Sytråd

Hur lång sytråd brukar ni ha som har nån form av kegerator? Vinylslangarna till min stolpe är ca 1 meter och på dom har jag monterat knappt 2 meter sytråd. Nu kan det vara så att jag har lite mycket kolsyra i ölen som jag har inne i skåpet nu. Eller att jag skulle ner emot +2° kanske. Men nu kommer jag inte lägre än 6-8° för tillfället och får massor av skum. Kanske man bör ha 3 meter eller mer?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Sytråd

jag kör med 2 meter sytråd och har ungefär samma temperatur intervall som dig. Det brukar inte skumma precis rätt, men nu har jag haft ett fat med ca 2 Bar och det skummar lite väl mycket. Brukar vanligt vis hålla ett tryck på ca 1,5bar vilket inte brukar medföra problem.

hallå Scary.
Själv vill jag ha riklikt med kolsyra i min öl så jag har 5 meter sytråd och 2,2 bars tryck i fatet och det är 10 grader, det tycker jag blir lagom det ända är att det tar lång tid att tappa upp en öl.
Stefan

Flikar in ett annat "kom ihåg" här som jag inte tänkte på i början när jag körde fat, men blev en uppenbarelse när jag fattade det.
Tänk på tappkranen. Försöker man bromsa flödet här (inte öppna helt) så spelar det nästan ingen roll hur lång sytråd man har, kolsyran bryter ut i mynningen ändå. Tricket är att ha så pass mycket sytråd att tappkranen kan stå helt öppen när man tappar upp ölet. Tryckfallet blir då bara i sytråden som det är tänkt.
Själv kör jag med 3 meter och det brukar fungera även för kraftigt kolsyrade öl kring 6-8 grader.

/CalleT

Jo en ölkran är av/på och inget mittemellan. Tror jag har laddat i lite väl bra tryck i faten vid lägre temp än min kyl. Så nån meter sytråd till får det nog bli faktiskt. Har skakat in kolsyran vilket medför en väldigt okontrollerad trycksättning. Jag tror jag hade lite lägre nivå på co2 i förra fatet och det var mycket bättre upphällning med lagom skum. Men intressant att höra hur andras utrustning ser ut. Är lite ovan vid att ha ölen så varm som 6-8° när jag haft typ 4 grader innan. Ganska stor skillnad även om det inte ser så ut i skrift.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Min erfarenhet är att öl skummar av bara den när man går från sytråd till en längre stump vanlig ölslang på vägen. Har du din meter slang vid kranen, efter sytråden, så tror jag det kan göra att det skummar avsevärt mer. Är det någon mer som upplevt detta?

Bara det att den slangen även om det är 10mm utvändigt så är den bara typ 4mm invändigt. Men kommer nog prova med sytråd ända upp till kranen sen.

8 Senast ändrad av Bee (2012-08-05 10:42:43)

Att gå från liten diameter till stor motsvarar att sänka trycket. Det gör att CO2 kan frigöra sig från ölet och orsaka skum.

Initialt alltså, om systemet är trycksatt och slangarna fyllda är det ett statiskt tryck hela vägen ut till tappen.

Jag kör med 2 meter vid 6-8 C vilket funkar bra, men vid hög kolsyra skummar oftast första glasset mycket mer för att kranen inte är kall.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Tror att jag gärna skakar in mer gas än jag skall ha. Därav skum.

Jepp. Skakat in co2 på för högt tryck och på tok för omsorgsfullt. Men nu börjar jag komma in i playground då jag förr börjat dricka av ölen direkt efter trycksättning. Dessa faten har fått stå ett tag och då har den sista kolsyran löst sej under mycket högt tryck då faten lagrats för varmt. Då vet vi det. Nu går vi i den hårda skolan här.