Stigrör till Kulkopplingsfat
Hej!
Undrar om nån vet var man kan få tag på ett krökt stigrör till kulkopplingsfat?
Dvs den höga fatvarianten. Har köpt den på Humle.se men det är rakt och för kort.
http://sverigesbryggradio.blogspot.se
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Stigrör till Kulkopplingsfat
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej!
Undrar om nån vet var man kan få tag på ett krökt stigrör till kulkopplingsfat?
Dvs den höga fatvarianten. Har köpt den på Humle.se men det är rakt och för kort.
det var inte lätt att hitta ![]()
http://morebeer.com/view_product/18232/ … _Kegs_Only
Enda jag hittat än så länge.
Om du kapar röret, hur mycket öl blir det kvar som du inte kan få upp?
Handlar det om mindre mängder så kan det faktiskt vara en idé kapa det och använda det, då slipper du få upp grumlig öl.
Slang- / rörsnutt som förlängare?
@Torstensson: jo det var lite på tapeten och det kanske är en idé. Det är snålgubben i mig som gör sig påmind ![]()
Slangstumpen var en bra lösning! Då kan man ju också välja om man vill ha fatet som bright tank eller inte. Minus är väl bara sanitetsissues... Inte så stora dock.
Morebeer! Tack får fila på alternativa lösningar om jag inte ska beställa annat därifrån.
om jag minns rätt blir det ca 2 liter öl kvar i fatet om man kör med humles raka stigrör.
Jag upptäckte ett annat problem när jag köpte stigrör (raka) till mina "högre" (19-litersfat). Ytterdiametern på röret var någon tiondels millimeter större så röret gick inte ner i fatet (det var inte från Humlegården utan ifrån Candirect i Tyskland). Här var det dock inte fråga om böjda rör utan ett annat syfte (se nedan).
Rören till 18-litersfaten torde vara kortare (dessa fat har ju en "ursparning" i ytterkant längst ner som bildar den lägsta punkten så att röret kan vara rakt) men jag har även längre raka rör som går till botten på de högre faten. Det verkar dock vara så att dessa rör är till fat som har kulventiler som sitter lite snett (så att röret kommer att peka lite inåt) varvid röret ändå hamnar mitt i fatet - lägsta punkten. Det är fat (åtminstone mina) som dessutom inte har en gummikrage längst upp.
Här finns det således lite olika varianter. Det gäller även "sputnikarna" som sitter inne i kulventilen.
Jag köpte rör till 9,45-litersfat (men fick kanske fel) som jag skulle sätta i 19-litersfat och på dessa skulle jag sätta en slags flottör som Candirect säljer. På så sätt tappas ölet "från ovan " hela tiden och bottensatsen kommer inte med. Funkar alltså på samma sätt som en del engelska plastfat.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → Stigrör till Kulkopplingsfat