Sv: lämplig jäst för barly wine!!!!!!!
jag skulle aldrig ställa en överjäst öl som en Barley Win i 9 gradet om jag vill få kolsyra i flaskorna.
Tänk på att den stackars jästen har det kämpigt som det är med hög alkoholhalt.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → lämplig jäst för barly wine!!!!!!!
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
jag skulle aldrig ställa en överjäst öl som en Barley Win i 9 gradet om jag vill få kolsyra i flaskorna.
Jag kör alltid kolsyrejäsning två veckor i rumstemp eller något varmare (25-26 grader) för att garanterat få kolsyra. Har alltid funkat.
Ställ dina öl i varmt rum i några veckor så kanske det funkar. Värt ett försök!
nej så klart inte från början.... dom stog ett tag i eumstemp först... sen bar jag ner dom...
Jag tolkade det som att du ställt flaskorna i källaren fast det är dåligt med kolsyra.
Risken är att den låga temperturen gör att jästen blir så trött att den lägger sig och "sover" och väntar på bättre tider.
Låt flaskorna stå i rumstemp tills dess att du fått ordentligt med kolsyra.
Ytterligare en sak är att om du vill att ölet ska utveckla sig så går det mycket långsammare vid lägre temperatur.
Jag gjorde det med en Anchor julöl en gång. De brukar vara väldigt "spretiga" som unga och blir i regel bara bättre med lagring.
Några flaskor ställde jag i kylskåpet och några andra i rumstemp.
Efter ett år provsmakade jag en av respektive och kunde tydligt märka skillnad.
Det som stått i kylskåpet smakade fortfarande ungt och outvecklat.
Det som stått i rumstemp hade mognat, smakerna gått ihop och var ett mycket godare öl.
Läste ett recept på Barley Wine i nån bok. Där tillsatte man lite pigg jäst 3 dagar innan flasktappning för att jäsa ut några pinnar till och säkerställa att det fanns jästaktivitet nog för kolsyrejäsningen. Kanske inte är en så dum idé.
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → lämplig jäst för barly wine!!!!!!!