26 Senast ändrad av jan_johansen (2006-02-23 20:01:36)

Sv: Cider

Fredrik skrev:

Det behöver ju rent teoretiskt inte vara något "fel" på vild jäst, problemet är väl snarare det med reproducerbarhet och spridning och man vet väl aldrig vilka smaker man får? Dessutom så är ju chansen att man ska få en genetiskt "ren" stam ganska så liten, och man kanske får en bladning av olika jäster och kanske även en och annan bakterie, vilket också torde öka osäkerheten i och med att en sådan kulture snabbt kan ändra sig genom att olika stammar dominerar allteftersom näring tillförs.

Men kanske är det en del av charmen. Jag tycker Jan's tokiga jäsningar låter ganska spännande smile

/Fredrik

Grejem är ju fortfarande att jag gör en förkultur som jag ställar ut, och låtar den jäsa på - både den första men gör även en ny förkultur var jag tillsättar den "uppfångade" jästen, och VET därför vilken jäst jag tillsättar ölet, så jag risikera ingenting. Varför ber du inte Tor om en flask av hans påsköl - den är gjord på den jäst jag fick - smaka på det och låt dig väl njuta, för den är grymt god? Jag har tyvärr inte mer av den spontanjäste, men nästa gång jag bryggar en spontanjäst tidigt på hösten - maila mig din adress och jag skickar en flask åt dig. Deal mr. Yeast?:-)

Tor - tak fordi du stiller op.

Joel - läsar du detta här, träda fram och tycka till!

Det spelar ju ändå ingen roll om oss galna från nord spontanjäsar - vi bryggar ju ändå det bästa ölet i Sverige!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:-) Umeå och Skellefteå - Sveriges Ölbryggarcentrum!!!:-) hehehehehehehehehehehehehe

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

urgusinka skrev:

men så är det heller inget fel på wyeasts jäst.

Det är inget fel på den så tillvida att den inte är infekterad eller defekt. Men självfallet är det fel att varenda hembryggare världen över använder samma fåtal stackars jäststammar till sina öl. Maken till trist likriktning och "dålig" globalisering.

Nä, fram för mer lokal särart. Våga vägra WYeast.

(fast jag använder deras jäst också. i smyg och bara ibland.)

Think globally. Drink locally.

Vad är det för "fel" på att använda bra jäst?
Obegripligt resonemang tycker jag.

Reinheitsgebot har inget att göra med om man vildjäser eller inte.
Angående vildjäsning så har jag kanske blandat ihop det med spontanjäsning.
Dvs att ge fanken i att tillsätta någon jäst utan bara brygga och låta vilket snusk som helst jäsa brygden.

Det är en helt annan sak att odla fram en egen jäststam som ger ett bra öl.
Men det väl knappast inte kallas vild/spontanjäsning?

Själv har jag funderat på att ta jästen som finns på mina plommon.
Varje höst täcks de med tjocka lager av jäst.
Men då ska jag först testa och odla upp en mindre mängd som jag analyserar.

Det där med att man spontanjäst i tusentals år är nog inte helt korrekt.
De som lyckades brygga bra öl var de som insåg att den där geggan på botten av tunnan var bra att spara och använda till nästa bryggd då ölet blev gott.

Bland annat så använde man inom bondesamhället en riskvistar som man rörde om i bottensatsen och lät sedan hänga på tork (torrjäst!).

Nästa gång man byggde så vispade man om i bryggden och tillsatte jästen samtidigt som man syresatte vörten. Detta förfarande finns beskrivet från hundratals och kanske till och med tusentals år.

Så länge som människan brukat jorden så har man hela tiden försökt förbättra och förädla både säd, djur, mat och dryck. Människan har alltid haft en drivkraft till att få det bättre än förr.

29 Senast ändrad av urgusinka (2006-02-24 09:25:29)

hej kenneth (och alla andra)!

jamen precis: det är ju inget fel i att använda bra jäst. det är precis det jag menar. jag tar varje tillfälle att slå till reinheitsgebot (som ju faktiskt hör till fablernas värld), även om det blir litet krystat. vad får man göra öl på? jo, vatten, malt, humle och jäst. INTE bakterier! hahaha!

det är så kul när alla talar samma språk! alla älskar vi bra jäst. det är bra.

det är väl självklart man förr tog till vara jästen från bra bryggningar. men ursprungligen kom inte jästcellerna från nåt labb i USA. det är det jag vill poängtera.

när jag återupptar bryggningen i mars ska jag experimentera friskt med "vild" jäst. det blir kul. har också tänkt på att ta till vara jästen från plommon. pappa har ett plommonträd, vars frukt och jäst han använt till vin i många år. godare viner från man leta efter. tyvärr håller han inte på längre, så då får väl jag ta över. brukar du göra vin, kenneth?

tor

Död åt Reinheitsgebot!

