Försäkring av utrustning i hobbylokal

Hej
Det är så att jag hyr en lokal några kilometer från mitt hem ihop med några kompisar i syfte att ha för diverse hobbyverksamhet.

Jag har numera all min bryggutrustning där och det börjar närma sig 10 000:- i inköp. Lokalen ligger i en källare där det är en låst ytterdörr till själva källaren (ganska enkel sak, ingen säkerhetsdörr eller så), sen är det två låsta innerdörrar in till lokalen, ingen känns särskilt motståndskraftig mot inbrott. Jag har pratat med länsförsäkringar om försäkring på utrustningen men enligt dom finns det ingen försäkring som täcker det om man inte försäkrar det som företag men då blir premien ca 5 000:- per år och självrisken 5 000:- så det blir knappast värt det.

Är det någon annan här som har en separat lokal till bryggning och hur har ni gjort med försäkring?

(när det gäller ansvar så gjorde länsförsäkringar i alla fall klart för mig att om jag skulle råka bränna ner huset som lokalen är i så täcks det av min hemförsäkring)

Sv: Försäkring av utrustning i hobbylokal

Då har du ju löst det, Om något blir stulit, bränn ner skiten wink

3 Senast ändrad av Calle (2012-08-08 11:49:23)

Jag har villaförsäkring hos LF. När jag skulle teckna försäkring för min "brygerilägenhet" blev jag upplyst att jag inte behövde det då det i villaförsäkringen ingick att man kunde ha värden upp till 200 000 i lokaler utanför villafastigheten. 2 000 i självrisk.

4 Senast ändrad av Freke (2012-08-08 21:43:16)

Ok, det var ju bra. I min bostadsrättsförsäkring som jag har hos länsförsäkringar så finns det en klausul om att stöldbegärlig egendom utanför hemmet inte täcks. Till stöldbegärlig egendom hörde t.ex. all sorts elektronik och antikviteter sa försäkringsmannen jag pratade med. Det vill säga att min kokplatta för 2200:- täcks nog inte, frågan är väl om rostfria grytor etc klassas som stöldbegärligt.

edit:
Hittade länsförsäkringars definiton av stöldbegärlig egendom, det kanske inte är så illa trots allt, verkar nästan som att det mesta i bryggeriet ändå täcks:
Stöldbegärlig egendom
Med stöldbegärlig egendom avser vi:
• föremål helt eller delvis av ädel metall, äkta pärlor och ädelstenar,
• föremål med särskilt samlarvärde, det vill säga föremål som har ett marknadsvärde på grund av sin attraktion för samlare.
• antikviteter, konstverk, konstföremål, äkta mattor, fick- och armbandsur, pälsar och pälsverk,
• datorer samt utrustning och tillbehör till dessa,
• apparat/utrustning för ljud­    eller bildåtergivning, kameror, GPS­utrustning, musikinstrument, mobila telefoner och annan elektronisk kommunikationsutrustning samt tillbehör till dessa,
• vapen, vin och sprit.

Tack för info om att saker utanför hemmet faktiskt ändå täcks.