår, dock har jag inte haft tid att testat den ordentligt."
Ja, jag minns du berättade det:-)
- "Det var inte menat att klaga på dina metoder, tvärtom så är det spännnade! Och nog går det säkert att via uppodlingar och kontroller som du säger försäkra sig om stabiliteten i den fångade kulturen."
Fredrik, jag vet att det inte var menat att klaga. Du brukar vara trevlig mot andra, och mestadels av det jag skrev var på skoj. Men jovisst - genom att jag låtar det utjäsa faktiskt hela två kultura, får jag man en bra idé om hur det kommer att bli, om det är bra, förjäsbarheten osv. Det roliga var att den jästen jag fick till ölen ändrades - först en behaglig söt apelsin, sedan var det weissbier-jäst med tydigare estrar än den vi köpar, och det slutades med att det blev den första som vann. Jag odlade upp jäst åt Tor och Joel, och Tor har redan bryggar med den jästen en jättegod kryddad ale som påsköl, var jästen känns tydigt, och det är den med en söt apelsinliknande smak som dominera, så den måste ha "vunnit" Joel har - vad jag vet av - inte användt jästen än. Efter sommarlovet ska jag förutom att plucka ljung och göra en ljungale, som inte blir alldeles för utjäst som den sista jag gjorde, odla upp en kultur. Men hurvida det är mina metoder är en fråga....jag har bara jäsat en enkelt öl på det sättet och ett vin. Annars är jag lika mycket mr. wyast som ni andra:-) Ska göra en Kölsch nästa gången jag bryggar - äntligen fick jag mig tagit samman och inte hitta på en annan ölsort istället.
Jag har till och med inte experimenterad så mycket nyligen. Jag bryggade en bock nyårsafton - följde mitt recept fullständigt, och ingen konstiga ingridienser heller. Samma med en Veteale som just är ställd till lagring. Yul Porteren (som fick OG 1095 och FG 1020) blev visst kryddat, men ingen konstiga kryddor, och igen blev receptet följd, och jag gjorde det igen sist jag bryggade - en Weizenbock - ingen experimenter. Jag måste ha blivit gammal (31) eller något...........:-) Jag måste snart få ändrat på det faktum att det är länge sedan jag har experimenterat!!!!!!!
- "Men det är ju onekligen lite krångligare. Skulle din jäststam förändras eller dö med tiden så blir det ju kanske svårt att få tag i den igen?"
Då gör man bara en ny kultur. Det är det som är roligt med spontan/vildjäst grejen är att man vet inte man får. I praktiken ska man inte göra någon recept för man vet vilken kultur man har fångat.
- "Jodå jag ser framför mig en dansk hårdrockare som smyger omkring i Umeå och placerar ut små mystiska burkar med vört, som sedan vittjas ;-)"
Kastrullar menar du:-) Hård rock är toppen:-) Meeeen - jag lyssnar också annan musik - faktiskt älskar jag även Ravels Bolero och vem skulle tro det?!!!!!!:-)
- "Jag har varit i Umeå en gång, för ett år sedan, men det var vintertid så jag kunde inte känna någon jäst arom i stadsluften ;-)"
Ha - luften är sp torr häruppe att doftarna inte känns. Annars brukar grannarna klaga på lukten omkring lägenheten!!!!!hahahahahahahahahaha:-)
/Jan
Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.
ALBA GU BRATH