30

Det används juh fortfarande väldigt många gammla recept till surdegs bröd som inte kräver tillsatt jäst. Man blandar bara mjöl och vatten till en lös sörja och låter stå framme (gärna vid ett fönster) i tre dagar. De "lokala" jästcellerna som dammar runt i den lilla delen av världen har garanterat letat sig ner i sörjan och byggt bo vilket tränger ut bakterier mm som inte är så roliga. Därför smakar offta surdegs bröd väldigt olika från område till område.

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

31 Senast ändrad av Kenneth (2006-02-24 14:28:07)

Nja, surdeg är väl en bit deg (med jäst i!) som man blandar ner i den nya degen.
Det är precis som med syrad mjölk (filmjölk, yoghurt, kefir mm).
Man låter inte det vildjäsa utan tillsätter en skvätt av en befintlig kultur som man tagit fram en gång tidigare.
Det är klart från början så var det en okontrollerad historia.
De gånger som det blev bra resultat så sparde man en bit deg, skvätt fil, etc.

32 Senast ändrad av jan_johansen (2006-02-24 13:35:18)

"Det är en helt annan sak att odla fram en egen jäststam som ger ett bra öl.
Men det väl knappast inte kallas vild/spontanjäsning?"

Och det är ju precis det jag gör och som Tor också vill hålla på med om jag kännar och förstår honom rätt? OK - vi har inte ett mikroskop, men vi har våra smakslök och doftsinne, som funkar alldeles utmärkt!

PS! Jag bryggar enligt Schweinheitsgebot!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:-) hehehehe

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

33

Ja det handlar i prinsip alltid om 2 degar. Första deg kan man låta stå framme och spontanjäsa, tillsätta egen jäst i och låta stå i framme eller i kylen en eller 2 dagar. Eller så finns även surdegspulver numera. Allt är juh beroende på metod och recept. i 95% av fallen är det alternativ 2 jag använder. Klart smidigast och säkrast.

jan_johansen skrev:

Grejem är ju fortfarande att jag gör en förkultur som jag ställar ut, och låtar den jäsa på - både den första men gör även en ny förkultur var jag tillsättar den "uppfångade" jästen, och VET därför vilken jäst jag tillsättar ölet, så jag risikera ingenting. Varför ber du inte Tor om en flask av hans påsköl - den är gjord på den jäst jag fick - smaka på det och låt dig väl njuta, för den är grymt god? Jag har tyvärr inte mer av den spontanjäste, men nästa gång jag bryggar en spontanjäst tidigt på hösten - maila mig din adress och jag skickar en flask åt dig. Deal mr. Yeast?:-)

Tor - tak fordi du stiller op.

Joel - läsar du detta här, träda fram och tycka till!

Det spelar ju ändå ingen roll om oss galna från nord spontanjäsar - vi bryggar ju ändå det bästa ölet i Sverige!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:-) Umeå och Skellefteå - Sveriges Ölbryggarcentrum!!!:-) hehehehehehehehehehehehehe

/Jan

Jag tror säkert det blir gott!! Jag tror dig Jan! smile

Jag har själv av en konstig slump fått fram en jäst jag inte vet var den kommer ifrån som producerar en bananarom som otippat nog var väldigt ren oc h fräsch, dvs inte äcklig med fultoner i på något sätt. Har haft den i frysen en längre tid nu så jag vet inte hur den mår, dock har jag inte haft tid att testat den ordentligt.

Det var inte menat att klaga på dina metoder, tvärtom så är det spännnade! Och nog går det säkert att via uppodlingar och kontroller som du säger försäkra sig om stabiliteten i den fångade kulturen.

