Saison- jästemperatur

Nu har jag surfat och surfat och jag kan inte riktigt komma underfund med vad som är det rätta att göra med mina 20l saison som nyligen hamnade i hinken.

Det verkar ju "alltid" vara bättre att lägga sig i det lägre intervallet vid jäsning och isåfall passar ju källarens 18 grader alldeles ypperligt - men väldigt många verkar ju lägga sig högre ändå. Jamil tycker att man ska starta lågt och stega uppåt.

Finns det någon som har en stark uppfattning? Jag är inte ute efter ett alldeles för diskret öl. Borde jag då kanske steppa uppåt 22-23 redan nu?

2 Senast ändrad av nils-alf (2012-07-19 23:13:48)

Sv: Saison- jästemperatur

Jag har aldrig bryggt en saison men det låter som om man ska jäsa i 18 grader ska man nog underpitcha eller nått annat för att få estrar.
Men att börja med arton å sen ganska snabbt höja tempen är nog ingen dålig idé.

Det brukar väll stå på jästen vad det ska vara för temp,

Var har du.läst att det är bättre att lägga sig lågt vid saison? Det beror ju som alltid på  är man vill ha. Och det i sin tur påhur receptet ser ur och vad det är för jäst. Jag har gjort flera satser saison varav de flesta med french saison som jag avgudar smakprofilen på och sist jäste jag allt i 28 grader. Den är krispig och fin, fg1002 och har en underbar rund, kryddig fenolisk profil. Den blir förstås rätt smakrik om man.jäser den lågt också men denär på intet sätt för överväldigande vid 28 grader. Jag skulle absolut lägga mig högt i temp för att pressa ur smakerna.

Ok, detta är french saison med. Då letar jag upp husets varmaste hörn. Några 28 kommer jag nog inte upp i - om jag inte ställer den i en låda med ett element..?

Jag skulle inte oroa mig för att ställa den i rumstemp och nöja sig med det, i alla fall inte här i sommartider.
Jag har gjort ett dussintal saison:er de senaste åren och provat mig fram med framför allt wyeast 3711 (fransk saison) och den är ett monster som nöjer sig gott med 22-23 grader.

Själv pitchar jag vid 18c, slänger i en aktiv kultur och låter den fritt stegra i rumstemp, som hos mig ligger på 22c (tar ungefär 24timmar). Efter några dagar (tre, fyra eller när jäsningen börjar avta) brukar jag linda in hinken i ett liggunderlag och filt och ställa den i ett hörn som jag vet håller lite högre temp. Där kan jag få upp tempen till 25c så här under sommarn.

Annat är det med wyeast 3724 som kan vara en lurig jävel och inte jäsa ut ordentligt om man inte behandlar den hårdhänt. Men, med 3711 skall det inte vara några problem alls att få den att jäsa ut 85% i rumstemp.

Ja, 3724 är lurig, helt klart. Jo jag tänkte bara på en sak. Beroende på hur du vill ha din saison. French saison är som sagt ett monster som jäser nästan vad den kommer över till knastertorrhet. Om du inte vill ha den så extremtorr så är mitt tips att inte använda något rent socker i den (förekommer ofta i saisonrecept på nätet). Helmalt jäser den också ut extremt mycket. Jag har alltid slagit i 3-4 % socker i primären efter ett par dagar och det blir torrt vill jag lova. Nästa saison kommer inte att sockras, jag tycker den blir på gränsen. Här avgör ju smaken förstås men om du druckit t.ex. Dupont från bolaget och har den som referens så är den inte alls så torr som french saison kan göra ölen.

7 Senast ändrad av rutgersson (2012-07-20 10:13:40)

Stort + på det där!

Det har blivit som regel hos mig att inte använda socker om jag inte skall göra en lite starkare saison (runt 8%). Och då ser jag till att inte använda mer än runt 5%. Senaste saisonen på 3711 hade og på 1,050 och jäste ut till 1,004 utan att ha haft i socker. Det sjukaste jag sett 3711 göra var att knapra ner en saison från 1,098 till 1,008 på tre dagar (11,8%) med så lite som 5% socker i.

Den kommer äta upp det mesta men se då också till att mäska in ganska lågt (själv kör jag dock 30min 62c och 30min 68c).

brandemannen skrev:

Ja, 3724 är lurig, helt klart. Jo jag tänkte bara på en sak. Beroende på hur du vill ha din saison. French saison är som sagt ett monster som jäser nästan vad den kommer över till knastertorrhet. Om du inte vill ha den så extremtorr så är mitt tips att inte använda något rent socker i den (förekommer ofta i saisonrecept på nätet). Helmalt jäser den också ut extremt mycket. Jag har alltid slagit i 3-4 % socker i primären efter ett par dagar och det blir torrt vill jag lova. Nästa saison kommer inte att sockras, jag tycker den blir på gränsen. Här avgör ju smaken förstås men om du druckit t.ex. Dupont från bolaget och har den som referens så är den inte alls så torr som french saison kan göra ölen.

Jag tappade upp en saison i förrgår, mäsktemp 65grader, ca 8% socker, wyeast 3711, og 1057. Jäsningen startade på 19-20grader i kylskåp 3dagar, sen 22grader i kylskåp 1dag sen rumstemp på 25grader i en vecka. Resultatet blev mycket bra, väldigt clean(om man tänker saison-clean...) de rätta estrarna utan att bli jobbig att dricka, skön kryddig citrus. Fg 1005. Jag tror det är rätt individuellt hur clean man vill ha sin saison men det känns som om 3711 är lätt att jobba med och kan prestera olika karaktärer.

http://bryggradio.com
http://sverigesbryggradio.blogspot.se

Aha. Det blev 18 grader ett knappt dygn och sedan upp i 22 - nu plurrar det fint här. Utgick från randy moshers saisoon bufoon men bytte ut hans socker mot honung eftersom .. Det är roligare. Höll mig rätt lågt i og också, 50 - det räcker nog gott tror jag om den jäser ut så hårt.

Jästen är den franska så det ska väl inte vara så problematiskt. Hade fö i lite crystal också, kanske kan balansera torrheten något?