Partyfat: bara skum, ingen kolsyra

Jag har för första gången gett mig på att använda partyfat men är inte helt nöjd med resultatet hittills. Närmare bestämt skummar ölet vansinnigt mycket när man tappar det (redan innan jag sätter i kolsyrepatronen) och saknar sedan helt kolsyra. Kan man komma runt det på något sätt?

Jag har en BeerKing-tappkran, primmade med 3 g/l och har använt säkerhetsventil på faten.

Jäser: julöl

Sv: Partyfat: bara skum, ingen kolsyra

Om du inte gjort det så kyl fatet ordentligt. Från rumstemp låter jag mina stå 2h i frysboxen.

Sytråd på tappröret eller någon form av insats i stigarröret kan hjälpa.

Mina tips: tryck ner "avtryckaren" helt (kanske självklart...) och vrid bara på kolsyran lite (tycker även att det kan hjälpa att vänta ett par minuter innan ölen tappas från att kolsyran vridits på)

http://www.bazingabrewery.se

Senaste tipset jag fick som löste skumproblemet för mig.

Tryck ner pluggen i fatet, men inte stigarröret, vänta ett par sekunder. Det blir som att öppna en ölburk, men betyligare mer pys.
Inget stänkte eller sprutade som jag trodde det skulle göra.
Ha sedan kranen fullt öppen och dutta på med lite gas efter behov.

Fatet var väl kylt och ej omskakat. Succe, förutom att ölet hade fått någon bismak..

Med denna metoden måste man använda gas från början och bör kanske därför ha med sig en extra patron, det har dock aldrig behövts hittills för mig.

//Fredrik

Tack för tipsen!
Faten har varit kylskåpskalla (ska man verkligen behöva kyla mer än så?!) och jag har provat alla möjliga sätt att trycka på "avtryckaren". Det skummar våldsamt redan innan jag satt i en kolsyrepatron (och fortsätter på samma vis efter att jag satt i den).

Weinkeller: vad fyller sytråden för funktion och hur ska man använda den?

Ale Bundy: ska nog prova att släppa lite på trycket först nästa gång då!

Det minskar skumbildningen i glaset, på samma sätt som när det används till corneliusfaten. Testa standardlängd två meter och justera vid behov. Jag använder främst profitap och där ingår insatsröret i produkten vilket fungerar bra även med lite högre kolsyrad öl.

8 Senast ändrad av mans (2012-07-12 11:12:50)

Att lätta på trycket genom att först trycka ner pluppen gjorde tyvärr ingen skillnad för mig. sad

Då är det nog sytråd som gäller. Antar att det är den här som gäller? Hur kopplar man den till en BeerKing?

Hur är det med läckage in i tappröret? Om det läcker in gas, (luft eller kolsyra), i röret på vägen ut till glaset blir det nog som om man har dålig koppling mellan hävertpump och slang vid tappning.  Jag måste ha slangklämma på den kopplingen för att inte luft ska tjyvsuga in och därmed slippa oxidering och skumbildning vid omtappning. Kan det vara en liknande effekt i tappen? Jag vet inte hur den ser ut, så jag lämnar bara en öppen tes att fundera på.