Men det är ju onekligen lite krångligare. Skulle din jäststam förändras eller dö med tiden så blir det ju kanske svårt att få tag i den igen? smile

Jodå jag ser framför mig en dansk hårdrockare som smyger omkring i Umeå och placerar ut små mystiska burkar med vört, som sedan vittjas ;-)

Jag har varit i Umeå en gång, för ett år sedan, men det var vintertid så jag kunde inte känna någon jäst arom i stadsluften ;-)

/Fredrik

- "Jag har själv av en konstig slump fått fram en jäst jag inte vet var den kommer ifrån som producerar en bananarom som otippat nog var väldigt ren oc h fräsch, dvs inte äcklig med fultoner i på något sätt. Har haft den i frysen en längre tid nu  - så jag vet inte hur den mår, dock har jag inte haft tid att testat den ordentligt."

Ja, jag minns du berättade det:-)

- "Det var inte menat att klaga på dina metoder, tvärtom så är det spännnade! Och nog går det säkert att via uppodlingar och kontroller som du säger försäkra sig om stabiliteten i den fångade kulturen."

Fredrik, jag vet att det inte var menat att klaga. Du brukar vara trevlig mot andra, och mestadels av det jag skrev var på skoj. Men jovisst - genom att jag låtar det utjäsa faktiskt hela två kultura, får jag man en bra idé om hur det kommer att bli, om det är bra, förjäsbarheten osv. Det roliga var att den jästen jag fick till ölen ändrades - först en behaglig söt apelsin, sedan var det weissbier-jäst med tydigare estrar än den vi köpar, och det slutades med att det blev den första som vann. Jag odlade upp jäst åt Tor och Joel, och Tor har redan bryggar med den jästen en jättegod kryddad ale som påsköl, var jästen känns tydigt, och det är den med en söt apelsinliknande smak som dominera, så den måste ha "vunnit"  Joel har - vad jag vet av - inte användt jästen än. Efter sommarlovet ska jag förutom att plucka ljung och göra en ljungale, som inte blir alldeles för utjäst som den sista jag gjorde, odla upp en kultur. Men hurvida det är mina metoder är en fråga....jag har bara jäsat en enkelt öl på det sättet och ett vin. Annars är jag lika mycket mr. wyast som ni andra:-) Ska göra en Kölsch nästa gången jag bryggar - äntligen fick jag mig tagit samman och inte hitta på en annan ölsort istället.

Jag har till och med inte experimenterad så mycket nyligen. Jag bryggade en bock nyårsafton - följde mitt recept fullständigt, och ingen konstiga ingridienser heller. Samma med en Veteale som just är ställd till lagring. Yul Porteren (som fick OG 1095 och FG 1020) blev visst kryddat, men ingen konstiga kryddor, och igen blev receptet följd, och jag gjorde det igen sist jag bryggade - en Weizenbock - ingen experimenter. Jag måste ha blivit gammal (31) eller något...........:-) Jag måste snart få ändrat på det faktum att det är länge sedan jag har experimenterat!!!!!!!

- "Men det är ju onekligen lite krångligare. Skulle din jäststam förändras eller dö med tiden så blir det ju kanske svårt att få tag i den igen?"

Då gör man bara en ny kultur. Det är det som är roligt med spontan/vildjäst grejen är att man vet inte man får. I praktiken ska man inte göra någon recept för man vet vilken kultur man har fångat.

- "Jodå jag ser framför mig en dansk hårdrockare som smyger omkring i Umeå och placerar ut små mystiska burkar med vört, som sedan vittjas ;-)"

Kastrullar menar du:-) Hård rock är toppen:-) Meeeen - jag lyssnar också annan musik - faktiskt älskar jag även Ravels Bolero och vem skulle tro det?!!!!!!:-)

- "Jag har varit i Umeå en gång, för ett år sedan, men det var vintertid så jag kunde inte känna någon jäst arom i stadsluften ;-)"

Ha - luften är sp torr häruppe att doftarna inte känns. Annars brukar grannarna klaga på lukten omkring lägenheten!!!!!hahahahahahahahahaha:-)

/Jan

ALBA GU BRATH

Jag brukar sätta en sats cider eller två varje år. Den cider jag eftersträvar är den champangeliknande typen från Normandie. Den är torr och kommer oftast i 70 cl flaskor (flaskjästa). Andrea diskuterar den på sina utmärkta sidor som nämndes i ett tidigare inlägg.

I Normandie utnyttjas årstiderna eftersom de jäser i oisolerade hus. Jäsningen börjar på senhösten och under vintern avstannar jäsningen och cidern klarnar. Den tappas på våren i rätt tid (dvs rätt OG) på flaska och sekundärjäser där. Flasklagringen är minst sex månader vilket ger en drickbar cider kring jul året efter. Hygienen är inget som fransmännen lägger så stor vikt vid i traditionell cidertillverkning.

Jag har provat att pressa själv och det är ett himla mek. Äppelsorterna i Normadie är mycket långt från de dessertäpplen vi hittar här. Därför utgår jag ifrån Kiviks Musteris äppelmust med fruktkött. Jästen är vilken vinjäst som helst och jag tog sist en skvätt T-58 (ale) i samband med ett ölkok. Jag har även odlat fram vildjäst men kan inte känna någon skillnad (1). Andrea spekulerar i att det finns jäst kvar i träredskapen/pressen från tidigare år hos ciderbonden.

Äpplena i musten är dessertäpplen och saknar strävhet. Paradisäpplen kan användas men även tannin på flaska. Detta behövs.

Musten låter jag jäsa ut helt och klarna, fruktköttet tar minst sex månader på sig att falla. Flaskjäsningen blir med socker eller en skvätt filtrerad jos (COOPs går bra).

Den färdiga cidern har en bränd smak som man skulle kunna tro var en defekt men så smakar riktig Normandie cider. Systemet har de riktiga soreterna i sitt beställningssortiment.

(1)
Vildjästodling på mitt vis: Skala ett äpple, hacka och fyll en burk plastfolie över. Ställ svalt och vänta. När folien åkt av kollar jag om det luktar och smakar fräscht. Gör det det så duger det. Det är jästen inne i äpplet vi vill åt, skalet är förmodligen smutsigt.

Men är det inte på skalet jästen sätter sig? Om det inte handlar om fallfrukt som redan börjat jäsa så borde väl jästen inte ha kunnat ta sig in i den levande frukten?

Jag förstår på ditt inlägg att du har bra koll på det här, men jag har läst på så många ställen att det är skalet jästen sitter på, så jag är tvungen att fråga. Upplys mig!

/Per

peps!
Du kan mycket väl har rätt. Jag är blott en amatör :-)

Jag tror att jäst finns överallt. Ett äpple jäser först när det mognat, dvs stärkelsen blivit sött härligt jästbart socker. Därför bör en jäst kunna finnas inne i äpplet utan att det jäser förrän äpplet är moget.

Ideen kom från ett recept på bubbligt äppelvin. Där klyftar man äpplena, lägger i jäskärlet och häller på kokande vatten. Därefter får det spontanjäsa och så tappar man av, primar med socker och slutjäser. Det kokande vattnet borde ta kål på den yttre jästen men den inre borde klara sig. Så var tänket och det verkar funka.

Jag har tidigare gjort cider. Det bästa resultatet är att ha en majoritet "vildäpplen" dvs ej ätbara äpplen, riktigt sura. De äpplen som i Frankrike o England används är knappt ätbara utan enbart framodlade för stor syrahalt. De gånger jag jäst på vanlig äpplejuice eller vanliga äpplen har jag tillsatt drygt ett halvt kilo rönnbär per 20 liter must. Det funkar också och blir bra. Sen är det väl olika vilken cider man gillar. Jag föredrar den sträva franska eller engelska Strongbow. De övriga cidersorterna är väl mest alkoläsk. Tyvärr är ej cider namnskyddat så vilket blask som helst får kallas cider.

Durutti skrev:

Tyvärr är ej cider namnskyddat så vilket blask som helst får kallas cider.

Gäller inte detta bara i Sverige? Hade iaf för mig att cider är namnskyddat i England och Frankrike, men kan ha fel..

Tyvärr tror jag att du har fel! Men rätta mig gärna. Sedan medlemsakpet i EU är våra regler gemensamma för de europeiska medlemmarna vad gäller varumärken. Och cidertillverkarna tog inte för sig!!! Men jag böjer mig om du kollar upp det hela.
En annan rolig historia om cider är varför fanns inte cider på bolaget tidigare. Introducerades först på - 80 talet. Och vad var det som fick vårt monopol att acceptera cider till försöljning??? Den som gissar rätt vinner en målarlåda!!!

42

Som jag minns det är riktig cider bara äpplen socker vatten jäst. Perry blir det på päron.  Därimot får man kalla sin dricka cider om den innehåller X% fruktjiuce har jag för mig.
Samma sak som champagne ungefär, Bara dricka från området som får heta det igentligen.
Nu är det 7 år sedan jag läste om ämnet men så jag minns det iaf ; )

Nej det är inte samma som champagne. Champagne får bara heta champagne om det är från distiktet champagne. Men kolla på systemet på cider hur mycket fruktjuice de innehåller. Ex.vis flädercider??? Tyvärr är ej cider namnskyddat det är därför det finns så mycket alkoläsk som kallas för cider.

44

Mm jag vet, var juh det jag menade. Finns regler för namnet men folk använder det iaf.

Durutti skrev:

En annan rolig historia om cider är varför fanns inte cider på bolaget tidigare. Introducerades först på - 80 talet. Och vad var det som fick vårt monopol att acceptera cider till försöljning??? Den som gissar rätt vinner en målarlåda!!!

Nu blev jag nyfiken. Ingen aning. När det gäller bolaget brukar det ju handla om att få ner konsumtionen av någonting annat. Kanske var det för att parera cocktailtrenden med starka spritdrinkar?

Cider är väl en gammal kulturdryck i Sverige också, historiskt sett? Har inte kollat vad Linné skriver om saken, men allt annat vore ju konstigt.

/Per

Svensk alkohollagstiftning stoppade cidern fram till slutet på -80 talet då en cider smögs in i systemets sortiment utan att Vin o Sprit förstod att det var en cider.  Det var det mosserande äppelvinet Astrakan från Kiviks musteri som såldes. Men den gick inte under benämningen cider utan mosserande äppelvin. Men det var en cider. Faktiskt väldigt god, vet ej om den finns kvar på marknaden. Men med Astrakan som exempel fick vin o spritimportörena argument för att man hade gått ifrån de tidigare reglerna om cider. Sen kom cidervågen och alkoläsken.

Vill du läsa mer om ciderns svenska historia rekommenderar jag den mycket läsvärda boken "Af en inländsk Drufva - Svenska bäroch fruktviner" Katarina Nordli är författare. Hon ägnar ett kapitel åt den svenska ciderns/äppelvinets historia.

Ang Linnè så förfärades han under sin Skånska resa över myckenheten av "suräpplen" som folket inte förstod att använda. Han skriver " Det är stor skada, att ingen här förstår pressa äppelmust och därav tillreda cider, en så härlig dryck, som som närmast går upp emot vin och som här lätteligen kunde fås till största myckenhet"

Enligt Nordlis bok så användes den svenska äppelproduktionen till att göra äppelvin ej cider . Och efter vi fick systembolaget ville man ej av nykterhetsskäl framförallt för ungdomars skull släppa cidern fri.

På 60-70 talet lär det ha funnits cider på en krog i Sthlm, det var på nattklubben Cecil på Biblioteksgatan. De lär ha privatimporterad den. Nu finns cider överallt men mycket är rena läskedrycken.

Vilka cidersorter är att rekommendera???
Själv gillar jag bäst Strongbow och Boskoop Cider Äpple från Kiviks musteri jäst på det äkta cideräpplet Belle de Boskoop.

Hej alla...

Jag har provat att börja göra egen cider.. Jag såg ett väldigt enkelt recept ute på nätet som jag håller på att testa.. vet inte om det fungerar än... Men ni kan ju säga vad ni tror.

Jag tog en 1.5 liters cola flaska. sköljde ur den och hävde i nästan 1 liter Äppeljuice som jag köpt på affären...
Hävde i 2/4 DL socker och 1 tesked Torr Jäst.. Båda köpte jag på Konsum... Sen ska jag låta det stå en vecka.. bara släppa på korken ungefär 2 gånger om dagen för att lätta på trycket.... Jag har även öppnat helt någon gång.. och då har det skummat över...

Det sades på sidan jag läste det på att det skulle uppnå 13% alkoholhalt efter 1 vecka.... kan det stämma?

MvH //Daniel

48

Kronans bakjäst klarar inte mer än 5% och det där kommer förmodligen smaka mer jäst än äpple tyverr.

Okej det var synd sad... Vet du vart jag kan skaffa bättre jäster?

Naess skrev:

Okej det var synd sad... Vet du vart jag kan skaffa bättre jäster?

Här i webbutiken.

ALBA GU BRATH